Renovera botten

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Mr Z
Carrera-Poster
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986

Renovera botten

#1 Post by Mr Z »

Halloj!

Extremt länge sedan jag skrev något här. Anledningen är att mitt projekt legat på is mycket länge. Bilen kördes in i garaget i slutet av 2002. Motorn revs och renoverades grundligt samtidigt som en hel del godis trillade in under huven. Pga en hel del strul dröjde det innan bilen startade och när den väl gjorde det läckte oljepumpen som ett såll. När det var åtgärdat och bilen återigen startade skar två cylindrar direkt. Luften gick ur mig och livet kom emellan.
Nu börjar det dock bli dags att få fart på bilen. Första steget är att renovera motorblocket som jag har stående.
Min tanke är att lämna det till ultra motors och be dem stålfodra och beställa JE-kolvar åt mig.

Nu till frågorna. Ni som gjort detta. Har ni kört torra eller våta foder? Samma borr eller mer? Samma komp?
Hur har ni gjort och vad har det kostat?
MVH Peter Z

I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(

gurra
Sponsor
Bilmodell: Saknar en Porsche

Re: Renovera botten

#2 Post by gurra »

Jag har byggt flera motorer med fodrade block från Ultra och jag föredrar torra foder. Har bara positiva saker att säga om Ultra och jobbar rätt mycket med dem.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Mr Z
Carrera-Poster

#3 Post by Mr Z »

gurra wrote:Jag har byggt flera motorer med fodrade block från Ultra och jag föredrar torra foder. Har bara positiva saker att säga om Ultra och jobbar rätt mycket med dem.
Det låter ju lovande! Du har ju byggt några maskiner nu.
Jag köpte ju spridare av dig redan innan "gröne jägaren" urartade. Det börjar bli dags att de blir använda :lol:

Har du någon idé om borr och komp? Skall man hålla sig till orginal?
MVH Peter Z

gurra
Sponsor

#4 Post by gurra »

Mr Z wrote:
gurra wrote:Jag har byggt flera motorer med fodrade block från Ultra och jag föredrar torra foder. Har bara positiva saker att säga om Ultra och jobbar rätt mycket med dem.
Det låter ju lovande! Du har ju byggt några maskiner nu.
Jag köpte ju spridare av dig redan innan "gröne jägaren" urartade. Det börjar bli dags att de blir använda :lol:

Har du någon idé om borr och komp? Skall man hålla sig till orginal?
Haha då börjar det nästan bli dags att uppgradera dem redan innan du börjat använda dem :lol:

I USA vill många man ha cylindervolym till varje pris men det är delvis överskattat och bättre att ha kvar material i cylindrarna för hållbarhet. Jag skulle hållt mig till originalborr eller ~0.5 mm överdimension. Det som brukar få styra är att välja ett borr som det finns bra ringar till. Min nuvarande motor har tex 104.15 för då var det bäst utbud på ringar. Samt att då har man material för att borra ifall man får ett mindre ras som repar upp cylinderväggarna rejält.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Mr Z
Carrera-Poster

#5 Post by Mr Z »

gurra wrote:
Haha då börjar det nästan bli dags att uppgradera dem redan innan du börjat använda dem :lol:

I USA vill många man ha cylindervolym till varje pris men det är delvis överskattat och bättre att ha kvar material i cylindrarna för hållbarhet. Jag skulle hållt mig till originalborr eller ~0.5 mm överdimension. Det som brukar få styra är att välja ett borr som det finns bra ringar till. Min nuvarande motor har tex 104.15 för då var det bäst utbud på ringar. Samt att då har man material för att borra ifall man får ett mindre ras som repar upp cylinderväggarna rejält.
Tror du? Har för mig att de var på 998cc. Det borde väl räcka så länge jag håller mig borta från spriten? (i bilen alltså :lol: )

Det låter som en bra idé att hålla sig till orginalborr då. Orginalblocken är ju inte direkt kända för att vara bastanta. Därför förstärkte jag det blocket som sitter i bilen.
MVH Peter Z

Mr Z
Carrera-Poster

#6 Post by Mr Z »

Nästa fråga...
Vad skall man välja för kolvar. Ultra motors jobbar ju med JE och de är säkert mycket bra men om man kommer över en uppsättning wössner-kolvar lite billigare kanske de är lika bra?

MVH
Peter Z
MVH Peter Z

gurra
Sponsor

#7 Post by gurra »

998cc räcker om du håller dig från spriten :)

Inget fel på Wössner men jag skulle valt de kolvar som leverantören är van vid. Så använder du Ultra skulle jag tagit JE som de har stenkoll på.
PCS #6556

AndreasH
NA-Poster
Telefon: 0723716017
Bilmodell: 944S2 Coupe
Årsmodell: 1989

#8 Post by AndreasH »

Mitt tips är att hitta en motorbyggare som du har goda referenser från och i bästa fall egna goda erfarenheter. Låt de sen speca vilka prylar som skall användas. Jag har en kompis som är motorbyggare på heltid och störst problem får/har alltid de självutnämnda experterna.

Post Reply