Page 1 of 1

Rengöring, inspektion och fettbyte på drivknut

Posted: 2014-09-07 15:59:52
by Ragnar Joensen
Lagom till våra vintersysslor i garaget, hittade jag denna alldeles utmärkta video på Youtube:

https://www.youtube.com/watch?feature=p ... sytyVzokBg" onclick="window.open(this.href);return false;

Se även del 2 här:

https://www.youtube.com/watch?feature=p ... Oma2BMhrzc" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Rengöring, inspektion och fettbyte på drivknut

Posted: 2014-09-07 21:54:37
by Nahpets
Gå över ån efter vatten :wink:
forum/viewtopic.php?f=9&t=23772

Re: Rengöring, inspektion och fettbyte på drivknut

Posted: 2014-09-17 22:16:07
by Tomcat1
När bör jag göra detta? Vilka symptom ska bilen ha för att jag ska påbörja detta projekt?

Är delarna likadana på våra 944or som hans 914?

Re: Rengöring, inspektion och fettbyte på drivknut

Posted: 2014-09-19 16:04:09
by QV_
Om drivknutarna har varit orörda i 20 år så behövs det.
Jag skulle (nog) inte göra det efter 10 år....

/Jan

Re: Rengöring, inspektion och fettbyte på drivknut

Posted: 2014-09-23 09:53:55
by Tomcat1
QV_ wrote:Om drivknutarna har varit orörda i 20 år så behövs det.
Jag skulle (nog) inte göra det efter 10 år....

/Jan

OKok. Finns risk för att mina är det och det här låter verkligen som ett kul vinter/höst-projekt.

Men hur ska jag se på drivknutarna att 20 år har passerat?

Re: Rengöring, inspektion och fettbyte på drivknut

Posted: 2014-09-23 09:55:53
by patand
Tomcat1 wrote:Men hur ska jag se på drivknutarna att 20 år har passerat?
Det är inget jättejobb att fetta om drivknutarna så det är lite som Nike säger: "Just do IT!". Om du inte vet så är det lika bra att bara göra det. :)

Re: Rengöring, inspektion och fettbyte på drivknut

Posted: 2014-09-23 11:09:13
by Ragnar Joensen
Tomcat1 wrote:...
Men hur ska jag se på drivknutarna att 20 år har passerat?
Spelar egentligen ingen roll hur många år knutarna har kört.

Det är milen, och inte minst hur dessa mil är körda, som gör skillnad.

Kolla på filmen, så ser du vad som är väsentligt.

S.k. Pitting wear är i praktiken det enda slitrelaterade, som en knut skall bytas på. Att kontaktytorna är blankslitna är inte så farligt. Sen är det skador eller otilräckligt fett, som bör åtgärdas.

Enkelt jobb, som är bra terapi. :D