Page 1 of 1

Porsche 944 turbo problem

Posted: 2014-06-30 21:33:34
by aker
Efter att renoverat motorn har jag problem med att den ryker kraftigt (rejäla moln!) Kolvringar, ventilstyrningar med packningar är nya. Turbon är ny och av större modell. Stora mängder olja samlas i den bakre cylindern vilket syns tydligt både runt insugsventilen och på kolvtoppen. Turbon verkar tät och helt oljefri i utloppet.
Kan det finnas någon spricka i topp eller block som gör att motorn suger in olja vid drift?? Verkar långsökt men vi börjar få slut på idéer. Tacksam för svar!

Mvh Åke

Posted: 2014-06-30 22:17:34
by Erol
Gissar på otät/trasig/felmonterad ventiltätning.

Re: Porsche 944 turbo problem

Posted: 2014-07-01 12:22:27
by cabberobban
Finns det någon risk att du vänt oljeskrapringen åt fel håll på endast en kolv? Då trycker den oljan uppåt istället för att skrapa neråt. I alla fall är det så på de mc-motorer jag skruvat med, vet ej utförandet på just dina ringar. Men i alla fall en idé till:-)

Re: Porsche 944 turbo problem

Posted: 2014-07-01 15:57:42
by aker
Det är naturligtvis inte uteslutet att det är oljeringen. Tar sin lilla tid att kontrollera men eftersom det är så mycket olja så trodde vi att det var något annat fel. Det ligger en liten pöl olja upp på kolvtoppen när man stoppar motorn och kikar ner i tändstiftshålet på bakre cylindern. Trots detta så går den utmärkt på alla cylindrar?! När vi plockade bort insugsröret ligger det även olja runt ventilsätet på insugsventilen. Konstigt då det ju är undertryck på den sidan.

Styrning och ventiltätnig är kollade och är rätt monterade. Tätningen är ny.

Kan en eventuellt felvänd oljering verkligen pumpa upp så mycket olja?

Re: Porsche 944 turbo problem

Posted: 2014-07-01 16:26:43
by Raukman
Vill inte va tjatig, men det låter verkligen som en ventiltätning... Speciellt när du säger att det ligger olja på ventilsätet. tar sig oljan förbi tätningen så kan effekten bli att den pumpar in olja av ventilens rörelse, det kan bli ganska mycket av det.
Det är jäkligt lätt att sabba en tätning när man monterar dom om man inte har en huv på ventilskaftsändan.

//Peder

Re: Porsche 944 turbo problem

Posted: 2014-07-01 17:06:28
by aker
Tack för att du är tjatig Peder! Tätningen var det första vi kollade. Eftersom toppen var iväg till "experter" för renovering trodde jag att dom glömt tätningen på just denna ventil men så icke. Vi har inte kollat om den är skadad på något vis i samband med monteringen. Kastar oss över uppgiften och återkommer i ärendet. Vore underbart att slippa riva hela rasket igen.

Hälsningar Åke

Re: Porsche 944 turbo problem

Posted: 2014-07-01 18:20:59
by Raukman
Du ska se att dom har skadat läppen på tätningen när dom trädde på den på skaftet, sånt händer ibland.
Fördelen om det är det, är ju att man kan byta tätningarna utan att ta bort toppen.
Men det ä tråkigt med sånt här...