Problem med laddning - 924:a

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

Problem med laddning - 924:a

#1 Post by Natanael »

Hej!

Jag har problem som rubriken lyder med laddning i min 924-82.

Laddningsrelät är nytt.
Generatorn laddar och
Batteriet är friskt vad jag vet.
Laddningsregulatorn är även bytt.

Bilen kommer igång med startkablar och efter att ha stått på laddning men nästa dag behövs det start eller laddning igen. Den laddar dåligt alltså.

Någon som har nåt tips på vad jag ska felsöka vidare på?
Slänger upp en bild på batteriet, ser ut som att det är en hel del egengjorda dragningar till pluspolen..

ImageImage

Hälsningar

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: Problem med laddning - 924:a

#2 Post by makkanftw »

Vet att QV frågade i en annan tråd men lyser batterilampan på instrumentpanelen när du slår på tändning?
Hur vet du att generator laddar?
Har du kollat om du har någon förbrukare som drar ur ditt batteri?
Kikat igenom forum/viewtopic.php?f=9&t=21604" onclick="window.open(this.href);return false; ?
- Marcus

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

Problem med laddning - 924:a

#3 Post by Natanael »

Ska kolla igenom tråden, tack för tipset.

Lampan lyser.

Generatorn är uppmätt för några veckor sedan av Patand och Bobo.

Vad är förbrukare :)? (Novis..)
Är det t ex egendragningar i stil med de på bilden?

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

Problem med laddning - 924:a

#4 Post by Natanael »

Vilken bra grej med den tråden! Nu vill jag hem o mäta med min nyinköpta multimeter. :)

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Problem med laddning - 924:a

#5 Post by QV_ »

Natanael wrote:Generatorn är uppmätt för några veckor sedan av Patand och Bobo.
Enligt vad jag vet så har ingen av dessa två en tångamperemätare.
Att mäta spänning kan ge ledtrådar men för att veta måste man mäta strömmen.

Var på en bilträff i Strömstad i helgen (ej Porsche) och ena deltagaren från Sundsvall klagade på dålig laddning för tutan fungerade bara över 3500 RPM.
Nu lämnade säkert generatorn högre spänning vid 3500 RPM men laddningen till batteriet var korrekt från tomgång. Så hans problem med tuta och andra förbrukare ligger i bilens elsystem och ej i generator/batteri delen.

/QV

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Problem med laddning - 924:a

#6 Post by QV_ »

Skall batteriet sitta så där?

På de jag har sett sitter det som på "min"
Image

Hur har de fått kablar att räcka till?

/QV

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

Problem med laddning - 924:a

#7 Post by Natanael »

Okej. Tack för ledning Janne. Man lär sig mer o mer..

Men utefter mina ledtrådar, kan det vara elfel att batteriet inte tar laddning? (Om nu laddningen fungerar som den ska d.v.s)

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

Problem med laddning - 924:a

#8 Post by Natanael »

Nu såg jag bilden. Såg ju betydligt mer städat ut med eldragningarna i ditt motorrum, och batteriet sitter ju annorlunda än på min..

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Problem med laddning - 924:a

#9 Post by QV_ »

Varken [bobo] eller patand är "tappade bakom någon vagn" så delarna som är bytta är säkert OK eller har stor möjlighet att vara OK. Så felet kan ju kräva lite mera felsökning än "vanligt".

Nu vet jag i och för sig inte hur duktiga de är just på voltmäter men oxid på kabelskor kan je svårfunna felsymtomer. Att försöka styra en sådan felsökning på forumbasis är inte det lättaste. Har man desutom inte tillgång till lämplig ampere mätare så blir det svårare att hitta felen.

I ett normalfall så kommer man långt med en voltmätare men på denna bil så känns det som man behöver gå upp ett snäpp.

Sett hur det såg ut i min bil så skulle jag släppa felsökningen en stund och renovera kablaget mellan generator/startmotor/batteri.
Det är ett skitjobb men det behövs om det inte är gjort redan.
Kablaget är gjort av värmetålig kabel som ligger i en värmetålig slang.
Denna kombo ligger under grenröret så värmen från de senaste 30 åren har smulat sönder isoleringen.

Att detta kablage är kasst tycker jag tillhörstandardfelen liksom instrumentbräda och stolar.

/Jan

Raukman
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2004-04-02 16:02:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

Re: Problem med laddning - 924:a

#10 Post by Raukman »

Startar bilen efter man har laddat batteriet, men inte dagen efter så är det nåt som drar ur batteriet,
Förutsatt att batteriet är friskt...

