Page 1 of 1

GENERATOR

Posted: 2004-04-14 23:47:25
by gaspedal
Jag undrar vad en generator till en 944N/A ska ladda. Tror min generator är lite trött nämligen. Har tex sådana där härliga strömbortfall som att bilstereon slocknar när jag hissar upp takluckan. Samma när jag kör upp strålkastarna. Händer aldrig när batteriet är helt nyladdat med separat batteriladdare.

Tror den laddar cirka 13 volt max, är det inte lite klent?? Eller så är det detta sunkiga batteri från Micro som strular.

vad säger ni??

mvh gaspedal

Posted: 2004-04-14 23:56:41
by Area 951
14,4 ska den ladda.

Sphinx

MAN..

Posted: 2004-04-15 04:31:05
by gaspedal
tackar....

Förresten när bedömer du att man måste göra någonting åt den? OM den laddar 13.5 är det helt åt helsike eller?? Kan mina bekymmer kopplas samman med att stereon slocknar för en sekund när jag öppnar targan eller lyktorna?? Verkar som det blir något slags strömtapp till stereon.

mvh G-pedal

Re: MAN..

Posted: 2004-04-15 06:28:06
by Area 951
gaspedal wrote:tackar....

Förresten när bedömer du att man måste göra någonting åt den? OM den laddar 13.5 är det helt åt helsike eller?? Kan mina bekymmer kopplas samman med att stereon slocknar för en sekund när jag öppnar targan eller lyktorna?? Verkar som det blir något slags strömtapp till stereon.

mvh G-pedal
Testa att byta ut batteriet mot ett som är riktigt bra, tänk oxå på att det ska vara ett 60A batteri om du har massa stereo o andra elektroniska prylar.
Det ska ladda bra vid 13,5 oxå tycker jag??

Sphinx

Posted: 2004-04-15 09:39:41
by 944_Driver
För att ett bilbatteri ska laddas effektivt bör spänningen ligga över 13,7V. Ska det bli helt fullt bör spänningen vara 14,4V men det kan också slita på batteriet om det alltid laddas så mycket.

Mät spänningen på batteriet med en multimeter när motorn går, med lyset och lite annan el på bör spänningen orka upp mot en 14V, iaf när du varvar till 2000 varv eller så. Är spänningen för låg så börja med att byta späningsregulatorn (laddningsrelä även kallad) i generatorn, billigt och kanske enkelt. Kostar några hundralappar och sitter bara med två skruv i generatorns baksida.

//Magnus

Ok!

Posted: 2004-04-15 16:07:42
by gaspedal
ska undersoka bada sakerna omgaende. Laddningsregulator later ju lite mindre smartsamt for planboken!

mvh Gped

Posted: 2004-06-11 22:29:36
by skipper
om ett batteri har 60Ah eller tex 40Ah har ingen betydelse... det som är intressan är hur mycket ström batteriet kan leverera..

Att underladda ett batteri dvs ligga på för låg spänning är det absolut snabbaste sättet att förstöra ett batteri!

Laddnings späningen är för övrigt en funktion av temperaturen.. men vid 20grC bör det ligga på 2,27V/cell, eller 13,62V för ett 12V batter!

Batteriet används egentligen bara för att starta bilen, i övrigt så skall generatorn generera den kraft som behövs.

Har själv använt ett 14Ah batteri, utan några som hels problem. Men då skall det helst vara ett VLRA batter som ger bra med ström!

Posted: 2004-06-11 23:28:49
by 944_Driver
Kapaciteten är intressant om man har en vanlig bil. Man kanske vill ha stereon på en stund, låta den stå på arlanda i två veckor med larm och annat som drar lite. Då blir det problem om man kör med ett litet race-batteri.

//Magnus