944 s2 turbo - Mission Impossible?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#31 Post by FSN »

poh wrote:Alltså, kör man på paragraf 3.8.3 slipper man intygstjafset.
Gäller då bara bilar t o m 1988. Och motorn måste ha katalysator m.m.
Jag har iofs inte verifierat detta med SBP, men jag har diskuterat tillämpandet av denna paragraf med en i ämnet insatt SFRO-kille, så det ska gå.

Övrigt, det är ingen idé att fråga SFRO, dom hanterar bara amatörbyggen och ombyggda fordon.

Det där handlar om emissionskraven. Funkar utmärkt om du byter motor utan att effekten ändras. Intygen från Porsche talar om vad du behöver hänga på din bil för att den skall stämma med tex en turbo. Naturvårdsverket skiter antagligen i vad du har för bromsar....
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Mackan
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2004-04-15 23:53:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mockfjärd
Contact:

#32 Post by Mackan »

Om vi säger att man skaffar en turbomotor från en -89a, komplett med insug, grenrör, turbo osv, vad är det då som skiljer den nuvarande motorn från turbomotorn?
(För att få den att starta och gå som den ska till att börja med)

*Styrbox?
*Spridare?
*LMM?
*Bränslepump?
*Kabelstam?
*Lambdasond? (sitter ingen där på denna motor, har ju heller ingen kat.)
*Sitter det oljekylare på någon av 944orna?


Är det någon som har ett svar på någon av dessa frågor så är det väldigt uppskattat från min sida.
Ride on, Ride on!

User avatar
po944
S2-Poster
Posts: 202
Joined: 2004-04-27 00:08:22
Bilmodell: 924 S
Location: Hjärup
Contact:

#33 Post by po944 »

FSN wrote:3,0 motorn har 4-ventilsteknik så det är ganska lätt att se skillnad på dom........ fet bred ventilkåpa på 16 ventilarna.
jeg har en 3.0 8v :D .... s2 blok og 2.5 top.....
Porsche Tekniker...
924 S 86' soon too be a RINGTOOL

User avatar
Mr Z
Carrera-Poster
Posts: 322
Joined: 2004-04-04 21:58:49
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Sthlm
Contact:

#34 Post by Mr Z »

Mackan wrote:Okej, det är så illa alltså?
Vart köper man en turbomotor billigast då? Bildelsbasen?
För hur det än är ska den nyvarande turbon dit! 8)

Men rent teoretiskt, passar grenrör och insug direkt från turbo modellen?
Någon som kan svara?

//Mackan
Ja. Jag kan svara.

Turbomotorn och N/Amotorn "delar" motorblock.... Dvs allt passar......

Kan inte förstå varför alla bara skall tala om att det inte är någon ide´ istället för att svara på frågan.....???

Om du skulle ställa följdfrågan..... Är det ide´ att turbokonvertera en N/A skulle mitt defenitiva svar dock bli nej.... Men det var som sagt inte det du undrade...... :wink:

/Peter Z
MVH Peter Z

I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users