Kompression 931

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Kompression 931

#1 Post by Freddie_81 »

Tjena kan någon förklara lite enkelt vad som menas när det står spelat i manualen att kompet i en 931 är 7,5:1. Men läser här att det brukar ligga runt 9,5 bar per cylinder. Så gjorde det på min fungerande 931. Men gjorde ett test på min jag försöker få igång där kamrem stått ca 5 kugg fel och där hade jag följande:

1 an: 9
2 än: 11,5
3 an: 11
4 an: 10

Känns ju spontant för högt på de flesta och inte bra att det är så pass ojämnt. Kan ju ana möjligen någon vetilskada på1:an som det är nu tänder bilen bara till och kan gå väldigt ojämnt ett par sek för att sen dö. Baktänder i avgas och ibland i insug. En turbobil brukar jaha lägre komp. Kan de tidigare ägarna planat för hårt? Och går det att få den fungerande med komp på runt 11 bar?
MVH Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

Re: Kompression 931

#2 Post by 944_Driver »

Värdet 7,5:1 som finns i manualen är det geometriska förhållandet, värdet du mäter med en kompressionsprovare är maximalt tryck som byggs upp. Det är inte samma sak och är normalt sätt högre än kompressionsförhållandet.

Skillnaden mellan 9 och 11,5 är ju inte helt optimal men knappast något som hindrar motorn från att gå okay. Gör ett nytt prov med varm motor när du fått igång den och kolla igen.

Utifrån din beskrivning av problemen skulle jag kolla hur tändningen står och så att tändkablarna sitter rätt.

// Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Kompression 931

#3 Post by Freddie_81 »

Tack.. Då fick jag koll på det med kompet. Har aldrig tagit till mig vad siffrorna står för utan mest att alla värden är hyggligt lika. Tändning står rätt, kablar sitter som de ska, gnista på alla stift och bränsle får jag fram vid tvång från vågen.. Som sagt svårt att få motorn varm när den bara går en kort stund.. Ska dubbelkolla alla vaacumslangar och kika på "tändboxen" och prova från min fungerande.
Mvh
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3934
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Kompression 931

#4 Post by [Bobo] »

Droppa i några droppar olja i tändstiftshålet i ettans cylinder när du gör nästa test.
Om kompet ökar är det antagligen en taskig kolvring som släpper förbi lite åt fel håll som gör att kompet är lite lägre på den...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Kompression 931

#5 Post by gegge »

11,5 bar med 7,5 i komp låter väldigt mycket.

Haynes menar att ner till 8 bar är normalt och en skillnad på 3 bar är ok.

Jag hade kört på det. Det är tillräckligt jämnt.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Kompression 931

#6 Post by Freddie_81 »

Har testat med två olika mätare också för att utesluta felvisning. Men då fortsätter felsökandet.. Ska kika på bränsle/tändningssidan lite närmare..
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

Adamj
S-Poster
Posts: 105
Joined: 2013-11-02 17:32:10
Telefon: 0730363859
Bilmodell: porsche 944
Årsmodell: 1982
Location: Blåviksjön
Contact:

Re: Kompression 931

#7 Post by Adamj »

Generellt brukar man säga att en skillnad under 10% är ok. Mer än så kan påverka motorns gång, det bir stor skillnad på varje cylinders prestanda.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users