Page 1 of 2
Bakläxa vid besiktning...Hc-värdet "rusar"
Posted: 2005-04-12 21:29:18
by Indy
Någon som har erfarenhet av detta? Hc-värdet stannade på 265

(max för godk.=100). Alla övriga mätvärden var inom marginalerna.
Bilen är en turbo -91 med Area 951 chipp och cat. och progresiv bränsletrycksregulator.
Har provat med att ställa ner bränsletrycket på minimum och justerat lite på luftmängdsmätaren... utan resultat!
Paniken börjar infinna sig!! Säsongen är ju i full gång!!
Tacksam för tips!
Posted: 2005-04-12 21:39:19
by Dan Hovang
Är det enbart HC som är högt och allt annat lågt/bra så är en trolig orsak en läcka i insug/vakuumsystem efter luftmätaren. Det gör att den får mer luft än databoxen "ser", dvs mager blandning dvs hög HC.
Posted: 2005-04-13 07:00:01
by Joakim
Vilket chipp?
Vad hade du för bränsletryck innan du ställde ner det?
Posted: 2005-04-13 07:17:20
by Pär Hylander
En annan metod för att temporärt få ner högt HC är ny motorolja har jag hört.
Posted: 2005-04-13 07:42:12
by Indy
Dan Hovang wrote:Är det enbart HC som är högt och allt annat lågt/bra så är en trolig orsak en läcka i insug/vakuumsystem efter luftmätaren. Det gör att den får mer luft än databoxen "ser", dvs mager blandning dvs hög HC.
Ok! Ska försöka kolla det, låter logiskt. Tack!
Posted: 2005-04-13 07:45:19
by Indy
Joakim wrote:Vilket chipp?
Vad hade du för bränsletryck innan du ställde ner det?
Jag tror han kallar det "monsterchipp" eller dylikt. Har inte riktigt koll på vilket grundtryck som är inställt, Jonas på Area 951 är tydligen på semester men ska försöka jaga rätt på honom i dag.
Posted: 2005-04-13 07:49:40
by Indy
Pär Hylander wrote:En annan metod för att temporärt få ner högt HC är ny motorolja har jag hört.
Det är sprillans ny olja i motorn, dessutom är motorn helt nybyggd så det borde inte bero på oljan. Ska framföra idén till motorbyggaren iallafall. Tack!
Posted: 2005-04-13 08:36:57
by Pär Hylander
Indy wrote:Pär Hylander wrote:En annan metod för att temporärt få ner högt HC är ny motorolja har jag hört.
Det är sprillans ny olja i motorn, dessutom är motorn helt nybyggd så det borde inte bero på oljan. Ska framföra idén till motorbyggaren iallafall. Tack!
Nu är jag ute på riktigt glashal såpad is.....
Det där med oljan ska ju om jag fattat rätt ha med förbränning av vevhusgaser från vevhusventilationen att göra. Att gaserna från gammal olja driver upp HC. På nått sätt känns det som en icke inkörd motor kanske kan ge mer vevhusgaser och kanske därmed mera HC.
Högt HC kan man få av "vilda" kammar oxo ydligen, har du en sådan?
Posted: 2005-04-13 08:47:42
by Indy
Jodå, det sitter en annan kam i men den satt även på den gamla motorn och då var det inga problem.
Har funderat lite kring cat:en om den kan vara boven i dramat. Ska vara en sån där sk. "fullflödes cat" dock inte en racecat. Pratade med en mekfirma här i Linköping och dom misstänkte att cat:en inte "tände" som den skulle. Kanske en idé att spinna(

) vidare på?
Posted: 2005-04-14 12:37:06
by Leif
Halloj!
Höga halter av HC (kolväten) i avgaserna är inte så kul.
Normalt friska motorer ligger klart under 30ppm i HC hos bilprovningen.
Ofullständigt förbrända kolväten ger hög CO
Fullständigt förbrända kolväten ger endast CO2
Oförbrända kolväten ger hög HC
Mager blandning vid exempelvis läckage på sugsidan ger högt Lamda.
Sen finns det naturligvis ytterligare komplexitet där parametrarna påverkar varandra.
