Page 1 of 1

Laddtrycksproblem 951 90

Posted: 2005-04-13 13:59:26
by Joakim
Hej,

En dag i vintras, innan vintergarageringen slutade min bil att ladda som den brukar.
Normalt laddar jag ca 1.0 bar med orginalturbo och pysventil för reglering av laddtrycket.
Numera laddar bilen ca 0,5-0,8 bar oavsett hur ventilen är inställd. Jag har också provat att rycka den rackarn vilket torde resultera i att turbon skulle ladda efter allt vad den förmår, men ingen skillnad.
I dag lämnar jag in bilen till en verkstad som jag aldrig har anlitat tidigare, Österlunds motorsport i Linköping.

Jag har rådfrågat med Sandén (alltid lika trevlig och duktig) och han föreslog:

-Kontaktproblem i luftmängdsmätaren
-Aluminumspån i slangen (vilken slang?) = turbons flänsar är skadade.
-Wastegaten har låst sig
-Bränsletryck - inget bränsle - inget laddtryck.
-Vacumproblem/slangar som hoppat bort

Sandén trodde inte att turbon gått sönder, utan snarare på ett kringliggande problem, därför att det hände plötsligt.

Har panelen några övriga förslag på vad som kan vara galet?

Re: Laddtrycksproblem 951 90

Posted: 2005-04-13 15:02:14
by spirou944t
Joakim wrote:Hej,

Numera laddar bilen ca 0,5-0,8 bar oavsett hur ventilen är inställd.

-Kontaktproblem i luftmängsmätaren.
-Aluminumspån i slangen (vilken slang?) = turbons flänsar är skadade.
-Wastegaten har låst sig
-Bränsletryck - inget bränsle - inget laddtryck.
-Vacumproblem/slangar som hoppat bort
Hade liknande problem, den laddade hyffsat, men inte det sista!
Låg på max 0,8bar typ!
Det var en av dessa små "jevla" slangarna som går kors å tvärs,
en hade hoppat bort!
Med den på plats så var det fixat!
Det sitter en till bränsleregulatorn, en eller flera vid spjället,
någon under turbons ingående, (har jag för mig)
och en hel del andra som inte kommer ihåg!
Kolla över samtliga, väck med fiterburken/slangarna, å kolla!
Jag har säkrat upp dom flesta med små buntband, om
dom är lite "slappa"

Det Sandens menar är att det finns alu-spåner/bitar efter turbon, innan
Intrecoolern, hoppas inte det!

Posted: 2005-04-13 18:23:12
by karpis
jag tror helt på wastegaten,hadde samma problem på min när den var orginal...nu är det inte mycket som är orginal :lol:

Posted: 2005-04-13 19:52:09
by claves
Spirou994t:

Snackar du om en orginal bil nu? För då är 0.8-0.85 + 1 atmosfär normalt för en 250Hk!

Joakim:

Tänk dig spjälhuset och den lägsta punkten utvändigt. på den sitter ett litet rör som är L format. då det blir en lite olje film innan spjället som rinner ner just där och täpper till. Kolla det! (tro den har något med bränsle biten att göra. tillhör vakumsystemet)

Min bil tvekade till en början och blev senare normal efter den rengöringen men vet inte om det beror på det.. bytte TPS´en samtidigt.

/Claves

Posted: 2005-04-14 09:37:47
by spirou944t
claves wrote:Spirou994t:

Snackar du om en orginal bil nu? För då är 0.8-0.85 + 1 atmosfär normalt för en 250Hk!
Nej, modd med Sandens Chip+hårdare WG-fjäder.
Laddar normalt 2bar absolut enligt mätaren,
så det var det jag jämförde med..

Posted: 2005-04-14 19:54:41
by Bengt
Det är mycket vanligt att original recirkulationsventil brister i membranet. Den kommer då att tjuvöppna eftersom mottryck saknas på andra sidan. Dessutom öppnar den inte när den ska.

Bengt

Posted: 2005-04-14 22:14:16
by patand
rensade bort lite dubbletter från Bengt