Page 1 of 1

tänkabeldragning

Posted: 2005-04-04 19:19:05
by Justus
Är detta rätt kopplade tändkablar? kolla bilden (i garaget.)
Tänd följden är ju rätt men spelar det ngn roll hur det är anslutet till fördelaren, dvs om man sätter tändkblarna ett hack till höger runt om blir det skillnad?
Porsche 944 turbo -87
Image

Posted: 2005-04-04 20:04:42
by 944_Driver
De måste sitta på rätt stift, inte bara i rätt ordning.
Jag tror det står på fördelarlocket var de ska sitta, eller kanske står det på det svarta plastskyddet som sitter på fördelaren.

//Magnus

Posted: 2005-04-05 19:03:14
by Justus
Dragningen på bilden är förmodligen fel med tanke på startsvårigheterna, hittade inget på min fördelar dosa om hur det skall vara draget. Tror nu att det skall vara så här. Jag skulle uppskatta det väldigt n´mycket om någon kan kolla på sin turbo bil.

Övre vänstra till cyl 3
Övre högra till cyl 4
Nedre vänstra till cyl 1
Nedre högra till cyl 2

Går lättare runt nu men vill inte starta ändå.

Posted: 2005-04-05 20:03:24
by red44
man brukar alltid ha en märkning till ettans cylinder o en pil på vilket håll rotorn snurrar o tändföljden är ju förmodligen 1342 märkningen brukar bara va en liten "skåra"

kolla

Posted: 2005-04-06 23:28:41
by 931Melander
Lossa lockat på fördelaren, ställ sedan 1 ans cyl. (främre) i tändläge ( märkningar på remskivor) och där rotorn pekar har du ettans tändkabel, sedan är följden 1-3-4-2 etc. du kan ju rulla bilen frammåt med tex 3 ans växel i så ser du att du har "rätt håll" på tändkablarna.


OBS! Har du haft loss fördelaren så kan den vara ett halvt varv förskjuten mot vad du hade tidigare, eftersom att motorn går två varv på ett rotorvarv.


Fredde

kolla

Posted: 2005-04-06 23:29:31
by 931Melander
Lossa lockat på fördelaren, ställ sedan 1 ans cyl. (främre) i tändläge ( märkningar på remskivor) och där rotorn pekar har du ettans tändkabel, sedan är följden 1-3-4-2 etc. du kan ju rulla bilen frammåt med tex 3 ans växel i så ser du att du har "rätt håll" på tändkablarna.


OBS! Har du haft loss fördelaren så kan den vara ett halvt varv förskjuten mot vad du hade tidigare, eftersom att motorn går två varv på ett rotorvarv.


Fredde

Posted: 2005-04-07 17:37:52
by 944_Driver
Efter vad jag minns av dagens titt under huven så stämmer din fina skiss över tändkabeldragningen..

//Magnus

Posted: 2005-04-07 20:12:55
by Adde_k
ska glo på min också, har tom. instruktioner under min huv om jag inte minns helt fel.

Posted: 2005-04-07 21:40:29
by Justus
Tackar för tipsen.
Har klarat ut det hela med att kolla att rotorn står åt rätt håll. 1 cyl i tändläge osv. 1:a skissen skall vara den rätta
Så i dag skulle den kanske startat om det inte var för startmotorn som behagade kasta in handduken.