Försökt leta lite här inne på trådar om eftermonterad AC.
Har en 944 standard 87:a utan AC.
Men antingen finns det inget? eller så är jag helt kass på att använda sökfunktionen!
Nån som har något uppslag.
Vaarm Hälsning!
B_2
(Om tråden hamnat fel så går det bra att editera den.)
Min lösning på problemet var att ha ett par bra inear-hörselskydd.
Sen kan man lyfta ur targataket och ner med rutorna.
Keps var rätt bra att ha på sig också, och om det var riktigt varmt så blötte man kepsen med lite vatten.
Var solen för stark så fick man lämna taket i men öppna det max i bakkant.
Med den kittningen så brukade jag klara av värme uppåt 30grader utan att vara speciellt stingslig.
Men i sak har jag nollkoll på eftermontering, men antar att det inte är helt trivialt.
Kör redan med allt det där. Men bilköerna i Stockholm är inte att leka med!
Kö från sex på morron till sju på kvällen, för det mesta.
Svart inredning hjälper inte heller. Även om den e snygg!
Går givetvis att konvertera med orginaldelar, jag gör samma sak fast tvärtom i en 85b vilket känns lite enklare.
Du får riva ur instrumentbräda och byta ventilationspaket och reglageenhet.
I motorrummet måste fästet till generatorn bytas mot ett som även är för kompressor, en del rör, slangar och ett torkfilter tillkommer. Kondensor framför kylaren och dubbla fläktar bakom kylaren. Ett relä eller 2 tillkommer eller måste bytas. Jag tror kabelstammar är förberedda men vet inte säkert.
Jag har även en 86a där det sitter en eftermonterad AC som inte ser orginal ut.
Vet inte exakt hur det är gjort i den men kommer nog demontera det mesta i den.
Behöver du delar har jag snart, tyvärr är redan mitt ventilationspaket bortbytt.
Det är ett ganska omfattande jobb fast jag har för mig läst om någon på forumet som försökt
Tack för svar.
Blev hett i somras. Får se om jag tar originalvägen eller syr ihop nåt själv som passar i luftintaget. Funderar på en originalpump med fäste och ett kylelement i insuget till kupeluften.
Är ju inte precis raketteknik att bygga kylskåp. Och sen återstår att muta lokale kylteknikern att fylla köldmedium.
Eftersom det finns saker som passar din bil så blir det "enklare"
Jag fick bygga helt från scratch och jaga delar som passar.
Mycket vart beställt från USA för min del.
Det som var "svårast" att få till snyggt i min installation är rördragningen. Även denna finns ju till din bil.
Kombinera gärna montaget med en storservice (lyft ur den) på motorn. Det underlättar mycket att slippa trängas med den när man monterar rör och fläktar.
Har bytt fläktpaket på 924 och det var inte så djävligt att komma åt. Man måste släppa på insturmenteringen några dm men det är inte som på Saab9k. Fast jag hade ingen motor i bilen då (924) så man kommer åt bättre då.
Vet inte om det är samma typ av AC system till din bil och min Turbo men jag kommer inom de närmaste månaderna förhoppningsvis riva ut min AC, denna fungerar i nuläget och är R134A konverterad. Är du intresserad av att köpa ett komplett system kan vi diskutera det då.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil