Kamrems-kaos, 944S, vad har jag att vänta?
Posted: 2016-04-26 21:59:41
Hej,
Tyvärr blir mitt första inlägg här på forumet jag följt sedan dag ett av mitt porscheinköp ett tråkigt och något pinsamt sådant. Sedan ett år tillbaka har jag haft en 944S -87 i mina ägor. Denna bytte jag rakt av mot min Honda Civic Type-R -04, ett byte jag fortfarande är nöjd med då bilen har skänkt mig oerhörd glädje och en omvärdering av vad som gör en bra bil. Jag blev andra ägaren av bilen i Sverige före den som importerat den från Tyskland. Mätaren står på 19.000 och bilen gick nyligen igenom besiktningen utan några anmärkningar.
Tyvärr inleddes en av vårens första turer med att kamremen gick av. De synliga felen förrutom en söndrig kamrem är en läckande vattenpump. Efter jobbig läsning på nätet förstår jag risken för böjda ventiler är så gott som säkrad. Till helgen tänkte jag sätta på en ny kamrem beställd från Utzon och dra runt motorn för att ge någon form av diagnos.
Jag är praktiskt lagd men ny på motorer, med detta sagt ber jag som ödmjukast efter alla råd och tips om hur jag kan gå vidare med denna motor som lär var långt ifrån körduglig. Har någon erfarat detsamma? Vet någon var man köper nya ventiler och är de någorlunda lätta att byta? Jag anar att detta kan bli dyrt och eftersom min ekonomiska situation numera är beroende av CSN lutar mycket åt att jag inte kommer få ihop det. Detta leder mig till nästa sak som kanske hade passat bättre i Köp & Sälj forumet:
Är det någon som vill köpa min bil som den nu står OM helgens undersökning resulterar i en dålig diagnos?


Tyvärr blir mitt första inlägg här på forumet jag följt sedan dag ett av mitt porscheinköp ett tråkigt och något pinsamt sådant. Sedan ett år tillbaka har jag haft en 944S -87 i mina ägor. Denna bytte jag rakt av mot min Honda Civic Type-R -04, ett byte jag fortfarande är nöjd med då bilen har skänkt mig oerhörd glädje och en omvärdering av vad som gör en bra bil. Jag blev andra ägaren av bilen i Sverige före den som importerat den från Tyskland. Mätaren står på 19.000 och bilen gick nyligen igenom besiktningen utan några anmärkningar.
Tyvärr inleddes en av vårens första turer med att kamremen gick av. De synliga felen förrutom en söndrig kamrem är en läckande vattenpump. Efter jobbig läsning på nätet förstår jag risken för böjda ventiler är så gott som säkrad. Till helgen tänkte jag sätta på en ny kamrem beställd från Utzon och dra runt motorn för att ge någon form av diagnos.
Jag är praktiskt lagd men ny på motorer, med detta sagt ber jag som ödmjukast efter alla råd och tips om hur jag kan gå vidare med denna motor som lär var långt ifrån körduglig. Har någon erfarat detsamma? Vet någon var man köper nya ventiler och är de någorlunda lätta att byta? Jag anar att detta kan bli dyrt och eftersom min ekonomiska situation numera är beroende av CSN lutar mycket åt att jag inte kommer få ihop det. Detta leder mig till nästa sak som kanske hade passat bättre i Köp & Sälj forumet:
Är det någon som vill köpa min bil som den nu står OM helgens undersökning resulterar i en dålig diagnos?

