Löst - Felsökning laddningsproblem, trasig generator?
Posted: 2015-12-12 17:09:27
Min 944 från 84 börjar inte ladda förrän motorn varvas till ca 3000 rpm. Dessutom så lyser inte laddningslampan när tändningen är på. (Den lyser aldrig)
Detta brukar tyda på att lampan är trasig eller att den blå kabeln som sitter på D+ på generatorn är av. Så är det inte i mitt fall.
Lampan i instrumentet och instrumentet i sig är testade på bänken och de funkar. Idag plockade jag loss den blå kabeln från generatorn och mätte spänningen med tändningen på och hade 12V. Så det verkar ok om jag förstår rätt.
Spänning fram till D+

Om jag kopplar bort den blå kabeln vid torpedväggen så har jag inte 12V på den nere vid generatorn. Med det tänker jag att jag visat att den inte är kortsluten mot pluskabeln någonstans inuti kabelisoleringen.

Däremot, och det är här jag är osäker, så har jag inte jord på D+ på generatorn när motorn är av och jag har inte +12V när motorn är igång. Skruven som sitter på D+ verkar alltså isolerad. Det måste väl vara fel?
Generatorn ska ha varit renoverad nyligen, men det är såklart ingen garanti på att den är felfri. Kolen och kollektorn såg fina ut.
Vet någon om detta verkar fel? Skulle vara bra med tips innan jag plockar bort den.
Detta brukar tyda på att lampan är trasig eller att den blå kabeln som sitter på D+ på generatorn är av. Så är det inte i mitt fall.
Lampan i instrumentet och instrumentet i sig är testade på bänken och de funkar. Idag plockade jag loss den blå kabeln från generatorn och mätte spänningen med tändningen på och hade 12V. Så det verkar ok om jag förstår rätt.
Spänning fram till D+

Om jag kopplar bort den blå kabeln vid torpedväggen så har jag inte 12V på den nere vid generatorn. Med det tänker jag att jag visat att den inte är kortsluten mot pluskabeln någonstans inuti kabelisoleringen.

Däremot, och det är här jag är osäker, så har jag inte jord på D+ på generatorn när motorn är av och jag har inte +12V när motorn är igång. Skruven som sitter på D+ verkar alltså isolerad. Det måste väl vara fel?
Generatorn ska ha varit renoverad nyligen, men det är såklart ingen garanti på att den är felfri. Kolen och kollektorn såg fina ut.
Vet någon om detta verkar fel? Skulle vara bra med tips innan jag plockar bort den.