944 turbo s lite banhjälp!
-
- NA-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: 1989
Tjena!
har en eventuellt 944 turbo s på gång som ja ska börja köra bana med isf!
tänkte fråga er om lite råd på vad som behöver uppgraderas för att få bra grejjor från början så man slipper byta sen mitt under säsongen=) trots allt vinter nu.
detta sitter (antar att de e hyffsat orginal på turbo s?) Det sitter Coilover fram med 90N/mm fjädrar från Lesjöfors. Bak Coilover Bilstein 30n/mm fjädrar tillsammans med torisionsstavar. Stålomspunna bromsslangar.
17" Cup hjul med helt nya Federal RSR 595 255/40-17 runt om.
sen är där bur o lite smått o gott.
en kille jag snackade med sa att framvagnen var ganska "mjuk" och man behövde lite bättre grejjor.
vad kör ni med för "chassi" på era 944 turbo som kör bana?=)
MVH Anders
har en eventuellt 944 turbo s på gång som ja ska börja köra bana med isf!
tänkte fråga er om lite råd på vad som behöver uppgraderas för att få bra grejjor från början så man slipper byta sen mitt under säsongen=) trots allt vinter nu.
detta sitter (antar att de e hyffsat orginal på turbo s?) Det sitter Coilover fram med 90N/mm fjädrar från Lesjöfors. Bak Coilover Bilstein 30n/mm fjädrar tillsammans med torisionsstavar. Stålomspunna bromsslangar.
17" Cup hjul med helt nya Federal RSR 595 255/40-17 runt om.
sen är där bur o lite smått o gott.
en kille jag snackade med sa att framvagnen var ganska "mjuk" och man behövde lite bättre grejjor.
vad kör ni med för "chassi" på era 944 turbo som kör bana?=)
MVH Anders
- Cédric
- Addict
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
Re: 944 turbo s lite banhjälp!
Hur duktig är du som chaufför?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- NA-Poster
Cédric wrote:Hur duktig är du som chaufför?
bra fråga

men jag kommer uppgradera senare så då tänkte jag likaväl göra de nu på en gång

- balansaxel
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 931 -81 20V turbo
- Årsmodell: 1981
Finns ju massor med märken och leverantörer. Många kör bilstein, gaz, leda..m.m
Jag lät firman bygga efter användningsområde och genom det får du ju också balans i grejerna mellan fram o bakvagn...
Köpt gaz gold själv men inte hunnit prova
Jag lät firman bygga efter användningsområde och genom det får du ju också balans i grejerna mellan fram o bakvagn...
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
-
- NA-Poster
Tja!balansaxel wrote:Finns ju massor med märken och leverantörer. Många kör bilstein, gaz, leda..m.m
japp vet att de finns mkt olika men finns mycket skit med har man upplevt genom åren hehe

var inne på KW men dem e så dyra, vart köpte du ditt GAZ dem har jag hört bra om av andra som kör miata tex.
-
- S2-Poster
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1982
Man får vad man betalar för..
KW är bra om man tänker ha kvar bilen...
Eller så kollar man med Dan på Forza så fixar han ett bra kit beroende på vilka banor mm du skall köra.
KW är bra om man tänker ha kvar bilen...
Eller så kollar man med Dan på Forza så fixar han ett bra kit beroende på vilka banor mm du skall köra.
Alingsåsare.
Familjefraktare: VW CrossTouran 2011
Pendlarkälke: Volvo S60 B5 2022
FD Bansmiskare: VW Golf Gti 2,0 16v 1988
Banbilen: Porsche 944 3,0 16v 1982
Familjefraktare: VW CrossTouran 2011
Pendlarkälke: Volvo S60 B5 2022
FD Bansmiskare: VW Golf Gti 2,0 16v 1988
Banbilen: Porsche 944 3,0 16v 1982
- balansaxel
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 931 -81 20V turbo
- Årsmodell: 1981
köpte direkt av Gaz, men dom var dryga som f-n att ha å göra med så köp genom någon åf...
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
PCS 13999
/Magnus
PCS 13999
/Magnus
-
- NA-Poster
balansaxel wrote:köpte direkt av Gaz, men dom var dryga som f-n att ha å göra med så köp genom någon åf...
hur är GAZ annars på porschen då ?=)
-
- S-Poster
- Telefon: 0707307757
- Bilmodell: 944 Turbo
Lånar tråden lite och frågar om det är någon som kört med H&R nurburgring coilovers och har något att säga om dom ? 

