Sportluftfilter?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Sydbom
Turbo-Poster
Posts: 646
Joined: 2004-04-07 14:51:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm, Österskär
Contact:

Sportluftfilter?

#1 Post by Sydbom »

Vilket? vart? kostar?
och framför allt.. hur montera?
är det bara att kränga dit det eller krävs det mer jobb?
kan detta vara något?
http://realcar.e-line.nu/servlet/us_pyr ... OVRCIN&p=H

vill ha ett litet vrålande insugljud där under huven mer än effekt vinst.

vad har ni? hur mycket jobb att få dit?

Mvh
Sydbom
Har ägt:
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#2 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Funderade själv på att köpa sportfilter men avråddes av en kompis.

Tydligen så funkar det så att filtret i sig är mer öppet i porerna och det
i sin tur gör då tydligen att filtret bara filtrerar bort dom grövre
smutspartiklarna och låter dom finare gå igenom.

Därav så får man in mer skit i motorn pga detta som då kan skada
motorn och dess livslängd...

Ok om man kör på bana där det kanske inte flyger upp grusdamm som kan förstöra så mkt..

Men det blir väl ganska stor skillnad om man även använder bilen
som bruksbil...

Om man tänker efter så finns det väl substans i detta.. Varför skulle
motorn annars få mer luft ?...

Tänker nog byta luftfilter lite oftare istället..



/Janne
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
Indischrot
Turbo-Poster
Posts: 491
Joined: 2004-03-30 09:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#3 Post by Indischrot »

Jag har hört tvärtom, att sportluftfilter renar bättre.
Originalfiltren är i papper medans sportfiltrena är i oljeinpregnerat tyg.
Jag har kört med sportfilter i några år nu och jag upplever att de fångar upp mer skit än pappersfiltrena,
d.v.s de blir skitiga fortare. Men det är ju bara att göra rent så det är lugnt. :D

Jag kör med k&n insatsfilter. Inte helt billigt men det märks på kvaliteten också.
Vill du ha högt insugsljud är det ett open air-kit du ska ha.
Tillverkarna lovar ju också en liten effektökning, speciellt på en turbomaskin.
Jag upplever att bilen blev rappare på gasen med det nya filtret.
PCS#8968

User avatar
Indischrot
Turbo-Poster
Posts: 491
Joined: 2004-03-30 09:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#4 Post by Indischrot »

Ja just det, glömde säga att det är busenkelt att byta, tar max 15min.
PCS#8968

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#5 Post by Björn Nilsson »

Inte en chans att sportluftfiltrena har en högra filtreringsförmåga! Om du tänker på att arean är lika på instatsfiltret å du ska ha mer luft så måste filterhålen vara större.

Så det bästa är ett pappfilter men med en större area än orginal.

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Lars
S2-Poster
Posts: 291
Joined: 2004-03-30 08:33:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Södra norrland
Contact:

#6 Post by Lars »

Indischrot wrote:Ja just det, glömde säga att det är busenkelt att byta, tar max 15min.
Hmmm...tar nog lite längre tid på en S2 :wink: , där hela frontplåten ska bort.
Bytte på min förra sommaren till ett K/N sportluftfilter.
Märkte väl ingen direkt effektökning efteråt men lite annorlunda ljud kanske.
Grejen var den att jag ändå skulle byta filter och tänkte passa på att testa ett sportluftfilter.
PCS 7895 / 944 S2 -91 Pantherometallic
Saab 9-3 vector -04
SSIW

User avatar
Sydbom
Turbo-Poster
Posts: 646
Joined: 2004-04-07 14:51:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm, Österskär
Contact:

#7 Post by Sydbom »

ok men vart har ni köpt dessa då och vad kostar dom?
om dom är bättre eller sämre än original eller pappersfilter spelar ingen roll, dom e coolare och det är de viktiga just nu hehe.
nä men det kanske blir ett sportfilter i stället för det vanliga bara men jag måste se hur pass mycket stålar det kostar med konfilter först.
Har ägt:
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#8 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Indischrot skrev:
Jag har hört tvärtom, att sportluftfilter renar bättre.
Originalfiltren är i papper medans sportfiltrena är i oljeinpregnerat tyg.
Jag har kört med sportfilter i några år nu och jag upplever att de fångar upp mer skit än pappersfiltrena,
d.v.s de blir skitiga fortare. Men det är ju bara att göra rent så det är lugnt.
Eh.. Kanske beror på att allt "stort" skräp fastnar i den klibbiga oljan som man sprejar på.. :wink:

Dock så tror jag fortfarande att sportfilter förstör motorn
snabbare än original.. "Luften måste ju gå igenom lättare om det ska bli
nån effektskillnad.. dvs större lufthål eller som Björn skrev:
Inte en chans att sportluftfiltrena har en högra filtreringsförmåga! Om du tänker på att arean är lika på instatsfiltret å du ska ha mer luft så måste filterhålen vara större.

