Page 1 of 1

Kaboom!

Posted: 2005-04-10 18:13:38
by Tino Carrasco
Hjälp! när jag bogserade hem min 924 N/A -80 hade den stått ute i 7 månader pge en brusten fläktrem. Jag tog hem den laddade batteriet bytte remen och kopplade på krämen. Pang sa det och det slog mega gnistor om plus polen på Batteriet. Kopplade väck allt och märkte att det började ryka från starmotorn! nice $$$$$$. Fick generatorn renoverad ny startmotor köpte jag med. Kablaget från batteriet till gen/starten gjorde jag nytt då det var brott på det. Kollade alla kontakter rengjorde alla jord punkter och bytte batteri, Monterade tillbaka allt och kopplade in batteriet. SPRAK! blixtar igen från plus polen, sa klonk från generatorn. Blev ett gott hack på plus polen, måste blivit varmt som hel!%&½?te där. Höll på att bli tokig!!! kopplar jag bort kablaget som går från batteriet ner till starten/gen är det ok. Då funkar allt annat. MEN vad är felet???? HJÄLP kom med alla kloka svar! vad ska jag testa byta prova köpa nytt?? jag ger mig inte!!! HJÄLP SNÄLLA!!(obs alla kablar är ok och kopplat rätt.
Tino

Posted: 2005-04-10 18:21:51
by Magnus K
Hmm... Om allt är OK (= inget sprakande) när du kopplar bort kablaget till generator/startmotor kan det ju bara betyda en sak:

Det är kortslutning till jord någonstans i kablaget. Alternativt kortslutning i generator eller startmotor. Alternativt felkopplat i anslutningarna till generator eller startmotor.

Mina 2 cent. Hoppas du hittar felet!
Mvh
Mangan

Posted: 2005-04-10 19:16:48
by Tino Carrasco
Det är ok utan det kablaget till. Va F-n är felet?? Du får träffa 50 Cent om du hittar felet Magnus!!!! eh what? finns det något motstånd i kablaget efter startmotor gen? Motstånd i Spole? någon regulator som kan vara kass? relä? HILFE HIIILFE!

Posted: 2005-04-10 21:28:18
by 944_Driver
Koppla bort kablarna från startmotorn och generatorn och mäta resistansen mellan jord och anslutningarna på de. Den bör vara hög eller oändlig om allt är ok. Äger du inget mätinstrument så köp ett för 200-300 eller nått, jag skulle säga att det är ovärderligt när man ska felsöka någon form av el.

//Magnus

Posted: 2005-04-11 03:22:06
by Tino Carrasco
Hur mäter jag motståndet Magnus?
Instrument har jag.
Tino

Posted: 2005-04-11 19:59:31
by Tino Carrasco
Ingen som vet?? inga tips??

Posted: 2005-04-11 21:19:58
by 944_Driver
Ställ in instrumentet på Ohm eller motstånd eller resistans eller vad det nu står där, koppla också in kablarna rätt om de går att flytta. (Normalt sätter du svarta i COM och röda i V/R om uttagen heter så vilket är ganska vanligt.) Går det att välja flera mätområden på instrumentet så börja med att sätta det på nått ganska lågt som 200 ohm eller så. Testa att hålla ihop mätkablarna och se att instrumentet visar 0 ohm då, håller du kablarna fritt visar det ofta OL (over load) eller fullt utslag på mätaren eftersom resistansen är oändlig.

Mot bilen. Skruva bort den grova kabeln från startmotorns och generatorns anslutningar.
Håll en mätkabel (ta svarta även om det kvittar) mot en bra jord (ren metall på motorblocket, insuget etc.) ta nu den andra mätkabeln och håll den mot anslutningen på generatorn och läs av instrumentet, är allt ok blir värdet OL eller nått högt tal. Får du 0 ohm är något galet, testa sedan samma sak på startmotorns anslutning. Får du ett högt värde på både generator och startmotor ligger felet troligen i kabeln till de (eller i hur den är inkopplad).

Lycka till!

//Magnus

Posted: 2005-04-12 07:13:09
by Bathory
Tycker att det låter lite vanskligt.
Man skall väl koppla ifrån plusen på batteriet också innan?
Jag har bränt en ohmmeter genom att köra spänning genom den.
Rätta mig om jag har fel men det beror väl på om man har ett hobbex mätverktyg eller ett ex Fluke.

Synd att du befinner dig så långt bort Tino.
Annars hade jag kommit & hjälpt dig.
Förresten, Ville du ha en turbo huv?

Mvh
Sven

Posted: 2005-04-12 07:41:27
by patand
Bathory wrote:Man skall väl koppla ifrån plusen på batteriet också innan?
I detta fallet är den nog redan bortkopplad då det ju är det som är problemet att han inte kan lägga på pluskabeln utan att det verkar bli kortis...

Posted: 2005-04-12 07:44:49
by 944_Driver
Att batteriet är bortkopplat förutsätter jag naturligvis!

//Magnus

Posted: 2005-04-12 09:50:00
by Bathory
Som jag förstod det så var dom bortkopplade nere vid generator respektive startmotor.
Han sa ju att om han kopplar bort dom bitarna så funkar resten.
Ville bara poängtera det så att han inte bränner instrumentet.

Mvh
Sven

Posted: 2005-04-12 10:36:52
by Tino Carrasco
Ska testa ikväll har redan börjat riva ut skiten igen verkar som det är generatorn som jävlas enormt.
Tino

Posted: 2005-04-12 19:44:35
by Tino Carrasco
Uppdate!!!
EXTRA EXTRA!! generatorn bortkopplad! allt funkar än! nu till att koppla på den igen. Spännande fram tills man får strömmen o ampen i sig!
Ahhhh det killar så gott!..... :twisted: