Page 1 of 1

Fråga om coilovers

Posted: 2015-07-20 18:32:34
by Partagas
Hej!

Köpte en s2 i höstas som jag nu tog till banan för första ggn.
Tidigare ägare hade bankittat den litegrann (lättat, styvare bussningar, coilover etc).

Dock var bakdämparna heelt off.
Jättesvampigt och gungade man aktern så gungade den vidare nån sekund efter att man slutat.
dämparna är enl tidigare ägare: AVO Motorsport PF250 topey (12mm + 14mm).
Han satte på dem 2011, oklart om de då var begagnade eller nya.
De är ställbara i styvhet, men galet svampiga på hårdaste läget, givetvis ännu värre när jag släppte på dem.

Är det nån som vet något om dessa?
Är de bra grejer/värda att renovera?
Är de gasstyrda så att det kanske är så enkelt att de ska fyllas på?

Om man inte renoverar dessa, vad ska man ha istället och vem vill sälja:)?
Bilen går en del i trafik men prio är bankörning.

Mvh
Partagas

Posted: 2015-07-22 07:10:02
by Vidde
Nu har jag GAZ-coilovers på min men upplevde samma beteende när jag höjde bilen inför besiktningen (för att komma upp på rampen). Men så fort jag sänkte bilen igen så så försvann den svampiga känslan helt och blev stum och fin igen.

Om jag får ge min amatörmässiga gissning så blev förspänningen på fjädern för dålig om bilen står för högt då jag har korta styva fjädrar och inga hjälpfjädrar (inga stavar heller).

Hur hög/låg är bilen och kör du med eller utan T-stavar?

Re: Fråga om coilovers

Posted: 2015-07-22 12:44:26
by Ragnar Joensen
Jag undrar vad förspänning är.

Om bilen står högt, beror det på att den undre fjädertallriken (eller motsvarande) är skruvat långt upp. Står bilen lågt, beror det på att den undre fjädertallriken (eller motsvarande) är skruvat längre ner.

Spänningen på fjädern ändras inte bilen står högt eller lågt. Det är bilens vikt, som avgör spänning på fjädern.

Re: Fråga om coilovers

Posted: 2015-07-22 13:38:35
by Janne J
Ragnar Joensen wrote:Jag undrar vad förspänning är.

Om bilen står högt, beror det på att den undre fjädertallriken (eller motsvarande) är skruvat långt upp. Står bilen lågt, beror det på att den undre fjädertallriken (eller motsvarande) är skruvat längre ner.

Spänningen på fjädern ändras inte bilen står högt eller lågt. Det är bilens vikt, som avgör spänning på fjädern.
Så fort fjädern inte sitter lös på en coilover finns det förspänning ( vi pratar om en coilover som inte är monterad )
Om bilen väger 300 kg/hörn och du förspänner coilovern med 300 kg innan du monterar den kommer inte bilens vikt att trycka ner fjädern någonting. ( coilovern kommer att vara i max utdraget läge = bilen kommer att vara okörbar )

När man reglerar höjden på bilen ändrar man hur mycket förspänning fjädern har.

Samtidigt måste man ha koll på arbetsområdet för stötdämparna så att du inte hamnar i något av ytterlägena vid rideheight.

Posted: 2015-07-22 13:48:22
by Vidde
Här är en länk som förklarar mer i detalj: http://www.zoomsquared.com/technical-in ... -explained" onclick="window.open(this.href);return false;

Men det kanske inte går att justera på dämpare med bara 2st justeringsringar utan kräver 3st.. 1 för förspänningen av fjädern och 2 nedre för höjden och låsningen.

Undrar varför jag upplevde en sådan skillnad då på helt nya dämpare?? Kanske var fjädrarna som hade hamnat fel i tallriken eller hamnat i kläm då det är jäkligt tajt bak vilket så fall kan ha gjort att det blev så svajigt men det borde låta en del med en lös fjäder samtidigt.

Re: Fråga om coilovers

Posted: 2015-07-22 13:54:22
by Vidde
Janne J wrote:
Ragnar Joensen wrote:Jag undrar vad förspänning är.

Om bilen står högt, beror det på att den undre fjädertallriken (eller motsvarande) är skruvat långt upp. Står bilen lågt, beror det på att den undre fjädertallriken (eller motsvarande) är skruvat längre ner.

Spänningen på fjädern ändras inte bilen står högt eller lågt. Det är bilens vikt, som avgör spänning på fjädern.
Så fort fjädern inte sitter lös på en coilover finns det förspänning ( vi pratar om en coilover som inte är monterad )
Om bilen väger 300 kg/hörn och du förspänner coilovern med 300 kg innan du monterar den kommer inte bilens vikt att trycka ner fjädern någonting. ( coilovern kommer att vara i max utdraget läge = bilen kommer att vara okörbar )

När man reglerar höjden på bilen ändrar man hur mycket förspänning fjädern har.

Samtidigt måste man ha koll på arbetsområdet för stötdämparna så att du inte hamnar i något av ytterlägena vid rideheight.
Tack Janne! Det kan ju vara så att jag höjde bilen utanför dämparens arbetsområde vilket gjorde att jag inte hade någon egentlig förspänning om jag tolkar dig rätt?

Jag har bara använt mig utav coilovers utrustade med 3st justeringsringar där en är inställning av fjädern så man inte behöver fundera över preload vilken höjd man än vill ha (i stort sätt).

Re: Fråga om coilovers

Posted: 2015-08-01 13:01:54
by Partagas
Ingen som har svar ang dessa dämpare?

Jag har inte höjt/sänk/ändrat förspänning eller dyl.

Med vänlig hälsning,
Partagas

Re: Fråga om coilovers

Posted: 2015-08-01 13:51:26
by Janne J
Om du skruvar av en dämpare och tar bort fjädern, har du något motstånd då? Är den ställd i hårdaste läget ska det vara rejält tungt att dra ut den.

Avo dämparen hittar jag som universal hos Demon Tweeks, ligger runt 1200:- st och det skulle förvåna mig en smula om det går att göra service på den.

Re: Fråga om coilovers

Posted: 2015-08-04 17:04:20
by gus_e_gus
Janne J wrote:Om du skruvar av en dämpare och tar bort fjädern, har du något motstånd då? Är den ställd i hårdaste läget ska det vara rejält tungt att dra ut den.

Avo dämparen hittar jag som universal hos Demon Tweeks, ligger runt 1200:- st och det skulle förvåna mig en smula om det går att göra service på den.

Det går att köpa direkt ifrån AVO med, då kan man dessutom få en dämpkurva uträknad för 944. Eddie Varvstopps här (och på Rejsa) beställde det och körde med tidigare iaf. Se tex: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2 ... hlight=avo" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag kör AVO också (beställde från AVO med dämpkurvan i länken ovan), men kan faktiskt inte uttala mig om dem. Jag har nog istället skruvat bort mig i framvagnen och fått den lite väl understyrd.

Edit: För att förtydliga, jag köpte dem för att de var billiga, snabb leverans och med förhoppningen om hyfsat bra men långt ifrån världsbäst. Funkar de så funkar de och det är bra, men funkar de inte så är det inte mycket pengar nerlagt på dem och det är bara att byta till nåt annat (tror det landade på 2800:- för två dämpare med "special"-inställning, fjädrar och nåt annat småkrafs)