Om man bara tittar på HC skulle jag vilja säga att det vanligaste felet är otäta förbränningsrum. Gör ett kompressionsprov. Kontrollera så att trycket inte bara är fullgott utan även jämt mellan cylindrarna.
Vid endast en liten avvikelse skall man bli misstänksam.
Exempelvis otäta ventilstyrningar ger en utspädning av motoroljan vilken i sin tur peverkar mängderna oförbrända kolväten i avgaserna. Jag tror dock inte att man genom att byta olja kan få ner HC får 260 till godtagbara nivåer. Jag kan mycket väl ha fel.
Jag har själv haft motorer vilka som sämst haft HC 150 där endast renovering varit problemet avhjälpande.
mvh
Leif
Posted: 2005-04-14 12:43:33
by patand
Leif wrote:Om man bara tittar på HC skulle jag vilja säga att det vanligaste felet är otäta förbränningsrum. Gör ett kompressionsprov. Kontrollera så att trycket inte bara är fullgott utan även jämt mellan cylindrarna.
Vid endast en liten avvikelse skall man bli misstänksam.
Kanske en brusten topplockspackning eller spricka i toppen kan vara orsaken? *funderar*
Posted: 2005-04-14 12:47:49
by AntX
Snabbfusket för att komma igenom SBP är ju att tanka i E85. Fyll på 10-15l E85 i nästan tom tank. Bilen kommer att gå lite knackigt på tomgång men CO:n är garanterat låg
AntX
Posted: 2005-04-14 13:05:50
by patand
AntX wrote:Snabbfusket för att komma igenom SBP är ju att tanka i E85. Fyll på 10-15l E85 i nästan tom tank. Bilen kommer att gå lite knackigt på tomgång men CO:n är garanterat låg
AntX
Sjunker HC också av det då? HC var ju problemet i detta fall.
Posted: 2005-04-14 14:09:57
by Leif
Hej igen!
Även om du tankar ren sprit i tanken kommer du få samma höga HC.
HC var ju som sagt ett mått på hur mycket oförbrända kolväten som
gick igenom och ut i avgaserna. En bränd avgasventil släpper igenom lika mycket oförbränd gas oavsett typ.
Bilar utrustade med "pulsair-system" har en viss efterförbränning av avgaser genom att luft trycks in i grenröret nära avgasventilen där mycket värme utvecklats. Detta var vanligt på bilar med förgasare innan katalysator kom att bli standard. Bilar med elektroniskt styrd inprutning genererar normalt sett inte några mängder med vare sig CO eller HC och mycket av dessa omvandlas i katalysatorn till CO2 och vatten
Det är lättare att uppnå fullständig förbränning med sprit och således blir CO i avgaserna mycket låga.
En läckande topplockspackning detekteras med ett kompressionsprov.
mvh
Leif
Posted: 2005-04-14 19:43:18
by Dan Hovang
Leif wrote:Halloj!
Höga halter av HC (kolväten) i avgaserna är inte så kul.
Normalt friska motorer ligger klart under 30ppm i HC hos bilprovningen.
Ofullständigt förbrända kolväten ger hög CO
Fullständigt förbrända kolväten ger endast CO2
Oförbrända kolväten ger hög HC
Mager blandning vid exempelvis läckage på sugsidan ger högt Lamda.
Sen finns det naturligvis ytterligare komplexitet där parametrarna påverkar varandra.
Om man bara tittar på HC skulle jag vilja säga att det vanligaste felet är otäta förbränningsrum. Gör ett kompressionsprov. Kontrollera så att trycket inte bara är fullgott utan även jämt mellan cylindrarna.
Vid endast en liten avvikelse skall man bli misstänksam.
Exempelvis otäta ventilstyrningar ger en utspädning av motoroljan vilken i sin tur peverkar mängderna oförbrända kolväten i avgaserna. Jag tror dock inte att man genom att byta olja kan få ner HC får 260 till godtagbara nivåer. Jag kan mycket väl ha fel.
Jag har själv haft motorer vilka som sämst haft HC 150 där endast renovering varit problemet avhjälpande.
mvh
Leif
Hm .. Här lär man sej saker.
Jag trodde HC i princip var NOx, men H och C = väte och kol .. Nästan självförklarande
Hur påverkar otäta förbränningsrum motorn i övrigt?