Motorproblem 924 -79

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Gunnargg
S-Poster
Posts: 89
Joined: 2015-07-26 09:33:36
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

Motorproblem 924 -79

#1 Post by Gunnargg »

Hej

Jag har precis börjat mecka med min 924 och har nu insett att jag har lite problem.

Jag kunde starta motorn men den dog vilket jag till 99% skulle säga var pga för lite bensin. Så jag fyllde på 10 liter 95 oktan och då slog det mig att det kanske skulle varit 98 oktan istället?
Men den startade iaf och gick att varva upp till rött men sen när jag skulle ta en test tur så ville inte bilen längre utan den gick knappt på 1an hoppade o stånkade precis som om det vore för lite gas hade ändå en del fart som det brukar gå att köra på 1an.

Tacksam för alla tips o idéer

Kalle
Last edited by Gunnargg on 2017-06-12 11:42:20, edited 1 time in total.

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Motorproblem

#2 Post by QV_ »

Att det går att varva motorn till rött när bilen står still betyder bara att det finns en viss mängd soppa och att det finns någon form av gnista!

Det kan vara alla fel på bilens motor.

Du måste helt enkelt beta av alla felkällor en efter en för att se vilken det är.

Den enklaste är att kolla om tändningen står rätt och att den är stabil.

/Jan

Gunnargg
S-Poster
Posts: 89
Joined: 2015-07-26 09:33:36
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: Motorproblem

#3 Post by Gunnargg »

Tog precis ur ett tändstift och det var helt sotigt så jag antar att bilen gå ganska fett på soppa?

Kalle

Gunnargg
S-Poster
Posts: 89
Joined: 2015-07-26 09:33:36
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: Motorproblem

#4 Post by Gunnargg »

Undrar om detta är givaren för motortempen?
image.jpg
Sen så har jag nog hittat varför motorn inte gått helt okej.
image.jpg
Nu har jag istället problem med att starta motorn 1 min efter att jag stängt av den skulle tippa på att den får för mycket soppa så att den blir sur men kan vara helt fel, jag är en riktig amatör när det kommer till bil motorer.

Tacksam för alla svar!

Kalle
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Gunnargg
S-Poster
Posts: 89
Joined: 2015-07-26 09:33:36
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: Motorproblem

#5 Post by Gunnargg »

Någon som har några ideer, motorn gick men knappt under belastning när jag hade sprickan som i bilden ovan, då hade den fri tillgång till luft. Nu när jag tätat denna så kan den iaf inte ta tjuv luft. Men går inte att starta överhuvudtaget efter att ha stått en natt.

Någon som har en fundering vad jag borde göra? Kanske är någon som har koll på detta i göteborgs området?

Kalle

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Motorproblem

#6 Post by Mattias 924 »

Sätter ett nödreservhjul på att kamremmen hoppade ett eller några hack när den stannade eller när du varvade upp motorn.
"patand" skrev:
Om inget strular...

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Motorproblem

#7 Post by QV_ »

Nej det är inte givaren till motortempen. Den tempgivaren styr en ventil som sitter under bränslehuvudet.

/Jan

Gunnargg
S-Poster
Posts: 89
Joined: 2015-07-26 09:33:36
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: Motorproblem

#8 Post by Gunnargg »

Var sitter den givaren som går till värme instrumentet? För tror att den skall vara kass

Kalle

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Motorproblem

#9 Post by Mattias 924 »

Den sitter på termostathuset. Mellan toppen och torpedväggen nedanför fördelaren.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Motorproblem

#10 Post by patand »

Mattias 924 wrote:Den sitter på termostathuset. Mellan toppen och torpedväggen nedanför fördelaren.
Termostathuset är iof i framkant av motorn och på det sitter ingen givare, men givaren sitter mycket riktigt nedanför fördelaren på bakre änden av toppen. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Motorproblem

#11 Post by Mattias 924 »

patand wrote:
Mattias 924 wrote:Den sitter på termostathuset. Mellan toppen och torpedväggen nedanför fördelaren.
Termostathuset är iof i framkant av motorn och på det sitter ingen givare, men givaren sitter mycket riktigt nedanför fördelaren på bakre änden av toppen. :)
Givetvis, jag gör en pudel på termostathuset. Vet inte var jag fick det ifrån.
"patand" skrev:
Om inget strular...

Gunnargg
S-Poster
Posts: 89
Joined: 2015-07-26 09:33:36
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: Motorproblem

#12 Post by Gunnargg »

Okej Kanon då har jag det klart för mig.

Nu håller jag på och försöker få igång motorn men det vill sig inte, jag har testat bränsle pumpen genom att koppla på en ny slang ner i en pet flaska precis innan det går in i k jet, och jag fick då ett flöde ca 1 liter på 30 sec men hur vet jag om den ger tillräckligt högt tryck?
Jag har fortsatt och kollat och lossat på slangen innan spridaren och dit finns det bensin men när jag kör runt start motorn 10 sec och sen skruvar bort tändstiften så är dem ändock helt torra.

Kan någon komma med en kvalificerad gissning?? Mina idder är helt slut nu...

Kalle

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Motorproblem

#13 Post by QV_ »

går motorn på startgas?

När det gäller Kjet så finns det inga genvägar. Man behöver en bränsletrycksmätare för att kontrollera om bränsletrycken är korrekta kall som varm motor.

/Jan

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Motorproblem

#14 Post by Mattias 924 »

Gunnargg wrote:
Kan någon komma med en kvalificerad gissning?? Mina idder är helt slut nu...

Kalle
Kamaxeln sitter fel.
Det är gratis att kolla.
Det är enkelt att kolla.
Det gpr fort att kolla.

Gör det nu!
"patand" skrev:
Om inget strular...

Gunnargg
S-Poster
Posts: 89
Joined: 2015-07-26 09:33:36
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: Motorproblem

#15 Post by Gunnargg »

Hur kollar man det och påverkar det bränsle tillförseln?

Kalle

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users