Hej,
Har fått möjlighet att köpa en uppsättning dämpare/fjäderben ifrån en 944-82.
Jag är dock osäker på om det faktiskt passar på 924S. Jag har plåtbärarmar fram vilket bör betyda att fjäderbenet passar men bak sitter det ju aluminiumbärarmar på 924S men som jag förstått det har tidiga 944 plåtbärarmar? Går detta att få till eller är ett meningslöst projekt att försöka?
Skulle uppskatta svar eller input rätt snabbt
-Jonas
Det är olika diameter på den undre bulten på bakdämparna till alu och plåtbärarmar. Skillnaden är så stor att man måste byta hela bussningen för att få dit en plåtbärarmsdämpare på en alu-arm, det räcker inte med att borra upp den. Jag har bägge två liggande i garaget så jag har kollat.
Ska jag vara ärlig så är begagnade dämpare en chansning, har du möjlighet så satsa på nya och dessutom får du välja vad du vill ha.
Tack för svaret!
Är byta bussningen det enda som skulle behöva göras för att få det att passa?
Jag har även möjlighet att köpa en uppsättning coilover konverterade dämpare och fjäderben ifrån en 951 vilket ger mig rätt bakdämpare(inkl hjälpfjäder). Jag är medveten om att man behöver slipa upp infästningen mot navet någon mm. för att montera fjäderbenet men har du koll på om topplagringen passar rakt av? Det medföljer nämligen justerbar topplagringar =)
Vad skall jag satsa på? Jag litar inte riktigt på det jag har i dagsläget, funderar på om ena fjädern börjar ge sig då jag har olika långt mellan hjulhus och däck på de båda sidorna.
Jag är medveten om att begagnade dämpare är en chansning men jag kan leva med det en sista gång =)
Jag har provat att pressa ur bussningen men den sitter som berget = den kommer att gå sönder, vilket man inte vill om man ska flytta den. Sedan är det inte säkert att det är samma diameter på bussningen mellan olika fabrikat heller.
Fjäderbenet mot spindeln har 2 varianter, 18 mm bredd och 20 mm bredd, sedan stämmer inte c-c måttet mellan bultarna heller om jag inte minns helt fel.
Topplagringarna är så vitt jag vet samma.
Ska du locka fram potentialen i bilen så köp det biffigaste du hittar! Jag kör med 3 gånger så hårda fjädrar som original och tycker det är lagom på gata...
Jag har gjort modifieringen av fjäderbenet tidigare då jag har gamla 951 fjäderben på bilen i dagsläget. Som du säger är det de modifieringarna som behöver göras. Mindes dock inte topplagningen men det verkar som du säger att det skall vara samma vilket är trevligt då det blir justerbart Känns nog roligare att satsa på 951 upphängningen då den är lite upphottad jämfört med den tidiga 944 vilken är orginal med frächa dämpare.
Det vore ju kul att få fram lite potential ur bilen även om huvudsyftet är att i alla fall få den att närma sig orginal då den just nu har en riktigt sorglig väghållning.Bytt samtliga framvagnsbussningar och bakvagnen kommer inom kort. Hur ser du på 100nm fjädrar fram och 50nm hjälpfjädrar bak? Har läst mig till att det skall vara 140lb orginal på bilen men konverteringen lb/nm har jag hittat väldigt olika värden på.