944 s2 turbo - Mission Impossible?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Mackan
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2004-04-15 23:53:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mockfjärd
Contact:

944 s2 turbo - Mission Impossible?

#1 Post by Mackan »

Tjenare!

Har en polare som har fått för sig att turbo konvertera sin Porsche 944 -82
Motorn som sitter i ska enligt föregående ägare vara en 3 liters motor, men hur kan man se det? Något som skiljer 3 liters motorn från de andra, och är det något som skiljer mellan årsmodellerna?
Är en turbomontering under plenum den bästa/enda sättet att montera en turbo på?

Turbon vi snackar om är av märket Master Power och har ett A/R värde på .50 respektive .70 (kompressorhus/avgashus), kan detta aggregat fungera för vårat ändamål eller kommer det på något vis fungera dåligt?

Aggregatet saknar vattenkylning så därför undrar jag om det räcker med en rejäl oljekylare så det får nog kylning genom oljan eller om man måste ha ett annat aggregat?
Vart kan man ta oljan ifrån, är det samma block som turbomodellen så det sitter några pluggar i blocket som man kan ta ur eller måste man köpa nån form av oljefilteradapter?

Hur är det med Insug/styrsystem/spridare/kamaxlar osv, är det samma alternativt överflyttbart från en turbomaskin eller hur bör man lösa detta?
Bilen har ju ingen katalysator och därmed heller ingen Lambdasond (tror jag), men hur är det på de gamla turbomodellerna? sitter det Lambdasond på dom och räcker det med att ta styrbox/lambdasond från en turbomaskin isåfall?

Är det någon som gjort något liknande ingrepp på sin sugmotor och har bilder/info så vore vi väldigt tacksamma.

Självklart är alla spekulationer och idéer välkomna!

Jag återkommer säkerligen med mer frågor och idéer.


ps. jag är ingen motorguru så rätta mej om det är något jag inte har hajjat till 110%!

//Mackan
Ride on, Ride on!

User avatar
Minsc S2
Turbo-Poster
Posts: 482
Joined: 2004-04-02 12:34:05
Bilmodell: 944 S2 Cabriolét
Location: Ystad
Contact:

#2 Post by Minsc S2 »

hmm, har han satt en S2 motor i en 944 -84a???

jag sökte runt ett tag om tips angående att montera ett turboaregat på min S2a men behövde inte söka länge innan jag fick svaren att detta var:
"väldigt dyrt"
"kunde vara olagligt"
"var med 90% säkerhet väldigt skadligt för motorn eftersom den inte är byggd för det"
"helt onödigt :P "

fast jag kan ju också ha fel...
944 S2 Cabriolét -90
220 Bhp, 302 Nm

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#3 Post by Fredrik C »

Pratade med en viss Dr Ernie om turbo konvertering på min S2;a. Han sade lätt 400HK samt 500NM :D !
Det tråkiga i kråksången är priset :cry: ! Fast å andra sidan vad kostar en nyare Porsche med 400Hk? Då käns konverterning helt plötsligt som ett alternativ 8) .
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#4 Post by Porrsche »

Med vilja, våld, vaselin kan man göra rätt mycket.
Inte för att jag är någon ingenjör men om man sänker kompet och säkerställer kylningen så finns det väl inte så många hinder. Lagligheten är väl ändå av underordnad betydelse bara man på något sätt får igenom den på besiktningen om man vill köra på gata.

Trimma på! :P
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

Mackan
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2004-04-15 23:53:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mockfjärd
Contact:

#5 Post by Mackan »

Minsc S2 wrote:hmm, har han satt en S2 motor i en 944 -84a???

jag sökte runt ett tag om tips angående att montera ett turboaregat på min S2a men behövde inte söka länge innan jag fick svaren att detta var:
"väldigt dyrt"
"kunde vara olagligt"
"var med 90% säkerhet väldigt skadligt för motorn eftersom den inte är byggd för det"
"helt onödigt :P "

fast jag kan ju också ha fel...

1. Det är en -82a

2. Vi var väldigt osäkra på att det var en s2 motor just med tanke på årsmodellen så därför frågade jag om man kan se skillnad på 2.5an och 3.0an.

3."Väldigt dyrt" - Sure, alldeles säkert. Men nu är vi på det teoretiska stadiet och undrar därför vad som bör ses över alternativt bytas mot andra grejer.

4. "Väldigt onödigt" - Nä nä nä nä :wink:

Om vi nu säger att det är en 8 ventilers 2.5a, kan man då, rent teoretiskt plocka insug, grenrör, kam, topp, och vad som nu kan tänkas behöva bytas från en turbomaskin?

Kan man rent utav byta toppen mot en 16v turbo topp om det nu finns någon sådan?
Säg gärna till om det börjar bli idiotiska spekulationer och om man istället bör leta på en komplett turbomotor att börja bygga på istället.

Tack för alla svar så långt!
Fortsätt gärna kommentera!
Ride on, Ride on!

User avatar
Minsc S2
Turbo-Poster
Posts: 482
Joined: 2004-04-02 12:34:05
Bilmodell: 944 S2 Cabriolét
Location: Ystad
Contact:

#6 Post by Minsc S2 »

hmmm, jag ska nog söka vidare på det här själv, för om det går så är min bil snart en 944 S2 Turbo Cab!!! :D

återkommer med svar...
944 S2 Cabriolét -90
220 Bhp, 302 Nm

User avatar
poh
S-Poster
Posts: 106
Joined: 2004-04-13 14:22:22
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholmstrakten
Contact:

#7 Post by poh »

Med risk för att göra er besvikna, en dylik modifikation kommer aldrig gå igenom besiktningen.

Varför inte det då? Jo, bilen uppfyller inte avgascertifieringen längre. Bilar fr o m 1976 måste ha en avgascertifierad motor
vilket betyder att man inte får ändra denna. Motorn måste vara original. En S2-motor med turbo är inte avgascertifierad.
Om inte tillverkaren intygar annat förstås....Gör Porsche det?

Vad finns det då för möjligheter?

1. Om Porsche utfärdar intyg att en 944-sugis utrustad med original 944-turbomotor är sjysst, då är vi halvvägs.
Med bilen reggad med turbomotor är det "bara" att hänga i en S2-motor med turbo, det man inte vet tar man ingen skada av. Så länge det inte syns. S2:an har ju 16-ventilstopp vilket syns.

2. Häng i en motor med kat, kräver inget intyg från tillverkaren för regbesiktningen. Efter omreggning, modifiera motorn efter behag.
Kolla in följande länk :
http://www.naturvardsverket.se/index.ph ... l92-12.htm
Paragraf 3.8.3 är den som gäller.

Annars blir det till att köra med besiktningsmotor eller liknande.
Patrik Öhrström
[url=http://www1.shellkonto.se/patriko/]Min Saab[/url]
För eller senare blir det en Porsche

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#8 Post by Porrsche »

Vet inte hur kunniga de är på besiktningen idag men för några år sedan kunde man få igenom det mesta, provade dock aldrig med turbo på ett sug-fordon. Dock fick man tänka till vilken besiktning man gick till, vissa var kinkigare än andra.
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

User avatar
poh
S-Poster
Posts: 106
Joined: 2004-04-13 14:22:22
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholmstrakten
Contact:

#9 Post by poh »

Sant sant, men det är ingen garanti. Risken finns också att man fastnar i en flygande besiktning.

Visdomen från Saab-världen (jag kör Saabturbo till vardags) är :
1. Köp en turbobil från början
eller
2. Ska man turbokonvertera, häng i en riktig turbomotor med tillhörande styrsystem från början och greja papper från tillverkaren.
3. Utgå från en bil äldre än 1976 års modell (inga avgascertifieringskrav sätter käppar i hjulen)

Skulle jag ge mig på några sådana övningar skulle jag utgå ifrån en Saab 2.3-liters turbo med Trionic. I den motorn finns det
massor med kräm att hämta.
Patrik Öhrström
[url=http://www1.shellkonto.se/patriko/]Min Saab[/url]
För eller senare blir det en Porsche

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#10 Post by 944_Driver »

Kul tanke att sänka ner en saabsnurra i 944:an, behåller man saabens styrsystem med kat mm och nöjer sig med en turbo på 150-170 hkr original borde det gå att typ om en vanlig 944:a med det. Sedan kan man börja undersöka alla trimchip mm som finns till saabar. :D

Går det att klämma ner en saab 9000 motor under huven rent fysiskt? (får den plats helt enkelt) Snurrar den åt "rätt" håll? Vad är det för maxvarv på en sådan motor?

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#11 Post by FSN »

3,0 motorn har 4-ventilsteknik så det är ganska lätt att se skillnad på dom........ fet bred ventilkåpa på 16 ventilarna.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Mackan
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2004-04-15 23:53:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mockfjärd
Contact:

#12 Post by Mackan »

FSN -->
Det var som jag trodde, det sitter ingen s2 motor i utan det är den vanliga 8 ventilers 2.5an.

Jag undrar fortfarande hur det är med skillnader på insug/grenrör/styrsystem mellan de modeller med turbo och utan.

Finns det någon firma/person som säljer någon form av eftermarknadsgrenrör som passar på motorn?

Jag söker fortfarande mycket bilder på Turbomotorn, hur de har löst placeringen av turbon, hur grenröret ser ut osv.

Sist men inte minst undrar jag om det finns någon form av "oljefilteradapter" som man kan använda för att koppla in en extern oljekylare alternativt använda som smörjning av turbon.

Fortsätt göra bomba med inlägg, allt är intressant att höra!

//Mackan
Ride on, Ride on!

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#13 Post by 944_Driver »

Lägg ner det här med att bygga om en vanlig 8 ventilare till turbo. Köp en komplet turbomotor från skroten eller nått istället eller köp rent av en fungerande bil med turbo från början. Du kommer aldrig att kunna typa om din konverterade motor med turbo och att byta alla delar i den lär kosta som att köp en hel bil.

Turbokonvertering gör man på bilar där det inte finns en turbomodell att köpa från början, t.ex. BMW eller Honda.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Mackan
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2004-04-15 23:53:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mockfjärd
Contact:

#14 Post by Mackan »

Okej, det är så illa alltså?
Vart köper man en turbomotor billigast då? Bildelsbasen?
För hur det än är ska den nyvarande turbon dit! 8)

Men rent teoretiskt, passar grenrör och insug direkt från turbo modellen?
Någon som kan svara?

//Mackan
Ride on, Ride on!

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#15 Post by FSN »

Mackan wrote:Okej, det är så illa alltså?
Vart köper man en turbomotor billigast då? Bildelsbasen?
För hur det än är ska den nyvarande turbon dit! 8)

Men rent teoretiskt, passar grenrör och insug direkt från turbo modellen?
Någon som kan svara?

//Mackan
Jodå nog passar det men är det en turbo du vill ha så sälj bilen och köp en 944 turbo istället. Det är mer än motorn som skiljer, bromsarna är större och växellådan är fetare på turbon.

Om ni ändå bestämmer er för att köra så har jag en NY turbo växellåda med diffbroms till salu.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users