Page 1 of 1

Struttig start med varm motor

Posted: 2014-08-01 19:42:00
by Hansan
Hej alla! Undrar om någon av er har råkat ut för samma problem som jag och vad som gjorts för att fixa detta.
Problembilden: När jag har kört min 944:a/NA 1984 ett antal mil så att motorn är genomvarm och jag tar en paus för fika e.dyl under ca 20-30 minuter, inträffar följande: Motorn startar men "struttar" otroligt i tom-gången under 10-20 sekunder varefter det jämnar ut sig och den går finfint igen. Har hållit på så här i 8 år utan att jag kan komma på något. Kan tillägga att motorn ändå går som en dröm efter en sådan här varmstart.
Har bytt bränslepump, aux air valve, tändstift, rengjort och täthetskollat insprutarna mm. mm. Så, vad kan det vara?
Tacksam för era synpunkter och förslag.
Hansan

Re: Struttig start med varm motor

Posted: 2014-08-04 19:49:08
by 944_Driver
En idé att kolla upp..
Ånglås i fuelrail pga att backventilen eller bränsletrycksregulatorn läcker så systemet tappar tryck medan du fikar? Testa att tvinga igång bränslepumpen med en DME-relä bygling i en minut innan du försöker starta för att försöka få bort ånglåset innan start. Hjälper det? Byt regulator eller backventil.

// Magnus

Re: Struttig start med varm motor

Posted: 2014-08-05 08:53:14
by Hansan
Tack för ditt svar Magnus! Jo, jag har också funderat på ånglås i fuel railen men jag tvångskörde bränsle-pumpen en bra stund för att fylla systemet efter att ha rengjort spridarna förra veckan. Kan dock vara fel på backventilen och/eller tryckregulatorn som du säger och jag ska kolla dem så snart röken lagt sig i området (skogsbrand i närheten).
Hälsningar Hansan

Re: Struttig start med varm motor

Posted: 2014-08-05 15:41:25
by Hansan
Jag glömde nämna tidigare att motorn startar blixtsnabbt vid första start på morgonen/dagen då jag använder bilen. Likaså på kvällen på återresan (motorn kall). Då kan problemet knappast bero på läckande backventil vid bränslepumpen eller läckande bränsletrycksregulator eller har jag fel här. Jag har även täthets-provat den senare genom att sätta en slang på regulatorn och suga kraftigt och märker inget sjunkande under-tryck i slangen!! Jag provade också med nytt DME-relä, ingen skillnad. Funderar nu på om spjällhuskontakten under spjällhuset kan vara boven men vet inte vad den egentligen har funktion här. Kan den möjligen påverkas av värmen från motorn och ställa till det här problemet?
Hälsningar Hansan

Re: Struttig start med varm motor

Posted: 2014-08-07 19:34:52
by Sebastian roos
Jag har tyvärr ingen lösning på problemet men min gör precis likadant. Jag har en 924 från 85 som startar perfekt när den är kall men gör precis som du beskriver att din gör när den är varm.

sebastian

Re: Struttig start med varm motor

Posted: 2014-08-07 19:44:38
by andgus
Jag ansluter mig till er....min är precis likadan. Ibland kan man "nöta" på starten och få igång den så småningom. Men .... man får smyga sig på bilen när den är kall så den inte startar... :mrgreen:
Ska bli intressant och se om vi har samma fel och lösning på problemet. ( Har åkt SL under denna varma sommaren så har inte tagit tag i problemet än)
/Anders

Re: Struttig start med varm motor

Posted: 2014-08-07 21:31:57
by Hansan
Hej alla! Jag trodde faktiskt jag var ensam om det här problemet men märker nu att det finns flera, ja kanske rätt många med struttig start med varm motor. Ja, det är märkligt eftersom motorvarvet och tomgången blir fin efter stund med så där 15 - 20 sekunder. Efter en stunds körning med kort uppehåll vid vägen ligger tomgångsvarvtalet perfekt runt 850 rpm och motorn kan knappast gå jämnare än den gör. Kanonstart i garaget morgonen efter med kall motor, precis som den ska och det är bara att åka. Jag ska nu försöka med att köra utan tanklock ett tag eftersom jag upptäckt övertryck i systemet när jag ska skruva loss locket vid tankning (pyser rätt kraftigt). Borde vara normalt atmosfäriskt tryck i bränslesystemet anser jag. Får se vad det leder till.
Hälsningar Hansan

Re: Struttig start med varm motor

Posted: 2014-08-08 07:24:10
by andgus
Håll oss underrättade..... :wink:
Har beställt nytt DME men inte provat. Har två andra som jag skiftat utan resultat.
Får se vem som först kommer på vad det beror på. Inte otroligt att vi har samma orsak.
/Anders

Re: Struttig start med varm motor

Posted: 2014-08-22 18:05:58
by Hansan
Hej igen! Har provat med att köra utan lock över bränslepåfyllningen så att atmosfärstryck råder i tanken. En otrolig förändring måste jag säga. Prova själva med en liten trasa i tanköppningen under några veckor och hör av er om ert resultat. Har läst någonstans på YouTube om fel i tankens ventilationssystem så att det blir övertryck i tanken men jag vill inte in och gräva bland slangar och ventiler under kåpan till bensinpåfyllningen. Så jag åker med mycket löst tanklock i stället för närvarande och det verkar fungera bra.