Page 1 of 1

Bakre avgasrör och dämpare från DANSK

Posted: 2015-03-31 16:10:45
by MickeF
Hej,

Jag har precis fått mitt nya avgasrör, det bakre röret, från katalysatorn och bakåt. Det är tillverkat av DANSK.

Blev väldigt förvånad när jag såg att dimensionen på röret inte är samma som original. Original är 2.5" och detta är typ 2.25", altså något mindre dimension än original. (i övrigt verkar det passa fint)

Svaret från DANSK är att våra turbo bilar är känsliga för rätt mottryck i avgasröret och att deras system skall ge rätt mottryck.

Jag har ingen aning, kan detta stämma? Har ni några erfarenheter av deras system?

Vet inte om det påverkar men har Bengt Chip och pys + 3 BTR i övrigt original.

Tack för er hjälp!

//Micke

Re: Bakre avgasrör och dämpare från DANSK

Posted: 2015-03-31 21:28:14
by gegge
Rätt mottryck är inget mottryck efter turbon.

Re: Bakre avgasrör och dämpare från DANSK

Posted: 2015-03-31 21:55:06
by Mattias 924
Vad är det för dimension orginal? Jag har rätt stort förtroende för biltillverkarnas ingenjörer.

Efter katalysatorn har avgaserna svalnat av och minskat i volym och ett grovt rör längst bak brukar bara betyda mer vikt att släpa runt på. Fast det är ju lite manligt på ett pubertalt sätt med grovt rör.

EDIT: såg att du skrivit 2,5" så då får jag hänvisa till andra meningen i det här inlägget.

Re: Bakre avgasrör och dämpare från DANSK

Posted: 2015-04-01 09:46:50
by MickeF
Tjena,

Jag är mest orolig för att tappa effekt, om det är 2.25, 2.5 eller 3" bryr jag mig inte så mycket om.

Håller på att renovera och återställa min 951 till original nyskick. (jaja, förutom små modifieringar, såsom chip, Bilstein stötdämpare, mm). :D

Mattias: Tolkar ditt svar som att du inte tror det kommer påverkar effekten negativt...
Gegge: Hmm, ok... så du menar att ju större dimension dessto bättre, eller?


//Micke

Re: Bakre avgasrör och dämpare från DANSK

Posted: 2015-04-01 14:34:41
by gegge
Mattias har en poäng. Störst nytta har grova rör direkt efter turbon, sedan kan det smalna av utan att det gör så mycket. Katalysatorn och utformning av ljuddämparen har betydligt högre inverkan på effekten. Grova rör är dessutom svårare att dämpa.