Håller på att försöka byta höger motorfäste på min Turbo S -88. Har kommit så långt att fästet är lossat, motorn hissad så långt det går och framvagnsbalken släppt, men inte helt bortskruvad. Ändå blir det inte plats att lirka ut fästet.
Måste balken tas ner helt och hållet? Vad jag kunna läsa mig till ska det inte behövas, men som sagt, det blir inte tillräckligt med plats som det är nu.
Så ni som gjort detta tidigare, kan ngn bistå med råd?
Peter
Råd om motorfästebyte
-
- Carrera-Poster
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Årsmodell: 1988
- Bathory
- Addict
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
Re: Råd om motorfästebyte
Har du servostyrning på bilen så går det ett rör ner på högersidan som du bör släppa på för att få ner balken lite mera.
Eventuellt också ta ur bulten till bärarmen & putta ut den ur balken för mera rörlighet.
Mvh
Sven
Eventuellt också ta ur bulten till bärarmen & putta ut den ur balken för mera rörlighet.
Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
-
- Carrera-Poster
Tack för snabbt svar. Röret är lossat redan, men det där med bärarmsbulten kan vara värt att prova.
Hälsningar,
Peter
Hälsningar,
Peter
-
- Carrera-Poster
Efter långt mekuppehåll fortgår motorfästebytet och är nästan klart. Men, det nya fästet (fabrikat Meyle) är så här långt omöjligt att "knö in" under klacken på balkens ovansida.
Har någon en klurig lösning på detta? Har funderat på att prova 5.56, vaselinspray eller universalfett, men har någon redan lösningen på problemet känns det ju bättre att gå på rätt lösning redan från början....
Kan i sammanhanget meddela, om någon liksom jag upplevt att det inte går att "bräcka ner" balken tillräckligt mycket för att få ur och i fästen, att en smidig lösning var att skruva i en ca 2 dm lång bit gängad stång (M12) i ett av balkens fästhål, försedd med en mutter mellan balken och karossen. Sedan var det bara att använda muttern för att "skruva ner" balken, utan svordomar, slintande bräckjärn/kofötter och inte minst mjölksyra......
Har någon en klurig lösning på detta? Har funderat på att prova 5.56, vaselinspray eller universalfett, men har någon redan lösningen på problemet känns det ju bättre att gå på rätt lösning redan från början....
Kan i sammanhanget meddela, om någon liksom jag upplevt att det inte går att "bräcka ner" balken tillräckligt mycket för att få ur och i fästen, att en smidig lösning var att skruva i en ca 2 dm lång bit gängad stång (M12) i ett av balkens fästhål, försedd med en mutter mellan balken och karossen. Sedan var det bara att använda muttern för att "skruva ner" balken, utan svordomar, slintande bräckjärn/kofötter och inte minst mjölksyra......