Hej!
Nu är det dags att handla på sig delar inför vinterns mekande:)
Nytt chassi står på listan och jag tänkte höra lite med er om ni har några bra förslag på vad man bör lägga pengarna på?
Bilen är en 968 CS med M030 och den ska användas 50/50 på gata och bana är tanken.
Förslag på Chassi till 968 CS?
- -ClaymaN-
- NA-Poster
- Posts: 21
- Joined: 2015-04-02 23:16:17
- Bilmodell: Porsche 968 CS
- Årsmodell: 1995
- Location: Kalmar
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Förslag på Chassi till 968 CS?
Jag har ett H&R coiloverkit med Nürburgringsättning. Det är ställbart i höjd (cornerwieght) men inte ställbar dämpning. Perfekt för inspirerad körning på småvägar, inte obekvämt för transport och väl avstämt för körning på Ringen. Tyvärr för mjukt för hård körning på mindre (normala) banor som t ex Gelleråsen där chassit blir lite gungigt i vissa kurvor (främst i högern efter Esset ner i svackan före Ejes).
Skulle jag köpa ett nytt coiloverkit idag (mitt satt på bilen när jag köpte den och jag har varit otroligt nöjd med det förutom i ovan nämnda kurva) så skulle jag kolla på något med ställbar dämpning, t ex KW eller GAZ, och fundera/räkna på vad jag vill ha för fjäderhårdheter ut efter användningsområde (söndagsturer, slalom, bana, Nürburgring).
Tror det är svårt att få till en bil som är optimal på allt, men med ställbara dämpare så kanske man kan få att den är optimal på något men också en ok kompromiss på något annat än att bara ha ett område som den funkar bra på.
Skulle jag köpa ett nytt coiloverkit idag (mitt satt på bilen när jag köpte den och jag har varit otroligt nöjd med det förutom i ovan nämnda kurva) så skulle jag kolla på något med ställbar dämpning, t ex KW eller GAZ, och fundera/räkna på vad jag vill ha för fjäderhårdheter ut efter användningsområde (söndagsturer, slalom, bana, Nürburgring).
Tror det är svårt att få till en bil som är optimal på allt, men med ställbara dämpare så kanske man kan få att den är optimal på något men också en ok kompromiss på något annat än att bara ha ett område som den funkar bra på.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- S2-Poster
- Posts: 267
- Joined: 2007-06-13 13:51:40
- Bilmodell: 968 Ametist
- Årsmodell: 1993
- Location: Gästrikland
- Contact:
Re: Förslag på Chassi till 968 CS?
Har gula Koni fram (original sportchassie?), och AVO coilover bak.
Körde 2 år med 100N/mm fjädrar fram (de hårdaste som fungerar ihop med dämparna), och motsvarande bak. I kombination med sportchassie krängningshämmare, ställbar bak, tyckte jag det fungerade riktigt bra på banan. Iallafall på torr bana.
Helt olättad, blytung, bil.
Då jag även använder bilen som sommarbil blev det det väl hårt på våra usla landsvägar.
Byggde till denna sommar om till ca. 70N/mm fjädrar fram, motsvarande bak. Fungerar mycket bättre på landsvägarna, men jag saknar det hårdare chassiet på banan.
Allt blir bara kompromisser, dedikerad banbil är den rätta vägen.
Körde 2 år med 100N/mm fjädrar fram (de hårdaste som fungerar ihop med dämparna), och motsvarande bak. I kombination med sportchassie krängningshämmare, ställbar bak, tyckte jag det fungerade riktigt bra på banan. Iallafall på torr bana.
Helt olättad, blytung, bil.
Då jag även använder bilen som sommarbil blev det det väl hårt på våra usla landsvägar.
Byggde till denna sommar om till ca. 70N/mm fjädrar fram, motsvarande bak. Fungerar mycket bättre på landsvägarna, men jag saknar det hårdare chassiet på banan.
Allt blir bara kompromisser, dedikerad banbil är den rätta vägen.
- -ClaymaN-
- NA-Poster
- Posts: 21
- Joined: 2015-04-02 23:16:17
- Bilmodell: Porsche 968 CS
- Årsmodell: 1995
- Location: Kalmar
- Contact:
Re: Förslag på Chassi till 968 CS?
Jag ska kika lite mer på KW och undersöka om Öhlins har något intressant. Ställbart är väl att föredra men man vill ju kunna justera det hyfsat lätt och helst inte 1000 inställningar att skruva bort sig på:)
/Pär
- AXL944
- S-Poster
- Posts: 139
- Joined: 2004-03-30 12:46:04
- Bilmodell: 944 turbo
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Förslag på Chassi till 968 CS?
Har kört Forzas kit i flera år och gillar det - hjälpfjäder bak. Funkar bra på både Ringen och svenska banor. Men när jag köpte fanns inte / kände jag inte till KW - idag skulle jag välja deras grejer och anlita någon som har koll för att ställa in det.
___________
Axel Olsson
944 Turbo -91
Axel Olsson
944 Turbo -91
- AXL944
- S-Poster
- Posts: 139
- Joined: 2004-03-30 12:46:04
- Bilmodell: 944 turbo
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Förslag på Chassi till 968 CS?
Har kört Forzas kit i flera år och gillar det - hjälpfjäder bak. Funkar bra på både Ringen och svenska banor. Men när jag köpte fanns inte / kände jag inte till KW - idag skulle jag välja deras grejer och anlita någon som har koll för att ställa in det.
___________
Axel Olsson
944 Turbo -91
Axel Olsson
944 Turbo -91
Who is online
Users browsing this forum: No registered users