Tips om hjulinställning - banbil
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1342
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Tips om hjulinställning - banbil
Jag ska göra hjulinställning på min 968 (samma som 944/951 med långa bärarmar), och tänkte få motiverade input.
Bilen ska i princip bara gå på bana, så hjulinställningen skall passa det behovet.
(Jag vet att det finns andra trådar om just hjulinställning, men de känns lite klottrade med olika behov gata/bana).
Bilen ska i princip bara gå på bana, så hjulinställningen skall passa det behovet.
(Jag vet att det finns andra trådar om just hjulinställning, men de känns lite klottrade med olika behov gata/bana).
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
-
- S-Poster
- Posts: 122
- Joined: 2013-07-08 08:19:42
- Bilmodell: 964/968/G20
- Årsmodell: 1992
- Contact:
Re: Tips om hjulinställning - banbil
Camber fram negativ 3.5 grader. Camber bak negativ 3.0 grader. Toe out fram 5 mm totalt. Toe in bak 3mm totalt. Caster max
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1342
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: Tips om hjulinställning - banbil
Det var ord och inga visor!
Tackar för input - hjulinställning bokad.
Jag har justerbara topplagringar (Sandéns), och tänkte att jag kunde ha lite mjukare vinklar, och sen lägga benen inåt vid ban- och slalomkörning. Som max fick jag 2,5 grader camber bak på 924:an.
Tackar för input - hjulinställning bokad.
Jag har justerbara topplagringar (Sandéns), och tänkte att jag kunde ha lite mjukare vinklar, och sen lägga benen inåt vid ban- och slalomkörning. Som max fick jag 2,5 grader camber bak på 924:an.
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Tips om hjulinställning - banbil
När man pratar millimeter och toe måste man (väl?) även skriva vad det är för storlek på fälgar och vart man har mätt. Mäter man på fälgkanten på en 15" eller 18" gör det skillnad. Eller finns det någon standard inom hjulinställningsbranchen?
-
- S-Poster
- Posts: 122
- Joined: 2013-07-08 08:19:42
- Bilmodell: 964/968/G20
- Årsmodell: 1992
- Contact:
Re: Tips om hjulinställning - banbil
Ragnar Joensen wrote:Det var ord och inga visor!
Tackar för input - hjulinställning bokad.
Jag har justerbara topplagringar (Sandéns), och tänkte att jag kunde ha lite mjukare vinklar, och sen lägga benen inåt vid ban- och slalomkörning. Som max fick jag 2,5 grader camber bak på 924:an.
Du får bättre instyrning och lägre puls under inbromsningar i regn.
D
- gegge
- Addict
- Posts: 2627
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Tips om hjulinställning - banbil
Skulle en sådan inställning äta däck om man även skulle köra några hundra mil på gatan?
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Tips om hjulinställning - banbil
Blir det inte bilen nervös med så massiv toe-out fram?blåbär wrote:Camber fram negativ 3.5 grader. Camber bak negativ 3.0 grader. Toe out fram 5 mm totalt. Toe in bak 3mm totalt. Caster max
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Tips om hjulinställning - banbil
Tänkte samma som Maxx.
3.0 grader bak kräver nog diffbroms också.
3.0 grader bak kräver nog diffbroms också.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Tips om hjulinställning - banbil
Jag kände att jag var tvungen att söka lite på forumet ...
Jarlmarks gamla rekommendation var -2,5° camber, 1 mm toe-in fram, -2,0° camber, 3 mm toe-in bak.
Sen vet jag inte riktigt under vilka förutsättningar de gällde i och för sig.
Själv har jag tidigare haft -2,8° camber, 1 mm toe-in fram, -2,6° camber, 3 mm toe-in bak och varit riktigt nöjd (på R888-or). Minskade ett par tiondelar i negativ camber utifrån däckslitage men bilen kändes inte lika trevlig efteråt. Dock så bytte jag samtidigt däck, både för gata och r-däck så jag tror det mer var däcken som förändrade känslan.
-3,0° camber bak tror jag kan vara svårt att få till på många bilar. Min hjulinställningssnubbe gnäller varje gång. (Plus att han vill höja bilen 10 mm ... jag ska nog lyda honom.)
EDIT: Förtydligade i texten att med "toe" menades "toe-in".
Jarlmarks gamla rekommendation var -2,5° camber, 1 mm toe-in fram, -2,0° camber, 3 mm toe-in bak.
Sen vet jag inte riktigt under vilka förutsättningar de gällde i och för sig.
