Hej!
Jag har ett tjutande/skrikande ljud som kommer någonstans bakifrån/under bilen. Det uppstår när man gasar tillräckligt mycket, gasar man försiktigt är allt normalt men trycker man på lite mer så börjar det att låta. Beroende på hur mycket man trycker på får man dessutom olika volym/intensitet på ljudet (två lägen). Vid c:a 50% gaspådrag låter det lite mindre, när man närmar sig fullgas och uppåt låter det mer. När man slutar gasa så försvinner ljudet, oavsett varvtal, växel och hastighet. Det låter även när man gasar med kopplingen nedtryckt, men i linje med att det försvinner när man slutar accelerera så hinner det ju inte låta så mycket när man bara varvar utan växel i. Så vitt jag kan höra så är ljudet konstant, d.v.s. det ökar inte i volym/intensitet med varvtalet, utan det är pedalens läge som styr). Ljudets volym på fullgas är i paritet med motorljudet.
Det är inga problem med koppling eller växellåda, växlarna går i som de ska och skrapar inte, kopplingen tar där den ska och slirar inte.
Jag har sökt både här och på utländska forum (Rennlist och Pelican Parts) utan att bli helt klok på vad det kan vara.
Oljan i växellådan byttes förra året hos Sandén, ingen skillnad på ljudet innan/efter bytet.
Sammanfattningsvis alltså:
- Skrikande/vinande ljud baktill
- Börjar låta vid c:a 50% gaspådrag, högre/intensivare runt full gas
- Låter även med koppling nedtryckt
- Försvinner när gasen släpps
- Olja i växellåda bytt, ingen skillnad
Är det någon som vågar sig på en gissning med beskrivningen ovan? Spontant vill jag säga att bränslepump eftersom ljudet verkar styras av hur mycket man gasar och belastar motorn. Men kan den låta lika högt som motorn? Jag har ingen referens när det kommer till slitna bränslepumpar.
Tjutande ljud under/baktill, -91 S2
-
- S-Poster
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1991
-
- S-Poster
- Telefon: 46735749070
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
Re: Tjutande ljud under/baktill, -91 S2
Gissar också på bränslepump!