Byta bakre bromsrör?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
cabberobban
S-Poster
Posts: 146
Joined: 2004-04-02 18:20:53
Bilmodell: 944 TurboCab
Årsmodell: 1991
Location: Växjö
Contact:

Byta bakre bromsrör?

#1 Post by cabberobban »

Har fått ett rosthål i ett bakre bromsrör, vid infästningen mot karossen ovanför "bakaxeln". Har bara tillgång till garagedomkraft, kan inte se exakt dragning mer än att den går över "bakaxeln" vid höger bakhjul. Är denna svår att byta på en liten byverkstad eller krävs demontering av större omfattning för att komma åt? Är det något special med dessa rör eller kan en liten verkstad göra egna?

Robban
944 Turbocab

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Byta bakre bromsrör?

#2 Post by Karl Birgander »

Jag har bytt dessa.
Går helt klart att byta med grejerna på plats, men det är inte enkelt.
Man måste stick in rören och böja dom lite undan för undan. Därför bra att tejpa igen röret man stick in så att det inte samlar på sig smuts in.

Köp nytt t-kors också.
En verkstad kommer nog vilja ha en slant för jobbet.

Rören är inga konstigheter. Nipplar är M10x1mm om jag inte minns helt tokigt.
Kanske passa på att byta bromsslangarna om dom inte är 100?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Byta bakre bromsrör?

#3 Post by Mattias 924 »

Knyt ett snöre i det gamla röret när du drar ur det så blir det plättlätt att dra i det nya med hjälp av snöret.
"patand" skrev:
Om inget strular...

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Byta bakre bromsrör?

#4 Post by QV_ »

på en 924 är det X bromssystem men tror att det är H system på 944. Så på 924 är det ett rör bak som är riktigt långt. Men jag har inte jobbat med bromsarna på en 944

Skall man "lätt" dra dit ett nytt rör så skall man köpa kopparrör (inte kopparnickel)
Nipplarna är M10 på 924 och WAG i allmänhet så det lär vara det på 944 också.
Att dra röret på plats ger inga snygga (raka) rör utan mera orm äver det hela.
Skall man få dit ett rakt rör så måste bilen upp i en lyft men kan vara marigt om röret är långt.
Det är oftas inget kul att lufta en huvudbromscylinder så försök att inte tömma den på vätska. Har sedan bilen ABS så skall man helt klart undvika att få in luft. Själv har jag små cm korta bromsrör som är hårdlödda i ena änden som jag använder som plugg. Då kan bilen stå i dagar utan bekymmer ifall man får svårt med reservdelarna. Bilen blir även flyttbar med bromsar....

/Jan

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Byta bakre bromsrör?

#5 Post by Karl Birgander »

Undvika att få luft i abs? Jag har tömt mitt system ett par gånger och inte haft några problem.
Använd trycksättning istället för pumpning för luftning så är det inga bekymmer.

Bra tips om koppar/kopparnickel, det visste inte jag
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Byta bakre bromsrör?

#6 Post by QV_ »

Kopparnickel ger snyggare rör (efter att man har riktat dom raka).
Men dom är hårda och inte så roliga att försöka få ordning på "i farten"

Kopparör däremot är ett mjukt elände som är mycket lättare att "lägga på plats". Dessa behöver igentligen ingen rörriktare heller utan de blir rätt OK om man försiktigt rullar ut dom på ett jämt underlag.

Janne

kom in i bromsrörsbranchen 2006 när jag beställde komplett sats till min sommarbil för 350 kr.
I paketet låg det misshandlade kopparrör i "fel" längder som inte gick att göra raka... :evil:
Vart en tur till Biltema och kom hem med dubbelkoninggsverktyg, nipplar, bromsrörstänger, 10 kullager till rörriktaren och 10 meter kopparnickel. Så 1500 kr senare hade jag raka bromsrör på bilen. Alla böjar vart inte helt bra men det var ju första gången jag försökte få dit ett snyggt system.

Eftersom jag gärna vill ha \"raka bromsrör\" och rören levereras i ring så behövde jag ett trådriktningsverktyg också. Dessa verktyg använder special kullager som man inte hittar billigt. köpte därför 10 kullager \"6200\" för 15:- st.

Image
rikt verktyg stor bild

Det jag gjorde för att få en skåra för bromsröret var att helt enkelt montera kullagerna två och två. Skåran är lite grund så man måste styra rörer när man drar.

Resultatet vart någorlunda OK det är inte spikrakt men det var första försöket.
Image
vy stor bild

Image
vy stor bild

User avatar
cabberobban
S-Poster
Posts: 146
Joined: 2004-04-02 18:20:53
Bilmodell: 944 TurboCab
Årsmodell: 1991
Location: Växjö
Contact:

Re: Byta bakre bromsrör?

#7 Post by cabberobban »

Tack för tipsen. Det lät besvärligt att göra med bara garagedomkraft och pallbockar så det fick bli en liten lokal verkstad. 1300:- inkl allt, det får det vara värt...
944 Turbocab

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]