poh wrote:Alltså, kör man på paragraf 3.8.3 slipper man intygstjafset.
Gäller då bara bilar t o m 1988. Och motorn måste ha katalysator m.m.
Jag har iofs inte verifierat detta med SBP, men jag har diskuterat tillämpandet av denna paragraf med en i ämnet insatt SFRO-kille, så det ska gå.
Övrigt, det är ingen idé att fråga SFRO, dom hanterar bara amatörbyggen och ombyggda fordon.
Det där handlar om emissionskraven. Funkar utmärkt om du byter motor utan att effekten ändras. Intygen från Porsche talar om vad du behöver hänga på din bil för att den skall stämma med tex en turbo. Naturvårdsverket skiter antagligen i vad du har för bromsar....
Om vi säger att man skaffar en turbomotor från en -89a, komplett med insug, grenrör, turbo osv, vad är det då som skiljer den nuvarande motorn från turbomotorn?
(För att få den att starta och gå som den ska till att börja med)
*Styrbox?
*Spridare?
*LMM?
*Bränslepump?
*Kabelstam?
*Lambdasond? (sitter ingen där på denna motor, har ju heller ingen kat.)
*Sitter det oljekylare på någon av 944orna?
Är det någon som har ett svar på någon av dessa frågor så är det väldigt uppskattat från min sida.
Mackan wrote:Okej, det är så illa alltså?
Vart köper man en turbomotor billigast då? Bildelsbasen?
För hur det än är ska den nyvarande turbon dit!
Men rent teoretiskt, passar grenrör och insug direkt från turbo modellen?
Någon som kan svara?
//Mackan
Ja. Jag kan svara.
Turbomotorn och N/Amotorn "delar" motorblock.... Dvs allt passar......
Kan inte förstå varför alla bara skall tala om att det inte är någon ide´ istället för att svara på frågan.....???
Om du skulle ställa följdfrågan..... Är det ide´ att turbokonvertera en N/A skulle mitt defenitiva svar dock bli nej.... Men det var som sagt inte det du undrade......
/Peter Z
MVH Peter Z
I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(