Det här med krängningshämmare?
Posted: 2015-09-07 14:45:50
Såhär. Försöker (börja) förstå det där med chassi och väghållning. Lite överallt på internet verkar standardmetod 1a för att få en understyrd bil att bli mer överstyrd (eller bara rent allmänt få "bättre" väghållning) vara att sätta dit större krängningshämmare bak.
Jag får erkänna att mina kunskaper i bilars chassi och hjulupphängning är något begränsade, men givet att man micklar med bakvagnen för att fixa problemet "för lite grepp i framvagnen" blir min spontana tanke att bilen blir mer överstyrd enbart för att man därigegom sänker mängden tillgängligt grepp bak, och därmed får bakvagnen att släppa före framvagnen. Mitt problem med det är att det därmed känns som att den totala mängden tillgängligt grepp genom en kurva sänkts, vilket snarare bör ge försämrad prestanda (även om det kanske "känns" bättre). Eller?
Jag får erkänna att mina kunskaper i bilars chassi och hjulupphängning är något begränsade, men givet att man micklar med bakvagnen för att fixa problemet "för lite grepp i framvagnen" blir min spontana tanke att bilen blir mer överstyrd enbart för att man därigegom sänker mängden tillgängligt grepp bak, och därmed får bakvagnen att släppa före framvagnen. Mitt problem med det är att det därmed känns som att den totala mängden tillgängligt grepp genom en kurva sänkts, vilket snarare bör ge försämrad prestanda (även om det kanske "känns" bättre). Eller?