- Henka_E
- Addict
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
Stålompsunnet - bra. Bromsar i övrigt, byt bromsvätska till den där blå såsen, kommer inte på vad den heter. Köp belägg som är vettiga för bana, ring Pean Sweden. Du kommer förstås hitta massa tips men Pean är bra. Han kan liksom guida dig bättre än det du hittar på amerikanska forum...
Framvagn. Jag säger bussningar. Du har ju nån form av dämperi och fjäder påplats, men bussningar är också viktigt. Eller iaf smart. Jag märkte stor skillnad på däckslitage när jag bytte till rejält stumma bussningar fram, tänker då främst på den främre bussningen. Om den är av deg så åker din camber åt fanders direkt och med den ryker ytterkant på däcken. Egentligen tycker inte jag att det finns nån genväg eftersom geometrin fram är kass - så jag tycker ledlager både fram och bak på bärarmen. Men - du ska ju ut och lära dig köra, så jag hade bytt främre bussningen till delrin och behållt bakre bussningen as-is. Jag hade inte bytt till ett dyrt casterblock om man inte samtidigt byter till ledlager fram. Jag hade heller inte bytt till ett billigt alu caster block med plastbussningen heller...nånsin. Det blir tokigt - anser jag. Man ska hålla nere på stick slip för att låta dämparen jobba.
Krängare. Behåll original men byt till plastbussningar i ledpunkten mot chassiet. Behåll gummi mot bärarmen - byt dock den ena gummi-plutten mot plast, det tar bort lite onödig rörelse. Se till att styva upp krängarfästet med en sån där sway bar stiffener - tror 9xx hade nån tråd alldels nyss under säljes. Inte plast överallt, det måste kunna röra sig. Återigen, kass geometri. Krängaren ska löpa lätt, inge stick slip. Om du vill kunna ställa cornerweight - gänga droplinken hela vägen och dra dit muttrar, då kan du ställa in krängaren så att du inte påverkar CW. Overkill ja, men billigt och roligt.
Krängare bak - 968 CS, köp hane-hona ledlager, behöver inte vara värsting kvalite, då kan du ställa CW med dem. CS krängare är väl inte ett måste, men det är en bra start.
Så - bussning fram, lite plast-plock till krängaren, två plåtbitar, bromsvätska och ett par bra belägg fram. Sen ut och kör.
Framvagn. Jag säger bussningar. Du har ju nån form av dämperi och fjäder påplats, men bussningar är också viktigt. Eller iaf smart. Jag märkte stor skillnad på däckslitage när jag bytte till rejält stumma bussningar fram, tänker då främst på den främre bussningen. Om den är av deg så åker din camber åt fanders direkt och med den ryker ytterkant på däcken. Egentligen tycker inte jag att det finns nån genväg eftersom geometrin fram är kass - så jag tycker ledlager både fram och bak på bärarmen. Men - du ska ju ut och lära dig köra, så jag hade bytt främre bussningen till delrin och behållt bakre bussningen as-is. Jag hade inte bytt till ett dyrt casterblock om man inte samtidigt byter till ledlager fram. Jag hade heller inte bytt till ett billigt alu caster block med plastbussningen heller...nånsin. Det blir tokigt - anser jag. Man ska hålla nere på stick slip för att låta dämparen jobba.
Krängare. Behåll original men byt till plastbussningar i ledpunkten mot chassiet. Behåll gummi mot bärarmen - byt dock den ena gummi-plutten mot plast, det tar bort lite onödig rörelse. Se till att styva upp krängarfästet med en sån där sway bar stiffener - tror 9xx hade nån tråd alldels nyss under säljes. Inte plast överallt, det måste kunna röra sig. Återigen, kass geometri. Krängaren ska löpa lätt, inge stick slip. Om du vill kunna ställa cornerweight - gänga droplinken hela vägen och dra dit muttrar, då kan du ställa in krängaren så att du inte påverkar CW. Overkill ja, men billigt och roligt.
Krängare bak - 968 CS, köp hane-hona ledlager, behöver inte vara värsting kvalite, då kan du ställa CW med dem. CS krängare är väl inte ett måste, men det är en bra start.
Så - bussning fram, lite plast-plock till krängaren, två plåtbitar, bromsvätska och ett par bra belägg fram. Sen ut och kör.
-
- NA-Poster
Tack för det svaret henke !
har en annan liten fråga med gällande intercooler, vad kör alla ni med 944 turbo för IC ? jag tänker på en uppgraderad men hittar typ inget alls om intercooler för 944 turbo förutom på lindsey men de e ( om ja förstod rätt ) att dem uppgraderar och man får skicka dit den till dem.
Min tanke är att köpa ett helt nytt styrsystem till porschen. vad klarar "orginal" delarna på en 944 turbo s av? försökte söka lite men fick inte så exakt svar. det jag tänker mest på är: IC, spridare, pump, turbo.
har redan 3" blås.
har en annan liten fråga med gällande intercooler, vad kör alla ni med 944 turbo för IC ? jag tänker på en uppgraderad men hittar typ inget alls om intercooler för 944 turbo förutom på lindsey men de e ( om ja förstod rätt ) att dem uppgraderar och man får skicka dit den till dem.
Min tanke är att köpa ett helt nytt styrsystem till porschen. vad klarar "orginal" delarna på en 944 turbo s av? försökte söka lite men fick inte så exakt svar. det jag tänker mest på är: IC, spridare, pump, turbo.
har redan 3" blås.
-
- S-Poster
- Telefon: 0707307757
- Bilmodell: 944 Turbo
Om det är ok? så undrar jag även vad original stakar och kolvar tål! 

