Page 1 of 1

Lyfta i motor utan att lossa växellådan på en 924 na.

Posted: 2015-08-25 20:16:13
by Tanso
Hej!

Vi är strax färdiga med renoveringen av en 924 motor samt bytt koppling.

Måste vi lossa på den 5 växlade lådan och dra bak hela axeln för att lyfta i motorn? Sprängkåpan sitter kvar på bilen.

Vi vill lossa på så lite som möjligt :)

Re: Lyfta i motor utan att lossa växellådan på en 924 na.

Posted: 2015-08-25 20:25:20
by Harpin
Tanso wrote:Hej!

Vi är strax färdiga med renoveringen av en 924 motor samt bytt koppling.

Måste vi lossa på den 5 växlade lådan och dra bak hela axeln för att lyfta i motorn? Sprängkåpan sitter kvar på bilen.

Vi vill lossa på så lite som möjligt :)
Jag skulle ta bort sprängkåpan och sätta den på motorn. Blir lättare så. Jag har bara erfarenhet av motorlyft i 931 men då har man iaf 1dm tillgodo att mecka på, alltså att man bara då sätter fast sprängkåpan i transaxelröret.

Re: Lyfta i motor utan att lossa växellådan på en 924 na.

Posted: 2015-08-25 20:44:39
by Tanso
Harpin wrote:
Tanso wrote:Hej!

Vi är strax färdiga med renoveringen av en 924 motor samt bytt koppling.

Måste vi lossa på den 5 växlade lådan och dra bak hela axeln för att lyfta i motorn? Sprängkåpan sitter kvar på bilen.

Vi vill lossa på så lite som möjligt :)
Jag skulle ta bort sprängkåpan och sätta den på motorn. Blir lättare så. Jag har bara erfarenhet av motorlyft i 931 men då har man iaf 1dm tillgodo att mecka på, alltså att man bara då sätter fast sprängkåpan i transaxelröret.
Hmm men hur ska man komma åt de 4 bultarna som sitter mellan sprängkåpan och röret? Det känns nästan helt omöjligt!

Re: Lyfta i motor utan att lossa växellådan på en 924 na.

Posted: 2015-08-25 20:57:26
by QV_
Svepet (inte sprängkåpa för den håller inte om svänghjulet lossnar :mrgreen: ) är inte det största bekymret om man vill lossa lite.

Om du får in motorn utan att lossa på framvagnen så blir jag förvånad.
Så framvagn separerad från styrstång måste sänkas ner och då åker man nog på att lossa inre fästena på bärarmarna också.

Kom ihåg att lägga dit kopplingsvajern innan ni drar fast vänster motorfäste. Det gjorde inte jag och då måste fäster bort igen.

Se till att skruva dit de nya tändstiften innan ni lägger i motorn.

Haynes rekomenderar en kloss för att hålla transaxeln uppe.
Man behöver inte röra växellådan bak men jag skulle nog plocka bort kylaren fram också.
Svepet i bilen eller på motorn är nog en smaksak. Har för mig att jag lossade motorn med svepet på motorn när jag lyfte ur den ur 924 na men på andra märken brukar låta svepet vara kvar.

/Janne

Re: Lyfta i motor utan att lossa växellådan på en 924 na.

Posted: 2015-08-25 20:59:29
by Cédric
Har gjort det några gånger, alltid med sprängkåpa på. Dock får man ta ur kylaren och sänka ner framvagnsbalken. Men inte lossa lådan.

Re: Lyfta i motor utan att lossa växellådan på en 924 na.

Posted: 2015-08-25 21:15:27
by Tanso
QV_ wrote:Svepet (inte sprängkåpa för den håller inte om svänghjulet lossnar :mrgreen: ) är inte det största bekymret om man vill lossa lite.

Om du får in motorn utan att lossa på framvagnen så blir jag förvånad.
Så framvagn separerad från styrstång måste sänkas ner och då åker man nog på att lossa inre fästena på bärarmarna också.

Kom ihåg att lägga dit kopplingsvajern innan ni drar fast vänster motorfäste. Det gjorde inte jag och då måste fäster bort igen.

Se till att skruva dit de nya tändstiften innan ni lägger i motorn.

Haynes rekomenderar en kloss för att hålla transaxeln uppe.
Man behöver inte röra växellådan bak men jag skulle nog plocka bort kylaren fram också.
Svepet i bilen eller på motorn är nog en smaksak. Har för mig att jag lossade motorn med svepet på motorn när jag lyfte ur den ur 924 na men på andra märken brukar låta svepet vara kvar.

/Janne
Tack för ditt utförliga svar och goda tips!

Bärarmarna, balken och kylaren är redan nedmonterat. Då slipper vi alltså montera ner växellådan :D
Cédric wrote:Har gjort det några gånger, alltid med sprängkåpa på. Dock får man ta ur kylaren och sänka ner framvagnsbalken. Men inte lossa lådan.
Perfekt! Nu känns det mycket enklare när vi vet att vi inte behöver röra bakvagnen.

Re: Lyfta i motor utan att lossa växellådan på en 924 na.

Posted: 2015-08-27 21:13:13
by Thörn
Jag monterade in min motor i min 924a för några veckor sedan och jag rekomenderar verkligen att du har svepet monterat på motorn när du lyfter i allt.

Dom 4 bultarna som fäster svepet i kardantunneln är inte så svåra att komma åt när man har fått på motorn på drivaxeln men innan man hissar upp motorn i motorfästerna om du förstår vad jag menar.

Lycka till

Re: Lyfta i motor utan att lossa växellådan på en 924 na.

Posted: 2015-08-27 21:15:36
by Thörn
2000019063.jpg
Denna från biltema är guld värd för dom 4 bultarna som är lite svåra att nå med ett vanligt spärrskaft.

Lyfta i motor utan att lossa växellådan på en 924 na.

Posted: 2015-08-27 21:19:41
by Freddie_81
Fungerar även bra med en sats korta ringnycklar och då 17mm som det väl är. Jag har en sats korta ringnycklar som användes flitigt när jag mejade 944 nyligen..

Re: Lyfta i motor utan att lossa växellådan på en 924 na.

Posted: 2015-08-29 16:36:03
by QV_
Det är av denna anledning jag använder blocknycklar från Biltema (de med 10 års garanti) om de är för långa så kommer vrålapan fram och så har man en kort. Behöver man vinkel eller bannanform så går det att ordna med gasen. Mekandet skall inte störas av felaktiga verktyg när det är lätt åtgärdat och råmaterialet är billigt.

/Jan