Några saker ska du mäta i första hand, som du gör med en vanlig multimeter, det ena är laddspänningen, den mäter du över batteriet när bilen går, ev. Lite högre varv än tomgång, den bör ligga på ca 14-14,4volt.
Prova även att starta lite förbrukare (fläkt, radio, etc.) och kolla om spänningen sjunker.
Gör sedan samma mätning med motorn av, batterispänningen är ju runt 12v, men är batteriet kasst så sjunker spänningen kraftigt när man sätter på en förbrukare.

Det andra är strömförbrukningen när bilen är avstängd, sätt multimetern i Ampere-läge och flytta den röda kabeln på multimetern till ampere-uttaget på multimetern, sen kopplar du loss den ena batterikabelskon, och sätter multimetern emellan kabel och batteriet. Då mäter du du vad den förbrukar.

Att mäta hur mycket ström generatorn klarar av att ladda är överkurs, och görs oftast i samband med en renovering av generatorn, när man byter lager, släpringar etc.

En tångamperemätare är ett trevligt verktyg, men inget måste, sen är dom som som klarar av likström inte lika vanliga och dyrare.

Såg inte om nån annan har skrivit samma saker som jag, men isåfall är det ändå värt att upprepas.

Lycka till

Raukman
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2004-04-02 16:02:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

Re: Problem med laddning - 924:a

#11 Post by Raukman »

Sen kan ju, som det är sagt tidigare i tråden, dåliga anslutningar och oxid ställa till konstiga fel som är svårlösta, men börjar man med det enkla så brukar det lösa sig till slut.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3934
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Problem med laddning - 924:a

#12 Post by [Bobo] »

Kanske dags att sammanfatta vad som redan är testat för er som inte hängt med från början...
Det som är gjort innan den här tråden startades är följande:
Nya kabelskor på alla berörda kablar
Oxid borttagen
Ny jordkabel + testat med extra jordkabel
Ny rem
Nya bussningar (när dom kom dit laddade den som den skulle, men det gick visst över)
Ny laddningsregulator
Rengjorda bläck
Testat med annat batteri
Testat med annan generator
Testat att förbikoppla originalkablaget utan skilnad

Bilen går alldeles utmärkt sålänge man inte har några förbrukare igång. Med nyladdat batteri startar den för egen maskin och kan stå i veckor utan att dra ur batteriet, men om man startar och kör en sväng så kan man inte starta igen utan startkablar/batteriladdning.

Lampan tänds och slocknar som den ska, men det kommer ingen kräm från generatorn. Brukar ligga på ungefär så mycket som batteriet ger ifrån sig om man mäter med multimeter med motorn på/av...

Mina kulor ligger fortfarande på en uppättning nya originalbussningar.
Jag tror att generatorn står lite snett och att den därför inte snurrar tillräckligt fort för att generera vad som behövs.
Den laddade som sagt som den skulle när jag satte dit "nya" (hemgjorda) bussningar men jag misstänker att de inte klarade värmen och har sjunkit ihop lite och gjort att hela paketet har slagit sig en aning.

Testa det innan du börjar riva i sånt som jag redan rivit i! :wink:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Problem med laddning - 924:a

#13 Post by QV_ »

Du har med andra ord inte renoverat kablaget som går mellan generator/startmotor/batteri.

Skall se om jag finner någon bild i min tråd på den härvan.

/Jan

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3934
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Problem med laddning - 924:a

#14 Post by [Bobo] »

QV_ wrote:Du har med andra ord inte renoverat kablaget som går mellan generator/startmotor/batteri.

Skall se om jag finner någon bild i min tråd på den härvan.

/Jan
Nej, men jag har ju dragit ersättningskablar och testat utan resultat.
Fick dessutom hjälp att mäta motståndet i kablarna, så jag tror inte riktigt på att det är där felet sitter. Om det visar sig att jag har fel får Nataniel lämna tillbaka kryssekerfälgarna! :mrgreen:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Problem med laddning - 924:a

#15 Post by QV_ »

om du drog ur kontakten (den fyrkantiga) vid batteriet när du drog ersättningskablar då ligger inte felet där.
Men satt kontakten ihop så kan man fortfarande mata ner till det eventuella felet "bakvägen"

Image
om man kollar på de så stumparna i mitten så vet man hur kablarna ser ut nere vid startmotorn.

/Jan

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users