Nu vill jag på inget sätt påstå att jag är något mer än en glad amatör, och definitivt ingen hjulvinkelexpert, men jag tror att du tänker rätt fast tvärtom.Ragnar Joensen wrote:Tack för alla input - de ligger bra i linje med vad har hört tidigare.
Jag har en fråga om toe fram och instyrning.
Hur får bilen bättre instyrning vid toe out? Vid insvängning vill ytterhjulet, som är mest belastad, ju peka mindre in i kurvan. Om det var toe in, hade hjulet pekat mer in i kurvan. Eller?
Tänk istället att vid samma vinkel på ytterhjulet, som är belastat och därmed borde bestämma hur mycket som bilen ska svänga, så pekar innerhjulet in mer mot kurvan om man har toe-out än om man skulle ha toe-in och hjälper därför till mer/hindrar mindre.
Alltså, vid samma vinkel på ytterhjulet: toe-out = innerhjulet "hjälper till"; toe-in = innerhjulet motverkar ytterhjulets instyrning.
Men, allt är ju en kompromiss, så rakt fram med toe-out kommer framhjulen att vilja dra åt var sitt håll och få bilen att vilja vandra, dvs inte vara riktningsstabil. Jag gissar att hur tydligt det märks även beror på annat, som t ex andra hjulvinklar.
Toe-in borde i teorin ge en mer riktningsstabil bil rakt fram men då ge sämre insvängning.
På bana där man ändrar riktning hela tiden är bättre instyrning kanske en fördel jämfört med att bilen är riktningsstabil, men vid inbromsning så kanske den blir mer orolig (men kontrollerbart)?