944 s2 turbo - Mission Impossible?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Justus
S-Poster
Posts: 99
Joined: 2004-04-04 14:56:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#16 Post by Justus »

Jag hade en N/A förut och sneglade på turbo eller kompressor matning men kom till beslut att det skulle bli dyrt o krångligt. Inte bara att meka ihop det utan med myndig heter oxå. Att montera turbo efter besiktning och på så vis mörka det, skulle jag inte våga göra. Ponera att man då krockar och domhittar en turbo under huven och inte papper på det lär man ju stå med byxorna hela vägen ned på fot knölarna.

GIK turboteknink har ju en konverterings sats kanske något attt kolla upp om man nu promt skall konvertera.
Sedan beror det på vad bilen skall användas till.
Jag sålde min N/A billigt och köpte en billig turbo
Tror att det blir billigare även om turbobilen måste kompletteras med delar och en del andra grejer som måste fixas. Sådant som atomatiskt följer med billiga bilar. :?
Billiga porshedelar på skroten? nej det tror jag inte på.

Satsa då hellre på att kvadda porshe känslan med att stoppa i en saab el volvo turbomotor med en effekt som inte överskrider din bils standard effekt.
ha många lyckliga timmar i garaget!
Righty tighty Lefty loosy
or else...
You will get the Ohhh shit problem

Mackan
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2004-04-15 23:53:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mockfjärd
Contact:

#17 Post by Mackan »

Okej jag ska höra med honom vad han tycker eftersom det är han som kommer få ett helvete hos besiktningen osv!

Är det någon som sitter å ruvar på antingen en bild eller lite information om hur grenröret till turbo-modellen ser ut?

Borde det, rent teoretiskt, gå att "bygga vidare på" det grenrör som sitter där nu och dra en koves till andra sidan motorn eller är det dömt att misslyckas?

Har kollat upp och mejlat ang prisuppgifter på både insug/grenrör och en komplett motor, borde få svar nångång i veckan!

Återkommer när det är något mer jag undrar över!
Tack för svaren så här långt!
Ride on, Ride on!

Mackan
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2004-04-15 23:53:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mockfjärd
Contact:

#18 Post by Mackan »

Som det ser ut nu är han lite mer inne på att skaffa en komplett turbomotor, reg.besiktiga den, och sen trimma den!

Vad tror ni om denna?

Äkta Porsche 951 TurboCup motor 7000mil
TurboCup 2,5L 4cyl Turbomotor i kalasskick(OBS
7000mil) nyrenoverad och ngt portad topp(OBS
15Mil), Z27 sportkam. Motor komplett utan insug
och turbo.

Motorn tidigare bromsad till 350Hk vid det låga
laddtrycket 1.1bar!

Kan det vara något?
Ska kolla upp om något är gjort åt motorn, som tex kolvar stakar.
Men om det sitter std. grejer i den, vad pallar ett par fräscha std. kolvar/stakar med?
Ride on, Ride on!

User avatar
poh
S-Poster
Posts: 106
Joined: 2004-04-13 14:22:22
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholmstrakten
Contact:

#19 Post by poh »

Alltså, besiktningen kommer kräva tillverkarintyg på den tubokonverterade bilens motor om du ska typa om den med original Porsche turbomotor.
Utfärdar Porsche sådana?
Utan intyg är det dömt att misslyckas, om du inte kör med 3.8.3-varianten.
ELLER
får till det som ett ombyggt fordon.

Angående Saabkonvertering, Trionic är ett _mycket_ kompetent motorstyrsystem, enklaste vägen att gå är att byta motor till en 2.3-liters
LTT à 170 hk, besiktiga och trimma järnet! 300+ är nog inga problem. :)

Tyvärr blir det nog en bula i motorhuven. ;)
Patrik Öhrström
[url=http://www1.shellkonto.se/patriko/]Min Saab[/url]
För eller senare blir det en Porsche

Mackan
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2004-04-15 23:53:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mockfjärd
Contact:

#20 Post by Mackan »

Ahaa.. Det är alltså lika svårt att få en std. turbomotor genom besiktningen som att få en turbokonverterad motor?

However, någon saabmotor blir det inte för oss, no matter what.. :)
Det är ju fortfarande roligt att spekulera runt saabmotorn men kör porsche med saab-motor, näääee, låter inte lite kul.
dock är jag fullt medveten om att saab har grym utvecklingspotential på sina motorer.

En vanlig turbomotor med knackande ventiler för 10k - ett okej pris eller?
Går det att byta topp från nuvarande motorn till denna motor?

Har hittat lite bilder på turbogrenrör så jag vet hur det är utformat nu iaf.
Kommer nog bli något i stil med std.grenrör, fast med optimerat flöde..

