Motorproblem 924 -79

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Gunnargg
S-Poster
Posts: 89
Joined: 2015-07-26 09:33:36
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: Motorproblem

#61 Post by Gunnargg »

Blev samma igen att den slutade gå på några cylindrar igen och nu startar den inte alls och det nya bränslefiltret är fint så det måste vara något annat som spökar än bensinen. Försökte starta den när jag var hemma en timme och kollade stiften och dem var alldeles blöta... Så antar att problemet ligger i luft eller tändningen.

Kalle

Gunnargg
S-Poster
Posts: 89
Joined: 2015-07-26 09:33:36
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: Motorproblem

#62 Post by Gunnargg »

Nu har jag varit hemma och pillat på bilen lite grann!
Jag tror att jag löst de bränsle relaterade problemen jag hade, men tror att det är något fel på tändningen istället vilket göra att den tänder för dåligt och inte all bensin förbränns och tillslut blir stiften för blöta och motorn dör. Sätter jag i torra stift så startar den fint igen. Men det är mina spekulationer och jag är rätt novis när det kommer till gamla motorer.
Jag har även ganska blå rök samt att det luktar två-takts motor.

Kalle

Gunnargg
S-Poster
Posts: 89
Joined: 2015-07-26 09:33:36
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: Motorproblem

#63 Post by Gunnargg »

Någon som har några tankar?

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Motorproblem

#64 Post by [Bobo] »

Har du komptestat motorn? :?

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Motorproblem

#65 Post by QV_ »

Gunnargg wrote:Jag tror att jag löst de bränsle relaterade problemen jag hade,
Vad har du gjort här?

Jan

Om bränslet fungerar perfekt så blir bilen tollerant mot tändningsfel
Om tändningen fungerar perfekt så blir bilen tollerant mot bränslefel

Gunnargg
S-Poster
Posts: 89
Joined: 2015-07-26 09:33:36
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: Motorproblem

#66 Post by Gunnargg »

Hej

Jag har haft lite mycket att göra med lite tävlingar och annat så har inte kollat så mycket på bilen.
Jag pluggar i Luleå och bilen står i Göteborg så har bara kollat på den 2 timmar när jag mellan landat innan eller efter en tävling vid 2 tillfällen.

Nej inte hunnit komp testa motorn.

Det som gör att jag tror att jag löst det är att jag har tagit bort bränslefiltret längst bak som började sprida nån typ av papp som fastande i det sista bränsle filtret samt tömt tanken som iof såg väldigt fin ut, men jag är ju amatör så det är mycket möjligt att jag tror något som är helt fel ;)

Det som jag skulle kunna tänka mig som skulle kunna vara ett problem är om jag har två bränsle pumpar och den ena börjar fungera ibland och trycker in mer soppa (tror i och för sig att det är omöjligt).
Sen så har jag matat den pumpen som sitter precis vid hjul huset med el direkt från+ via en separat strömbrytare, kan det vara något strul med relät som egentligen skulle använts som påverkar tändningen?

Jag har testat att byta tändspolen mest för att utesluta den också men verkar inte vara någon skillnad, och han som ägde bilen innan har bytt brytarspets, tändkablarna fördelarlock och rotorn i samband med motorrenoveringen.

Kalle

Gunnargg
S-Poster
Posts: 89
Joined: 2015-07-26 09:33:36
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: Motorproblem

#67 Post by Gunnargg »

Hej nu är jag hemma i Göteborg igen och pillar lite på bilen!

Jag har testat lite med startgas för att kolla läckage/inträngande luft mellan luftmätaren och insug och kommit fram till att det kommer in lite startgas i anslutning till den plast grej som som sitter mellan luftmätaren och insug då kommer det troligtvis in luft också. Vilket jag tror kan påverka bränsle injusteringen.
Låter det troligt?

Kalle

Gunnargg
S-Poster
Posts: 89
Joined: 2015-07-26 09:33:36
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: Motorproblem

#68 Post by Gunnargg »

Om inte annat kanske någon vet en billig verkstad i Göteborgsområdet?

Kalle

Gunnargg
S-Poster
Posts: 89
Joined: 2015-07-26 09:33:36
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: Motorproblem

#69 Post by Gunnargg »

Nu håller jag på igen!

Läste igenom tråden och insåg att jag lärt mig massor och framförallt slutat spekulera (allt för mycket) i vad som kan vara fel.

Men hade inne bilen på en verkstad som justerat in tändning och bränsle (med co mätare), så allt var hyggligt okej förutom att tomgången var obefintlig utan man hela tiden fick hålla stöd gas för att den inte skulle dö. Så körde omkring så för att få bilen till att rulla och hoppas på att det skulle släppa, vilket det inte gjorde.

