Turbo (K26/6) med lite glapp. *film*

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 508
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Turbo (K26/6) med lite glapp. *film*

#1 Post by spirou944t »

Vad tror ni om glappet, lite radiellt är väl ok, men detta känns aningen mycket?
Osäker på hur mycket det var axielt.
K26/6 som gått ca 16k.

https://www.youtube.com/watch?v=DHyhNbKOnsw" onclick="window.open(this.href);return false;

Pinnbultarna var spröda som mariekex så dessa åker jag på i vilket fall... :cry:
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Turbo (K26/6) med lite glapp. *film*

#2 Post by gegge »

Ser ut att vara minst en halv millimeter radiellt. Den snurrar fint onekligen. Du missar lite effektivitet på sugsidan, men ryker den inte går den väl att köra ett tag till. Risken är att den kommer bli skadad, snedbelastning och impellern går i väggen och skär. Annars anser jag att den är i renoveringsskick och med nya lager installerat redo för 16k till.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 508
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Turbo (K26/6) med lite glapp. *film*

#3 Post by spirou944t »

Hallå och tack för svar.

Snurrar gör den, men den är glapp både radiellt och axiellt, så det blir renovering, om det inte är någon som har en att sälja.

Ang firma för renovering, har ni några tipps?
Jag pratat lite löst med SL Turbo, verkar prisvärda.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Turbo (K26/6) med lite glapp. *film*

#4 Post by QV_ »

Renoverade min turbo till Saab 9k.
Demonterade den i hyvelbänken med kofoten :lol:
Det vissade sig att den redan var renoverad en gång så endast gummitätningarna från renoveringssatsen passade men det räcke för att ta bort ljudet från inpellen som snuddade rotorhuset.
Renoveringssats e-bay 600:- 8)
packningar från SAAB 1000:- :evil:

Att göra lager byte på en turbo till Saab 9k är bra mycket lättare än att renovera en fördelare.

/Jan

det svåraste att renovera på en bil är nog att schimsa in slutväxeln... åtminstonde första gången.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users