Ska söka efter mer fakta ang. lämpliga styrsystem etc.

Kan någon svara på vad turbomotorn, i grunden, pallar med och hur långt bränslepumpen och spridarna räcker till för?

//Mackan
Ride on, Ride on!

User avatar
poh
S-Poster
Posts: 106
Joined: 2004-04-13 14:22:22
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholmstrakten
Contact:

#21 Post by poh »

Alltså, du kan ju alltid kolla med Porsche om dom är villiga att utfärda ett intyg. Skadar aldrig att fråga.

Hembyggda motorer går bara att besiktiga om de sitter i amatörbyggen eller bilar äldre än 1976.
Patrik Öhrström
[url=http://www1.shellkonto.se/patriko/]Min Saab[/url]
För eller senare blir det en Porsche

Mackan
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2004-04-15 23:53:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mockfjärd
Contact:

#22 Post by Mackan »

Okej, men det är alltså kört att reg.besiktiga bilen med turbokonverterad motor?

I värsta fall får vi byta allt som vi bytt och köra den så genom besiktningen 1 gång per år. Självklart förbannat mycket jobb men kan ju vara värt det.
Man får väl ett rent helvete vid en flygande besiktning eller vid eventuell olycka.. Shit va jobbigt detta blev då.

Får se hur vi gör då, kanske blir till att köpa en turbobil istället..

//Mackan
Ride on, Ride on!

User avatar
Rasmus Holmgård
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2004-03-29 23:38:23
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skellefteå
Contact:

#23 Post by Rasmus Holmgård »

Det går att regbesikta med turbo men då måste byta till en org turbomotor, dvs inte turbokonvertera den befintliga motorn samt byta till turbobromsar osv....

hör med www.sfro.com så vet du säkret sen..
Mvh "Rarre"

944 turbo S -88 SÅLD

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#24 Post by FSN »

Porsche utfärdar dom intyg du behöver för att bygga om till turbo och specar allt du behöver byta... och dom specar verkligen ALLT som skall bytas, många saker man inte tänker på.

Kostar pengar med, intyget alltså + bes. på Porsche Center som kontrollerar att allt är bytt.......= Sälj bilen och köp en turbo istället.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Bjorre82
NA-Poster
Posts: 49
Joined: 2004-03-29 20:07:19
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#25 Post by Bjorre82 »

FSN:

Är det så mycket mer än bromsar som behöver bytas??
Har du en aning om vad?

//Björn
944 S2 Cab

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#26 Post by FSN »

Bjorre82 wrote:FSN:

Är det så mycket mer än bromsar som behöver bytas??
Har du en aning om vad?

//Björn
944 S2 Cab
Dom specar allt... Bensintank, kolfilter, katalysator etc, etc.... i evighet amen.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Bjorre82
NA-Poster
Posts: 49
Joined: 2004-03-29 20:07:19
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#27 Post by Bjorre82 »

O faaan det är så mycket som behöver göras, bara att glömma då ju!
//Björn

User avatar
poh
S-Poster
Posts: 106
Joined: 2004-04-13 14:22:22
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholmstrakten
Contact:

#28 Post by poh »

Alltså, kör man på paragraf 3.8.3 slipper man intygstjafset.
Gäller då bara bilar t o m 1988. Och motorn måste ha katalysator m.m.
Jag har iofs inte verifierat detta med SBP, men jag har diskuterat tillämpandet av denna paragraf med en i ämnet insatt SFRO-kille, så det ska gå.

Övrigt, det är ingen idé att fråga SFRO, dom hanterar bara amatörbyggen och ombyggda fordon.
Patrik Öhrström
[url=http://www1.shellkonto.se/patriko/]Min Saab[/url]
För eller senare blir det en Porsche

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#29 Post by FSN »

poh wrote:Alltså, kör man på paragraf 3.8.3 slipper man intygstjafset.
Gäller då bara bilar t o m 1988. Och motorn måste ha katalysator m.m.
Jag har iofs inte verifierat detta med SBP, men jag har diskuterat tillämpandet av denna paragraf med en i ämnet insatt SFRO-kille, så det ska gå.

Övrigt, det är ingen idé att fråga SFRO, dom hanterar bara amatörbyggen och ombyggda fordon.
Vad är paragraf 3.8.3 och hur lyder den?

Kan fö vara en mycket bättre idé att betala SFRO 3000kr och reg.bes som ombyggt fordon om man tänker byta motor, tror att max effekt är 15kW/100kg.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
poh
S-Poster
Posts: 106
Joined: 2004-04-13 14:22:22
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholmstrakten
Contact:

#30 Post by poh »

Patrik Öhrström
[url=http://www1.shellkonto.se/patriko/]Min Saab[/url]
För eller senare blir det en Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users