- Maxx
- Addict
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
De är super på Nürburgring och om man vill ha en bil med hårdare fjädring och dämpning än original men fortfarande ha lite "komfort" när man kör på gata, dvs inspirerad körning på landsväg.bbellman wrote:Lånar tråden lite och frågar om det är någon som kört med H&R nurburgring coilovers och har något att säga om dom ?
På normala (små) banor (som Gelleråsen) med slät asfalt har kitet för mjuk fjädring och alldeles för mjuk dämpning. Bilen pitchar för mycket och i långa kurvor blir det gungigt.
Personligen skulle jag vilja testa KW:s clubsportkit.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- Turbo-Poster
- Bilmodell: porsche 944s
Henca, tack för en mycket bra genomgång, men vad är stick slip?
Angående HR Nürnburg ring kit. Jag har också noterat att de har mkt mjuk fjädring fram (bak rätt hårda) men det kan man få ändrat vid beställning. Men dämparna är inte ställbara och jag misstänker att det då inte går få med annan hårdhet heller. När jag frågade på bilmodecenter så menade de att dämparna passar för ett brett register av fjäderhårdhet. Men enligt tidigare inlägg skulle det alltså inte stämma? Kitten är intressanta eftersom att man genom PCS kan man få ett rätt bra pris på dem hos Bilmodecenter (14 tkr).
/Staffan
Angående HR Nürnburg ring kit. Jag har också noterat att de har mkt mjuk fjädring fram (bak rätt hårda) men det kan man få ändrat vid beställning. Men dämparna är inte ställbara och jag misstänker att det då inte går få med annan hårdhet heller. När jag frågade på bilmodecenter så menade de att dämparna passar för ett brett register av fjäderhårdhet. Men enligt tidigare inlägg skulle det alltså inte stämma? Kitten är intressanta eftersom att man genom PCS kan man få ett rätt bra pris på dem hos Bilmodecenter (14 tkr).
/Staffan
- Henka_E
- Addict
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
Stick-slip - start-friktionen är oacceptabelt högre än rörelsefriktionen. Om du tänker att du ska röra krängaren uppåt och neråt så går det åt mycket kraft först och sen rör den sig "lätt". Resultatet blir att du får en form av oönskad dämpning överallt i hela systemet istället för kontrollerat i dämparen. Det handlar ju om små rörelser - men det är rörelser som byter riktning hela tiden. Krängaren blir liksom bara en extra styvhet per sida, inte något som för över kraft. Då kan man lika gärna skita i att ha en krängare och gå på med ap-styva fjädrar istället...
Förresten bak, jag tycker nog att ledlager i den inre bussningen är vettigt. Prova på kul att röra bärarmen uppåt-neråt på en bil med original bussningar men med borttagna stavar... Går det lätt? Nej, det gör det inte och återigen är det att man inte har koll på röresle kontra val av lagring.
Jag är nog mest grinig i världen när det gäller det här men jag tycker inte att lösningarna jag föreslår är varken omotiverade eller dyra. Men - som sagt, det är mina personliga åsikter.
Förresten bak, jag tycker nog att ledlager i den inre bussningen är vettigt. Prova på kul att röra bärarmen uppåt-neråt på en bil med original bussningar men med borttagna stavar... Går det lätt? Nej, det gör det inte och återigen är det att man inte har koll på röresle kontra val av lagring.
Jag är nog mest grinig i världen när det gäller det här men jag tycker inte att lösningarna jag föreslår är varken omotiverade eller dyra. Men - som sagt, det är mina personliga åsikter.