Själv har jag tidigare haft -2,8° camber, 1 mm toe-in fram, -2,6° camber, 3 mm toe-in bak och varit riktigt nöjd (på R888-or). Minskade ett par tiondelar i negativ camber utifrån däckslitage men bilen kändes inte lika trevlig efteråt. Dock så bytte jag samtidigt däck, både för gata och r-däck så jag tror det mer var däcken som förändrade känslan.
-3,0° camber bak tror jag kan vara svårt att få till på många bilar. Min hjulinställningssnubbe gnäller varje gång. (Plus att han vill höja bilen 10 mm ... jag ska nog lyda honom.)
EDIT: Förtydligade i texten att med "toe" menades "toe-in".
Last edited by Maxx on 2016-04-13 20:19:11, edited 1 time in total.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- S-Poster
- Posts: 122
- Joined: 2013-07-08 08:19:42
- Bilmodell: 964/968/G20
- Årsmodell: 1992
- Contact:
Re: Tips om hjulinställning - banbil
Mitt personliga camberrekord bak är -3.2.
Visst, bilen blir lite "livlig" på gata men frågeställningen var utifrån ett banperspektiv, det här är värden som ger en snabb bil på just bana.
Visst, bilen blir lite "livlig" på gata men frågeställningen var utifrån ett banperspektiv, det här är värden som ger en snabb bil på just bana.
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Tips om hjulinställning - banbil
Jag tänkte i och för sig livlig rent generellt, även på bana ... men det funkar bra på bana alltså?blåbär wrote:Mitt personliga camberrekord bak är -3.2.
Visst, bilen blir lite "livlig" på gata men frågeställningen var utifrån ett banperspektiv, det här är värden som ger en snabb bil på just bana.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: Tips om hjulinställning - banbil
Jag skulle gå på inställningarna som nämns ovan. På min bil har jag minskat camber bak och kör med -2,5 grader och så kör jag med neutral toe fram då jag har kortad styrväxel men innan jag bytte styrväxel körde jag med 0,5 mm. toe-out per sida och det funkade bra.Maxx wrote:Jag kände att jag var tvungen att söka lite på forumet ...
Jarlmarks gamla rekommendation var -2,5° camber, 1 mm toe fram, -2,0° camber, 3 mm toe bak.
Sen vet jag inte riktigt under vilka förutsättningar de gällde i och för sig.
Själv har jag tidigare haft -2,8° camber, 1 mm toe fram, -2,6° camber, 3 mm toe bak och varit riktigt nöjd (på R888-or). Minskade ett par tiondelar i negativ camber utifrån däckslitage men bilen kändes inte lika trevlig efteråt. Dock så bytte jag samtidigt däck, både för gata och r-däck så jag tror det mer var däcken som förändrade känslan.
-3,0° camber bak tror jag kan vara svårt att få till på många bilar. Min hjulinställningssnubbe gnäller varje gång. (Plus att han vill höja bilen 10 mm ... jag ska nog lyda honom.)
Lycka till!
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Tips om hjulinställning - banbil
Hur mycket camber man vill ha bestäms väl av hur hårt fjädrat man åker och vilka däck man använder.
Hårdare fjädrat och kraftigare k-hämmare = mindre lutning = mindre camber.
I min värld är det vanskligt att ge exakta råd om hjulvinklar, önskemålet är ju att så mycket gummi som möjligt ska vara i kontakt med asfalten hela tiden och det är mycket som påverkar hur det blir i verkligheten.
Hårdare fjädrat och kraftigare k-hämmare = mindre lutning = mindre camber.
I min värld är det vanskligt att ge exakta råd om hjulvinklar, önskemålet är ju att så mycket gummi som möjligt ska vara i kontakt med asfalten hela tiden och det är mycket som påverkar hur det blir i verkligheten.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1342
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: Tips om hjulinställning - banbil
Tack för alla input - de ligger bra i linje med vad har hört tidigare.
Jag har en fråga om toe fram och instyrning.
Hur får bilen bättre instyrning vid toe out? Vid insvängning vill ytterhjulet, som är mest belastad, ju peka mindre in i kurvan. Om det var toe in, hade hjulet pekat mer in i kurvan. Eller?
Jag har en fråga om toe fram och instyrning.
Hur får bilen bättre instyrning vid toe out? Vid insvängning vill ytterhjulet, som är mest belastad, ju peka mindre in i kurvan. Om det var toe in, hade hjulet pekat mer in i kurvan. Eller?
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
-
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Tips om hjulinställning - banbil
Själv har jag lite svårt att förstå begreppet instyrning, skiljer det från en styrning som är "direkt"? Sedan förstår jag inte om det är toe in eller toe out som avses i några av angivelserna ovan?
/Staffan
/Staffan
Who is online
Users browsing this forum: No registered users