Men innan jag hann kolla närmre på detta så behagade bilen att total dö när jag var ute och körde det var nästan 30 grader i stadstrafik/kö, därefter blev bil livet blev allmänt miserabelt en stund och bilen ignorerades nästan helt tills idag nästan ett år senare.

Men har nu kollat bränsle, genom att kolla trycket efter bränsle filtret där jag hade ca 5.3 bar (Vet inte vad det skall vara). Därefter plockades spridarna ur och sattes i pet flaska och sedan lyftes luftvågen och det kommer bränsle med en hyggligt fin dusch. Så den bränsle delen känns ok enligt mig men har haft fel många gånger tidigare...

Därefter tänkte jag göra ett kompressions test (kall motor eftersom den inte startar) så gjorde det och enda cylindern som hade kompression var ettans cylinder som hade 7.5 bar. Så det känns som att jag hittat ett stort fel och nu behöver jag bara undersöka vad detta kan bero på, de idéer jag har är strul med ventiler (ser visuellt bra ut när jag har lyft på locket och ventil "hattarna" som ligger mot kamaxeln verkar ligga tätt an mot axeln) den andra tanken är topplockspackningen (eftersom det var väldigt varmt när motorn dog så tycker jag att det är ett argument för denna, även om bilen inte kokade innan).

Tacksam för alla tips och råd jag kan få!

taxiande
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2012-10-09 22:52:54
Telefon: 0708706934
Bilmodell: 924 944 -86
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: Motorproblem 924 -79

#70 Post by taxiande »

Det låter otroligt att du skulle tappa kompet på tre cylindrar! Har du mätt flera gånger?
Stämmer det så har du nog större problem än en ventil som hängt sig. Jag tänker mer massiv spricka i blocket.
Det betyder iochförsig inte världens ände. Det finns block att få tag på..

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Motorproblem 924 -79

#71 Post by Cédric »

taxiande wrote:Det låter otroligt att du skulle tappa kompet på tre cylindrar! Har du mätt flera gånger?
Stämmer det så har du nog större problem än en ventil som hängt sig. Jag tänker mer massiv spricka i blocket.
Det betyder iochförsig inte världens ände. Det finns block att få tag på..

Det är större chans att jordskorpan spruckit än blocket på en 924, potentiellt sprucken topp pga överhettning, men på 3 cylindrar låter det otroligt. Jag skulle nog kontrollmäta, du borde ha över 10 bar iaf.

Gunnargg
S-Poster
Posts: 89
Joined: 2015-07-26 09:33:36
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: Motorproblem 924 -79

#72 Post by Gunnargg »

Jag har kontrollmätt, trodde först att det var fel på kompressionsmätaren då den kommer från biltema. Men började på 1an och hade tryck, gick vidare på samma sätt som jag mätte på 1an och gjorde två gånger. Eftersom motorn inte startar är ju motorn kall, så mätvärdena blir inte helt tillförlitliga men borde ge en indikation. Eller tänker jag fel?

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Motorproblem 924 -79

#73 Post by QV_ »

Ett leakdown test skulle berätta en del men kolla att du har ventilspel.
Alltså att du får emellan ett bladmått när nocken på kammen inte ligger emot ventilskaftet

Gunnargg
S-Poster
Posts: 89
Joined: 2015-07-26 09:33:36
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: Motorproblem 924 -79

#74 Post by Gunnargg »

Tänker att ifall någon skulle få detta osannolika felet kan jag ju skriva här i denna tråden också att man bör kolla så att bultarna till hjulen på kamremmen sitter och att kamremmen rör sig. Vilket inte min gjorde, tyckte bara att det var najs att kamremmen stannade på samma läge vid varje mätning. Men när hjulet skruvats tillbaka med ny sprint så har motorn kompression igen.

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Motorproblem 924 -79

#75 Post by Freddie_81 »

Jag kan svara på varför låspiggen nog gick av för dig.. Lyckades göra detsamma nu för någon vecka sedan när jag höll på.. Jag glömde 24 ringnyckeln jag använt för att ställa TDC på bulten framtill på veven när jag gjorde startförsök. Detta resulterade i förstörd låsplugg och uppgängad bult. Som tur var hade jag en perfekt sprint liggande som fick ersätta. Bara nolla och på med rem och starta.
Tur i allt detta är att 924 inte har motor där ventilerna blir sallad vid kamremsbrott eller andra klanterier :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users