Page 1 of 1
Är det likadan huv på 924 som 944?
Posted: 2005-03-31 23:58:16
by Mikael Evertsen
Funderar på att byta till plasthuv.
Kan jag använda en plasthuv från 944:an
och måste den i så fall modifieras?
Är det samma huvlås på plast och plåt?
Micke
Posted: 2005-04-02 08:34:43
by Magnus K
Stora skillnaden på 924 och 944ans huvar är väl mesta att 944an har gasfjädrar som håller huven öppen, 924an har en pinne.
Nu vet jag inte men jag skulle inte våga köra bara med ett vanligt huvlås på en plasthuv. Såg bilder på vad som hände med en Audi av sportigare modell när farten blev hög och huven separerade från huvlåset... Bättre med riktiga racing-huvlås (dvs pinne med spärr på ovansidan) i så fall.
Mvh
Mangan
Posted: 2005-04-03 19:02:16
by Goran
Hej
Jag hade en plasthuv med huvlåset på originalplatsen och det vill jag inte rekommendera dig att köra med. I farter över 80 km/h så lyfte huven som en skärm och började att vibrera vänster-höger kring huvlåsets fästpunkt. Det hade inte hållt länge till innan det vibrerat sönder och gjort en "dumkeps".
Jag rekommenderar dig att fästa den med två eftermonterade huvlås ute i främre kanterna. Jag gjorde det och den satt kanon.
Lycka till
Goran
Posted: 2005-04-03 21:32:42
by Mikael Evertsen
Tack för tipsen!
Vad jag kan förstå av era inlägg så är det
likadana huvar på 924/944 (förutom gasdämparna)
så jag kan köpa en huv från 944 och montera den
direkt på min 924 utan modifiering,
men om jag tänker satsa på en plasthuv skall
man inte använda orginal huvlås utan
racinglås med sprintar istället.
Rätta mig gärna om jag missförstått!
Micke
Posted: 2005-04-04 12:50:46
by patand
Du har fattat rätt

(bilen som Goran nämnde med den fladdrande huven är förövrigt den bil jag numera äger...)
Posted: 2005-04-04 13:13:46
by Goran
patand wrote:Du har fattat rätt

(bilen som Goran nämnde med den fladdrande huven är förövrigt den bil jag numera äger...)
Ja, det är så riktigt, men erfarenheten är min.
mvh
Goran