Tjena kan någon förklara lite enkelt vad som menas när det står spelat i manualen att kompet i en 931 är 7,5:1. Men läser här att det brukar ligga runt 9,5 bar per cylinder. Så gjorde det på min fungerande 931. Men gjorde ett test på min jag försöker få igång där kamrem stått ca 5 kugg fel och där hade jag följande:
1 an: 9
2 än: 11,5
3 an: 11
4 an: 10
Känns ju spontant för högt på de flesta och inte bra att det är så pass ojämnt. Kan ju ana möjligen någon vetilskada på1:an som det är nu tänder bilen bara till och kan gå väldigt ojämnt ett par sek för att sen dö. Baktänder i avgas och ibland i insug. En turbobil brukar jaha lägre komp. Kan de tidigare ägarna planat för hårt? Och går det att få den fungerande med komp på runt 11 bar?
MVH Fredde
Kompression 931
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Kompression 931
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Re: Kompression 931
Värdet 7,5:1 som finns i manualen är det geometriska förhållandet, värdet du mäter med en kompressionsprovare är maximalt tryck som byggs upp. Det är inte samma sak och är normalt sätt högre än kompressionsförhållandet.
Skillnaden mellan 9 och 11,5 är ju inte helt optimal men knappast något som hindrar motorn från att gå okay. Gör ett nytt prov med varm motor när du fått igång den och kolla igen.
Utifrån din beskrivning av problemen skulle jag kolla hur tändningen står och så att tändkablarna sitter rätt.
// Magnus
Skillnaden mellan 9 och 11,5 är ju inte helt optimal men knappast något som hindrar motorn från att gå okay. Gör ett nytt prov med varm motor när du fått igång den och kolla igen.
Utifrån din beskrivning av problemen skulle jag kolla hur tändningen står och så att tändkablarna sitter rätt.
// Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Kompression 931
Tack.. Då fick jag koll på det med kompet. Har aldrig tagit till mig vad siffrorna står för utan mest att alla värden är hyggligt lika. Tändning står rätt, kablar sitter som de ska, gnista på alla stift och bränsle får jag fram vid tvång från vågen.. Som sagt svårt att få motorn varm när den bara går en kort stund.. Ska dubbelkolla alla vaacumslangar och kika på "tändboxen" och prova från min fungerande.
Mvh
Mvh
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3934
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Kompression 931
Droppa i några droppar olja i tändstiftshålet i ettans cylinder när du gör nästa test.
Om kompet ökar är det antagligen en taskig kolvring som släpper förbi lite åt fel håll som gör att kompet är lite lägre på den...
Bobo
Om kompet ökar är det antagligen en taskig kolvring som släpper förbi lite åt fel håll som gör att kompet är lite lägre på den...
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Kompression 931
11,5 bar med 7,5 i komp låter väldigt mycket.
Haynes menar att ner till 8 bar är normalt och en skillnad på 3 bar är ok.
Jag hade kört på det. Det är tillräckligt jämnt.
Haynes menar att ner till 8 bar är normalt och en skillnad på 3 bar är ok.
Jag hade kört på det. Det är tillräckligt jämnt.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Kompression 931
Har testat med två olika mätare också för att utesluta felvisning. Men då fortsätter felsökandet.. Ska kika på bränsle/tändningssidan lite närmare..
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
-
- S-Poster
- Posts: 105
- Joined: 2013-11-02 17:32:10
- Telefon: 0730363859
- Bilmodell: porsche 944
- Årsmodell: 1982
- Location: Blåviksjön
- Contact:
Re: Kompression 931
Generellt brukar man säga att en skillnad under 10% är ok. Mer än så kan påverka motorns gång, det bir stor skillnad på varje cylinders prestanda.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users