Om nån är sugen på att åka med 5-108 Volvo cirkel på sin 944 så kan jag tipsa om att naven från Volvo 240 före 81 passar rakt på spindeln på tidiga 944/931. Det finns dock tre issues:
1. Original navmutter rymms inte innanför Volvos fettkåpa så man måste hitta på nåt smart!
2. Navet hamnar lite långt in så antingen sätter man en spacer/bricka under muttern eller bakom navet så man får tillbaka den mm eller 2 som saknas - muttern borrnar
3. Dammtätningen har en annan utformning på Volvo men jag är övertygad om att det går att köpa nån std radial tätning som passar mot nav och spindeltapp
Naven är i stål så vill man ha tex 5-112 så går det nog att borra om. Har sett nån som borrat och gängat för 5-120 men då är det inte mycket kött kvar. Har inte vägt naven, men muskelvågen säger att de väger lika som ett orignal nav. Bak klämmer man dit spacers som byter från Porsche till vad-man-nu-vill och så är man klar med det.
Jag fattar inte varför ingen testat detta tidigare - samma tänk används ju när man byter till Volvo nav på Opel tex - inom rallycross är ju detta väldigt vanligt. Var navet hamnar och hur man gör med bromsskiva och Ok låter jag vara osagt för så långt har jag inte tänkt själv. Så - vasse-go, veckans tips!
..och ja, detta betyder också att man kan köpa lager från tex V-parts till en 240 istf betala överpris för Porsche grejer. Det är likadana lager.
Byta bultcirkel, Porsche 944
- Henka_E
- Addict
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986