Page 1 of 2

Slapp växelspak

Posted: 2005-04-11 09:28:21
by Highway
Jag tycker att min växelspak har blivit lite slapp, är det någon här som haft samma problem.

Frågan är om man behöver byta något i växellänkaget?

Posted: 2005-04-11 21:40:50
by 944_Driver
Kolla först var det glappar. Framme vid spaken? (Titta och känn under damasken) Eller bak vid lådan?

//Magnus

Posted: 2005-04-11 22:04:41
by Highway
Jag tycker att det känns som att det är framme vid länkaget plus att jag läst en del på Rennlist och dom flesta där verkar ha bytt själva spaken så jag skall nog ta ett snack med Sandén imorgon

Posted: 2005-04-12 18:53:23
by Indischrot
Berätta gärna vad han säger.
Har samma problem, hade varit kul och veta om det är dyrt/svårt.

Posted: 2005-04-12 19:48:30
by 944_Driver
Är det bara "axeltappen" på spaken som är sliten så byter man enkelt spaken. Är det däremot hålet som tappen går in i på stången bak till lådan blir det lite värre eftersom lådan måste ner för att man ska kunna få bort stången och fixa till den eller byta ut den. Det vanliga är dock att axeltappen på spaken är dålig, det är nog bara min bil som led av det andra felet :) Tog dock bara två timmar att få bort lådan och två för att få dit den igen hemma i garaget.

//Magnus

Posted: 2005-04-12 19:55:48
by Highway
Jag fick inte tag på Sandén idag men gör ett nytt försök imorgon annars så får det väl bli att köpa en ny växelspak på Din Bil,, hemska tanke.

Det såg inte speciellt svårt ut att få loss växelspaken eller har jag fel här?

Jag hittade även denna länk på Rennlist http://www.dietersmotorsports.com/tech/tech-july-03.htm

Posted: 2005-04-13 11:57:55
by 944_Driver
Jag hade samma problem som killen på Rennlist men löste det med en bussning tillverkad av den bit kopparrör. Det enda knepiga var att borra upp hålet så min bussning fick plats. Lösning med plastbussningen var inte så dum, synd att man inte sett den tidigare så man sluppigt jaga rätt på ett passande kopparrör.

//Magnus

Posted: 2005-04-13 12:23:34
by Highway
Är det någon som har tillgång till PET som kan kolla om detta nummret 999.924.002.40 är just dessa 2 bussningar.

Posted: 2005-04-13 18:31:05
by Indischrot
Highway wrote:Är det någon som har tillgång till PET som kan kolla om detta nummret 999.924.002.40 är just dessa 2 bussningar.
Det är en väldans massa detaljer på skissen men det ser ut som de bussningarna som har det nummret.

Posted: 2005-04-13 18:55:06
by Highway
Jag snackade med Sandén idag och han trodde också på bussningarna och spaken men jag skall kolla för säkerhets skull till helgen.

Jag kollade också PET:en nu och fick fram följande
999 924 002 40 Bussningar
944 424 015 02 Växelspak

Posted: 2005-04-14 13:36:06
by Bodens Svarta 944 S2
Själv så tog jag loss växelspaken o bytte ut axeltappen mot en bult
i rätt dim efter att jag borrat ur själva hålet i länkaget.

(obs! snålborra) Dvs... Borra inte bort mer material än nödvändigt..

944_Driver skrev:
Jag hade samma problem som killen på Rennlist men löste det med en bussning tillverkad av den bit kopparrör. Det enda knepiga var att borra upp hålet så min bussning fick plats.
Det är nog ingen dum ide att montera en
koppar/plastbussning i rätt dim utanpå bulten...

Man bör vara noga med att få det så tajt som möjligt då utrymmet
kring växelspaken inte är allt för stort.

Dvs kapa skallen på bulten efter fastsvetsning så tajt som möjligt mot
själva spaken... Och dessutom inte ha allt för mkt gänga utanför på andra
sidan..

(Obs!!! ingen gänga ska ligga inne i själva växellänkaget då det kan medföra onormalt slitage..)

Använd en vanlig tunn mutter istället för en låsmodell
och montera muttern med loctite.

/Janne

Posted: 2005-04-15 10:53:24
by Mike-DK
Tja,

Jag har byt spakan på både dom 944:ar jag haft. Nye 968:an ska också få en ny spak. Koster bara 200;- för en renoverad hos Sanden och tar bara 10 min. att byte :D - om inte hålet i länkaget är sliten :(

Helt underbar skilnad efter bytet :!:

Posted: 2005-04-15 16:37:05
by Highway
Köpte bussningarna för 19kr på DinBil så jag skall ta och kolla hur det ser ut i helgen

Posted: 2005-04-15 18:39:09
by JoelS
Jag håller på att byta till en shortshift i min 44:a men jag får inte lös spak"#!"%¤"#%". Hur ska man få lös "bollen" som sitter fast nere i plastfästet?

Tacksam för svar :D

Posted: 2005-04-15 23:41:51
by patand
Highway wrote:Köpte bussningarna för 19kr på DinBil så jag skall ta och kolla hur det ser ut i helgen
Kan det tänkas bli en fin "HOWTO" att lägga ut på forumet?