Page 1 of 3
Hackade på 1:ans växel
Posted: 2005-04-01 17:44:14
by bill b
halloj i värmen!
jag har tyvärr upptäckt
en liten störande sak med
min annars så klockrena
S2. när man har kört ett
tag, i synnerhet i köer
med mycket slirande på
ettan kan bilen börja att
hacka lite grann. hackan-
det uppträder inte på ngn
annan växel och bilen
går mycket bra i övrigt.
jag vet sedan tidigare att
bilen har en rätt taskig
växellänkagebussning. då
jag vet 0% om bilteknik
undrar jag om det kan bero
på det?
så, någon som vet vad det
kan bero på (säg inte att det
är nåt dyrt bara....)
ha det fint!
bill b
Posted: 2005-04-01 20:15:22
by bill b
hittade följande på passagen,
exakt samma symptom som
min bil:
fråga:
Varma sommardagar, framför allt då jag kör mycket stadstrafik, har kopplingen ibland en tendens att hacka.
Varför, vad gör man, och vad kostar det ungefär?
svar:
låter som behov av kopplingsrenovering....
lameller, e.v. tryckplatta, och absolut vevaxeltätningen och stödlagret.....
vad det kostar på en verkstad vete sjutton........
beror på vilken bil du har, på en framhjulsdriven måste man ofta lyfta ur hela motorn
emedan på en gammal volvo är det betydligt enklare...
ring runt och ta priser och då helst på bilfirmor som funnits ett tag då de billigaste har en tendens att gå i kk och gå är verkstadsgarantin inget värd.....
vad tror ni mer lite mer
kunskap än mig?
låter onekligen ganska
dyrt att rota i kopplingen...
usch
mvh och trevlig helg,
bill b
Posted: 2005-04-02 09:30:50
by bill b
ingen som har haft något
liknande problem med
sin bil?
Posted: 2005-04-02 09:40:33
by 944_Driver
Svårt att säga nått om, jag har inte haft något liknande symptom på någon bil, men du bör vara rätt säker på att det är kopplingen innan du börjar riva i den för det är dyyrrrt på 944:an pga allt jobb.
Det här hackandet, känns det som att kopplingen har svårt att greppa mjuk precis när du växlar eller är det mera ett glapp i drivlinan som gör att det går ryckigt hela tiden på ettans växel?
Du har inte nått fel på motorfästena så att motorn rör sig en massa och påverkar gasvajern när den rör sig?
//Magnus
Posted: 2005-04-02 10:09:37
by bill b
tack för svaret!
glapp i drivlinan är en rätt bra
beskrivning på hur det känns
när det börjar rycka.
när det rycker som värst kan
jag dock starta på tvåan utan
något ryckande alls. det är bara
ettan som rycker och endast i
starten, i fart funkar den fint.
man frågar sig ju varför?
är glapp i drivlinan något
vanligt förekommande fel?
Posted: 2005-04-04 07:27:05
by Sjöberg
Har exakt samma symptom på min 944 N/A -84. Eller hade kanske man kan säga. Jag hade två motorfästen som var kass och efter detta försvann i princip problemet. Har du inte detta problem om bilen är varm tex efter kökörning och skall backa? Det hade jag, lät som om någon låg under bilen och slog med slägga ungefär..
Posted: 2005-04-04 07:43:46
by Pär Hylander
Menar du krypkörning med motorn nära tomgångsvarvtal? Isf blir det ofta rätt osmidig gång när motorn försöker reglera tomgångsvarvtalet
Posted: 2005-04-05 13:14:16
by bill b
--> sjöberg, precis så!
när bilen är riktigt varm efter
kökörning blir det helt galet.
backen lider också av detta
ryckande.
ska hur som helst till sandén
nästa vecka för att få pro-
blemet identifierat! ska för-
söka låta bli att oroa mig
fram tills dess

Posted: 2005-04-05 15:32:40
by claves
Lånar tråden lite...
Men om bilen hackar som ni beskriver i 1´an och i back + att innan bilen blir varm så har den små ryckningnar i alla växtar. Som om den för en milli sekund tappar kraft och sedan blir ok igen och detta i ett interval 2 gg per sekund...
Är bilen riktigt kall och så har den inte problem med 1´an hackar.. men ju varmare det blir ute destomer strular den?
Vad tror ni om det?
Lamellen?
min x44 volvo är sådan! :(
/Claves
Posted: 2005-04-05 17:01:50
by Maxx
claves wrote:Som om den för en milli sekund tappar kraft och sedan blir ok igen och detta i ett interval 2 gg per sekund...
Det där upplever jag med. Ska det vara så? När motorn går på tomgång kan man se att nålen hoppar upp 50 rpm eller så med mindre än en sekund emellan. Jag har antagit att det
inte ska vara så och skrivit ner det på min att-kolla-och-åtgärda-lista, men relativt långt ner ... det finns annat mer akut att ta itu med för min del.

Posted: 2005-04-05 19:37:16
by bill b
jag vet inte om ni claves
och maxx har någon nytta
av följande men...
på min bil känns det mer som
om hela drivlinan hackar fram
och tillbaka på 1:an (ibland,
och endast när den är varm som
sagt).
sandén trodde per telefon att min
fel hade med någon slags gummi-
puck i drivvlinan att göra samt i
värsta fall även lamellen.
någon kraft-fall har jag däremot
inte upplevt. med FekZens chip i
är den stark hela långa dagen

Posted: 2005-04-05 20:04:55
by claves
Jag vet att jag har total slaktat min koppling.. lamellen....
SÅ den tänker jag byta....
Något som oxså gjorde att min bil var extremt ojämn på tomgången var att bilens katalysator hade kolapsat... Men då var bilen oxså orkeslös.. efter byte så blev jag av med mina extrema skiftningar i tomgången.
Maxx.. skaka katalysatorn trillar det omkring.. så byt....
/Claves
Posted: 2005-04-05 20:06:56
by 944_Driver
Jag trodde inte S2:an hade gummipucken men säger Sanden att han tror det kan vara den så är det nog så. Den är ett typiskt 944:a fel och kräver dessvärre att man gräver sig in hela vägen till kopplingen.
//Magnus
Posted: 2005-04-05 21:46:58
by Maxx
claves wrote:Jag vet att jag har total slaktat min koppling.. lamellen....
SÅ den tänker jag byta....
Något som oxså gjorde att min bil var extremt ojämn på tomgången var att bilens katalysator hade kolapsat... Men då var bilen oxså orkeslös.. efter byte så blev jag av med mina extrema skiftningar i tomgången.
Maxx.. skaka katalysatorn trillar det omkring.. så byt....
/Claves
Jag har svårt att tro att jag har en katalysator på bilen.
Felet ligger nog någon annanstans. Jag tror att det är flera faktorer (läs: kassa delar) som samverkar i mitt fall och orsakar mina problem. Kopplingen är bara en av dem ...
(050807) En lite uppföljning. Problemet med koppling blev väldigt uppenbart till slut. En läckande slavcylinder var problemet, vilket först resulterade i en smärre pöl under bilen en dag och ett par månader(!) senare (jag var inte orsaken till fördröjningen) så har bilen fått ny lamell och nya kopplingcylindrar. Kopplingen är kalas men resten av bilen behöver lite arbete ... ehum

Den ostabila tomgången ska tydligen bero på en defekt gasspjällslägesgivare.
Posted: 2005-04-06 00:15:05
by bill b
en liten avsticksfråga ang.
katalysator. promax i eng-
land säljer ett rör för att
kopplas in istället för just
katalysatorn, detta påstår
de ger 11hk... är verkligen
katten så restriktiv?