Laddtrycksproblem 951 90
Posted: 2005-04-13 13:59:26
Hej,
En dag i vintras, innan vintergarageringen slutade min bil att ladda som den brukar.
Normalt laddar jag ca 1.0 bar med orginalturbo och pysventil för reglering av laddtrycket.
Numera laddar bilen ca 0,5-0,8 bar oavsett hur ventilen är inställd. Jag har också provat att rycka den rackarn vilket torde resultera i att turbon skulle ladda efter allt vad den förmår, men ingen skillnad.
I dag lämnar jag in bilen till en verkstad som jag aldrig har anlitat tidigare, Österlunds motorsport i Linköping.
Jag har rådfrågat med Sandén (alltid lika trevlig och duktig) och han föreslog:
-Kontaktproblem i luftmängdsmätaren
-Aluminumspån i slangen (vilken slang?) = turbons flänsar är skadade.
-Wastegaten har låst sig
-Bränsletryck - inget bränsle - inget laddtryck.
-Vacumproblem/slangar som hoppat bort
Sandén trodde inte att turbon gått sönder, utan snarare på ett kringliggande problem, därför att det hände plötsligt.
Har panelen några övriga förslag på vad som kan vara galet?
En dag i vintras, innan vintergarageringen slutade min bil att ladda som den brukar.
Normalt laddar jag ca 1.0 bar med orginalturbo och pysventil för reglering av laddtrycket.
Numera laddar bilen ca 0,5-0,8 bar oavsett hur ventilen är inställd. Jag har också provat att rycka den rackarn vilket torde resultera i att turbon skulle ladda efter allt vad den förmår, men ingen skillnad.
I dag lämnar jag in bilen till en verkstad som jag aldrig har anlitat tidigare, Österlunds motorsport i Linköping.
Jag har rådfrågat med Sandén (alltid lika trevlig och duktig) och han föreslog:
-Kontaktproblem i luftmängdsmätaren
-Aluminumspån i slangen (vilken slang?) = turbons flänsar är skadade.
-Wastegaten har låst sig
-Bränsletryck - inget bränsle - inget laddtryck.
-Vacumproblem/slangar som hoppat bort
Sandén trodde inte att turbon gått sönder, utan snarare på ett kringliggande problem, därför att det hände plötsligt.
Har panelen några övriga förslag på vad som kan vara galet?