Hej, jag ska göra en 4hjulsinställning för att däcken är snedslitna och bilen uppför sig spårigt.
Min fråga är hur värt det är att ta tillfället i akt och mer eller mindre ta ner bakvagn och framvagn och ytbehandla dessa, när jag nu ändå ska göra en ny inställning?
Jag kommer nog äga bilen minst 2 år till och önskar ha den i ok skick och jag kör året runt. Kolla på bilderna och meddela vad ni hade gjort i min sitts? Önskar såklart att det blir hyggligt budget på spektaklet också.
Bilen är bättrad innan förra vintern med rostskydd på spray så gott det går när man ligger under. Är en del rost under som man ser på rätt många ställen.
Några förslag som underlag till diskussion:
1. Se till att alla bultar för inställningen är lätta att justera och gör sedan en hjulinställning, spraya på underredsrostkydd efter, utan att demontera något.
2. Plocka ner det hyggligt enkla och ta ner det till plåt och lacka sedan med hammarlack, el anan billig lack.
3. Se till att plocka ner allt och skicka på pulverlack eller annan bra lack. Är det knepigt att demontera torsionstavar och svärden i bakvagnen?
4. Annat förslag för att skydda bilen mot rost för en mindre tidsåtgång.
Allmänna frågor kring ämnet:
Vilka skruvar/bultar behöver jag se till att de snurrar bra inför 4hjulsinställningen?
Behövs speciallverktyg för inställning av bakvagnen? Svärden?
Förslag på firma som gör bra och billig 4hjulsinställning?
Status på bil i nuläget:
Ytbehandling innan 4hjulsinställning?
-
- S-Poster
- Posts: 63
- Joined: 2012-01-25 22:34:12
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Ytbehandling innan 4hjulsinställning?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
People who want to own a status symbol--as opposed to people who buy a car they actually enjoy driving--don't always recognize 924s as true Porsches. I don't blame them. Nothing destroys a good status symbol like affordability.
-
- Turbo-Poster
- Posts: 634
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Ytbehandling innan 4hjulsinställning?
Hej,
Att ta isär och tvätta och kanske smörja rörliga delar ökar vad jag har förstått möjligheterna till mer extrema inställningar och camber och dylikt men kör man inte bana så går det nog bra ändå. Hammarlack är jag dock tveksam till där delarna ska glida mot varandra (kanske självklart att du menade andra ytor). Är man ute efter att stoppa rosten på övriga ytor så tror jag inte heller på hammarlack, bättre med underredsmassa.
/Staffan
Att ta isär och tvätta och kanske smörja rörliga delar ökar vad jag har förstått möjligheterna till mer extrema inställningar och camber och dylikt men kör man inte bana så går det nog bra ändå. Hammarlack är jag dock tveksam till där delarna ska glida mot varandra (kanske självklart att du menade andra ytor). Är man ute efter att stoppa rosten på övriga ytor så tror jag inte heller på hammarlack, bättre med underredsmassa.
/Staffan
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Ytbehandling innan 4hjulsinställning?
Ingen ytbehandlig på ytor som är delar i ett friktionsförband. Borsta rent, se till att de är släta - men inte fööör släta.
-
- NA-Poster
- Posts: 13
- Joined: 2014-03-02 20:55:59
- Bilmodell: Porsche 944 n/a
- Årsmodell: 1984
- Contact:
Re: Ytbehandling innan 4hjulsinställning?
Det är ju alltid trevliget med rent och snyggt under bilen. Men det innebär ju också att man måste tvätta under hela tiden annars blir det inge kul om ens hårda arbetet inte syns.
En hjulinställning är ju ett ganska simpelt ingrepp jämfört med att riva ner, blästra och måla alla delar.
Så gör en hjulinställning först och byt däck! dom såg väldigt slitna ut...
Det räcker ju ganska bra med bara underredsmassa om inte resten av bilen är jättefin då kan det va värt att göra underredet lika fint.
I vinter ska jag själv gå igenom bromsar och vissa delar av hjulupphängningen. så det är fräscht med nya packningar, bussningar, bromsslangar, stötdäpare och fjädrar m.m så den blir skönare att köra framförallt...
En hjulinställning är ju ett ganska simpelt ingrepp jämfört med att riva ner, blästra och måla alla delar.
Så gör en hjulinställning först och byt däck! dom såg väldigt slitna ut...

Det räcker ju ganska bra med bara underredsmassa om inte resten av bilen är jättefin då kan det va värt att göra underredet lika fint.
I vinter ska jag själv gå igenom bromsar och vissa delar av hjulupphängningen. så det är fräscht med nya packningar, bussningar, bromsslangar, stötdäpare och fjädrar m.m så den blir skönare att köra framförallt...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users