Motorproblem 924 -79

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Motorproblem

#31 Post by Mattias 924 »

Gunnargg wrote:kan problemet ligga i att den får för mycket soppa pga att min värme mätare inte fungerar?
Nej.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Motorproblem

#32 Post by Mattias 924 »

Insprutningen är feljusterad eftersom någon har skruvat på insprutningen istället för att laga den trasiga slangen.
"patand" skrev:
Om inget strular...

Gunnargg
S-Poster
Posts: 89
Joined: 2015-07-26 09:33:36
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: Motorproblem

#33 Post by Gunnargg »

Empparin wrote:Ja den menar jag, här finns felsökningsinformation http://www.clarks-garage.com/shop-manual/elect-22.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Tror inte att jag har en sådan pryl var skulle den sitta isåfall?

kalle

Gunnargg
S-Poster
Posts: 89
Joined: 2015-07-26 09:33:36
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: Motorproblem

#34 Post by Gunnargg »

Mattias 924 wrote:Insprutningen är feljusterad eftersom någon har skruvat på insprutningen istället för att laga den trasiga slangen.
Hmm trodde så först men han som meckat bilen innan mig sa att om den varit sönder hade inte bilen gått överhuvudtaget.
Tyder det på att det fel justerat trots att om jag stänger av bränslepumpen så varvar den upp en kort stund?

Tackar för all respons!

Kalle

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Motorproblem

#35 Post by [Bobo] »

Gunnargg wrote:
Empparin wrote:Ja den menar jag, här finns felsökningsinformation http://www.clarks-garage.com/shop-manual/elect-22.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Tror inte att jag har en sådan pryl var skulle den sitta isåfall?

kalle
Nej, den har du inte.
Den guiden är till en 944-motor.
Inte samma sak...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Empparin
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2012-07-22 20:02:41
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Contact:

Motorproblem

#36 Post by Empparin »

Fel av mig... Hade fått för mig det gällde en 44a. Ursäkta vilseledande info!

Gunnargg
S-Poster
Posts: 89
Joined: 2015-07-26 09:33:36
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: Motorproblem

#37 Post by Gunnargg »

Empparin wrote:Fel av mig... Hade fått för mig det gällde en 44a. Ursäkta vilseledande info!
Helt lungt bara kul ni engagerar er!!

Kalle

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Motorproblem

#38 Post by Mattias 924 »

Förut kom det in luft genom den trasiga slangen som inte hade blivit "uppmätt" av "bränslevågen" och då gick nog bilen inte på tomgång. Då skruvade någon upp bränsleblsndningen tills motorn gick igen. När du lagade slangen kommer all luft åter igen genom bränslevågen och eftersom den blivit påställd får motorn för mycket bensin. När bränslepumpen stannar blir blandningen rätt för ett ögonblick innan bensinen tar slut och motorn stannar.
"patand" skrev:
Om inget strular...

Gunnargg
S-Poster
Posts: 89
Joined: 2015-07-26 09:33:36
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: Motorproblem

#39 Post by Gunnargg »

Låter väldigt logiskt får ta o köpa en 3 mm insex nyckel modell lång!

Kalle

Gunnargg
S-Poster
Posts: 89
Joined: 2015-07-26 09:33:36
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: Motorproblem

#40 Post by Gunnargg »

Nu har jag testat det men den verkar vara rätt hyffsat snålt inställd vred tillbaka ett halvt varv och då startar den men 3/4 dels varv startade den inte på... Ryker fortfarande mkt

Min Morfar trodde att det kunde vara en ngn typ av oljering som läckte, den idén skulle kanske kunna stödjas av att oljan är rätt svart men det är bara min spekulation.

En annan idé som jag har är att bränslepumpen leverar för mkt tryck eftersom när jag stänger av pumpen så varvar den upp och går renare.

Finns det någon kunnig i Göteborgs området som är bra på detta som kan hjälpa till mot lite ersättning?

Kalle

Gunnargg
S-Poster
Posts: 89
Joined: 2015-07-26 09:33:36
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: Motorproblem

#41 Post by Gunnargg »

Kollade även oljan och det var 1,5 lite för mycket i vilket kanske inte är så jäkla bra, som jag nu tömt ut så den ligger precis på max nivån men detta ledde inte heller till någon förbättring men kan kanske påverka ngt?

Kalle

Gunnargg
S-Poster
Posts: 89
Joined: 2015-07-26 09:33:36
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: Motorproblem

#42 Post by Gunnargg »

Kollade precis oljan och luktade på den och den luktar bensin... Någon som har en idé?

Kalle

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Motorproblem

#43 Post by [Bobo] »

Olja som luktar bensin tyder på att du dels har en massa oförbränd soppa i någon cylinder (eller alla) plus att du har en eller flera taskiga kolvringar.
Rätta mig gärna ni som kan mer!

För mycket olja kan leda till att man tappar oljetrycket. Tvärt emot vad man spontant tror.
Det beror på att vevaxeln vispar runt i oljan och skummar upp den. Resultatet blir att pickupen bara suger oljeskum och trycket rasar.
Det hade du märkt om det hade hänt dig.
Bra att du åtgärdade felet, dock. För mycket olja är lila illa som för lite.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Gunnargg
S-Poster
Posts: 89
Joined: 2015-07-26 09:33:36
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: Motorproblem

#44 Post by Gunnargg »

Tror att du är rätt ute motorn är inte inkörd än och som jag fattat det kan det göra att det ännu inte blivit helt tätt. Det trodde iaf min morfar som förövrigt hjälpt till att göra underverk motorn går! Det viktigaste var att vi har skruvat ca 2 varv motsols på skruven med 3 mm insex. Samt lite små saker
Motorn går väldigt mycket bättre men har nog visst behov av ytterligare justering...

Men eftersom jag har bensin i oljan så tänkte jag byta den och ev olje filtret en gång, och köra lite kort på det för att byta hyffsat snart igen och tänker då köra på biltemas olja och oljefilter till att börja med. Någon som har vettiga synpunkter på det? Även förslag på vad för oljefilter jag skall ha tas tacksamt emot!

Kalle

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Motorproblem

#45 Post by [Bobo] »

Fabrikat på olja spelar ingen större roll.
Om man inte är religiös vad gäller olja är grundprincipen att Biltemas oljor är minst lika bra som konkurenteras. Råkar veta att deras dunkar fylls på samma ställe som några av de dyrare konkurenterna. :roll:

Däremot ska du vara lite mer nogran med filtret.
Oavsett vad Biltema skriver så räcker inte deras filter till när det kommer till en Porsche.
Deras filter lämnar för många småpartiklar för att det ska vara guld.
Lägg pengarna på filtret istället för oljan är alltså grundtipset. :wink:
Beställ på utzon.se eller ferdinand.se .

Bobo

Ps.
Morfar verkar vara en klok gubbe. Det brukar dom vara...
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users