Tips om hjulinställning - banbil

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Tips om hjulinställning - banbil

#16 Post by Maxx »

Ragnar Joensen wrote:Tack för alla input - de ligger bra i linje med vad har hört tidigare.

Jag har en fråga om toe fram och instyrning.

Hur får bilen bättre instyrning vid toe out? Vid insvängning vill ytterhjulet, som är mest belastad, ju peka mindre in i kurvan. Om det var toe in, hade hjulet pekat mer in i kurvan. Eller?
Nu vill jag på inget sätt påstå att jag är något mer än en glad amatör, och definitivt ingen hjulvinkelexpert, men jag tror att du tänker rätt fast tvärtom. :wink:

Tänk istället att vid samma vinkel på ytterhjulet, som är belastat och därmed borde bestämma hur mycket som bilen ska svänga, så pekar innerhjulet in mer mot kurvan om man har toe-out än om man skulle ha toe-in och hjälper därför till mer/hindrar mindre.

Alltså, vid samma vinkel på ytterhjulet: toe-out = innerhjulet "hjälper till"; toe-in = innerhjulet motverkar ytterhjulets instyrning.

Men, allt är ju en kompromiss, så rakt fram med toe-out kommer framhjulen att vilja dra åt var sitt håll och få bilen att vilja vandra, dvs inte vara riktningsstabil. Jag gissar att hur tydligt det märks även beror på annat, som t ex andra hjulvinklar.

Toe-in borde i teorin ge en mer riktningsstabil bil rakt fram men då ge sämre insvängning.

På bana där man ändrar riktning hela tiden är bättre instyrning kanske en fördel jämfört med att bilen är riktningsstabil, men vid inbromsning så kanske den blir mer orolig (men kontrollerbart)?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Tips om hjulinställning - banbil

#17 Post by Maxx »

mojo158 wrote:Själv har jag lite svårt att förstå begreppet instyrning, skiljer det från en styrning som är "direkt"? Sedan förstår jag inte om det är toe in eller toe out som avses i några av angivelserna ovan?

/Staffan
Om det är mitt inlägg du menar så är "toe" = "toe-in". (Jag rättade det i mitt inlägg nu.)

Jag antar att "direkt styrning" och "bättre instyrning" är synonymer, men jag tycker att en "direkt styrning" (och för den delen "bättre instyrning") även påverkas av annat än hjulvinklar, t ex däckprofil, däcktryck, hur däcket är konstruerat, hur själva styrlänkaget/-växelen är (t ex glapp/inte glapp), osv.

Men med två i övrigt likvärdiga bilar, eller samma bil med bara en variabel ändrad, så ger toe-out bättre instyrning (i alla fall inom ett specifikt intervall).
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

blåbär
S-Poster
Posts: 122
Joined: 2013-07-08 08:19:42
Bilmodell: 964/968/G20
Årsmodell: 1992
Contact:

Re: Tips om hjulinställning - banbil

#18 Post by blåbär »

Jag är ingen expert på hjulvinklar men får input av Jonas J som har.
Vi måste kompromissa, en bil med de värden som jag angav kräver en aktiv körstil även på gata, bilen vandrar lite och kräver konstanta korrigeringar, inte idealiskt för en bil som ska funka på gata.
Min fru körde en standard 944a på GR, tyckte att det var obehagligt då bilen plogade sig igenom kurvorna och sedan valde att bita till när det blev för mycket. Det krävdes en hel del tjat/mutor för att hon skulle sätta sig i en kompromisslös (vad gäller hjulvinklar/chass) 944a, helt odramatiskt, stabilitet och konsekvent beteende, visst, gatdäck på bana suger och förklarar en del av beteendet.
Vi tycker alla olika och har bilar med olika typer av komponenter, det bästa är att pröva sig fram och dokumentera varv/sektor tider.

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Tips om hjulinställning - banbil

#19 Post by mojo158 »

Hej Max,

Ja, det var nog ditt inlägg. Det kändes viktigt pga att rekommendationerna i tråden skiljde rätt mkt på den punkten från toe in till toe out.

/Staffan

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: Tips om hjulinställning - banbil

#20 Post by claes »

Vad funkar bäst vid slalomkörning, toe-in eller toe-out? :?: :?:
/Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tips om hjulinställning - banbil

#21 Post by Cédric »

0 till något toe out kommer nog fungera bäst i slalom. Toe är inte så svårt att justera och mäta själv, så börja på 0 och sen prova något toe out och känn efter hur det känns.

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: Tips om hjulinställning - banbil

#22 Post by claes »

Japp, det får nog bli aningen toe-out både fram och bak. Min bil har tidigare haft 2,5mm out fram och 1,4mm out bak. Men det var för åtta år sedan och jag misstänker att det kan ha förändrats lite under åren....
/Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Tips om hjulinställning - banbil

#23 Post by Janne J »

Toe out bak!!! Aldrig i livet!!
Jag har av misstag provat på Mantorp i en annan bil än Porsche, hemsk upplevelse...
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tips om hjulinställning - banbil

#24 Post by Cédric »

+1 janne, trodde vi pratade om fram.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users