Så det bästa är ett pappfilter men med en större area än orginal.

/Björn
Men man gör ju som man tycker är bäst själv... :D


/Janne
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#9 Post by Björn Nilsson »

Så här ser ett riktigt sportluftfilter ut :D
Image
/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#10 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Björn... Man kan inte se din bild..(Just det, nu ser man. Hann precis skicka) :D

Ang filtret.. Är det där ett universalfilter eller från nån traktor/lastbil?..
Tänkte på det där med tätheten.. Är det samma motstånd/ kvadratcm eller lägre ? Läste nånstans att hållaren är hemmagjord... Coolt.

Hörde att FredrikÅ (Svågern) var på väg till dig för några dar sen..
Snackade med honom, och kom in på ämnet din bil.

Den är ju för jäkla läcker måste jag få säga..

Har du löst lyktproblemet till besiktningen ännu ?.. Eller hur går det..

Du har inte funderat på MC-lysen.. Det kan dom väl inte ha nåt att
invända mot.. Eller ?

Det är väl bara att göra nån tillfällig montering på dom så att du kan montera loss skiten snabbt,
och montera dom som sitter nu... efter bes. :lol:

/Janne
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
Sydbom
Turbo-Poster
Posts: 646
Joined: 2004-04-07 14:51:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm, Österskär
Contact:

#11 Post by Sydbom »

968EVo så där ska det se ut ja! men jag tror att det röret du har där skapar lite turbolens i röret = saktar ner luftströmmen. borde ju vara bättre med ett slätt rör?
Har ägt:
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#12 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Sydbom skrev:
968EVo så där ska det se ut ja! men jag tror att det röret du har där skapar lite turbolens i röret = saktar ner luftströmmen. borde ju vara bättre med ett slätt rör?
Du menar nog att -slangen skapar turbulens innan den slutar vid
luftmängdmätaren.. :wink:

Inte för att verka vara nån Messerschnitzer.. :lol:

Tror att det är en sån där armerad historia.. Har haft nån liknande slang
till kylaren på en volvo.. Ojämn utanpå o slät inuti.. Enbart för att den ska
kunna flexa och fortfarande behålla formen.. Men man kan ju ha fel.. :D


/Janne
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#13 Post by Björn Nilsson »

Bodens Svarta 944 S2 wrote:Björn... Man kan inte se din bild..(Just det, nu ser man. Hann precis skicka) :D

Ang filtret.. Är det där ett universalfilter eller från nån traktor/lastbil?..
Tänkte på det där med tätheten.. Är det samma motstånd/ kvadratcm eller lägre ? Läste nånstans att hållaren är hemmagjord... Coolt.

Hörde att FredrikÅ (Svågern) var på väg till dig för några dar sen..
Snackade med honom, och kom in på ämnet din bil.

Den är ju för oumpa läcker måste jag få säga..

Har du löst lyktproblemet till besiktningen ännu ?.. Eller hur går det..

Du har inte funderat på MC-lysen.. Det kan dom väl inte ha nåt att
invända mot.. Eller ?

Det är väl bara att göra nån tillfällig montering på dom så att du kan montera loss skiten snabbt,
och montera dom som sitter nu... efter bes. :lol:

/Janne
Filtret kommer från en Saab 9000! Lyktorna är inga problem, jag behöver bara låna ett par dimm/helljusinsatser från en orginal 968 så alla problem ur världen 8)

Jasså, du känner Fredrik! Jo, han var å hälsade på i garaget. Mycket trevlig prick!

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#14 Post by Pär Hylander »

Sydbom wrote:968EVo så där ska det se ut ja! men jag tror att det röret du har där skapar lite turbolens i röret = saktar ner luftströmmen. borde ju vara bättre med ett slätt rör?
Det är inte ett rör, det är en slang. Troligen av PVC och med en förstärkngsspiral på utsidan. Slangen är alltså troligen i princip helt slät på insidan.

Sen vet jag inte vad lufthastigheten skulle spela för roll just där, att hastigheten har betydelse före insugventilerna ja, men just där? Däremot så spelar ju tryckfallet roll, och skulle man nu mot förmodan har en slang som är ojämn invändigt så kan det kompenseras genom lite större diameter. F ö så tror jag inte det är nägra laminära strömmningar att tala om i en sådan slang (för höga lufthastigheter) , det är nog rätt turbulent ändå......
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#15 Post by Pär Hylander »

Används det filtret även till dom vassaste versionerna av 9000? (9000 Aero?)

Har du måtten på det lätttilngängligt. Skulle kanske kunna funka 931:an oxo, ska suga förbränningsluft från samma ställer men på högersidan så att säga. Dock är det inte alls lika gott om plats som på din. Min strålkastare stjäler rätt mkt plats
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]