Page 1 of 1

Bilen startar inte ,jag är felet på spåret (Nu löst) :O)

Posted: 2014-05-15 17:38:25
by Tjabba
Köpte 944:an 2,7 för 2 år sedan snart och då var den lite strulig men efter byte av de 2 svänghjulsgivarna så har den gått som en klocka fast med nån enstaka gång av att den inte velat starta. Nu vill den inte starta alls

Efter mkt huvudbry så har jag nu mätt upp bägge givarna och även testat dom med att snurra starmotorn och mätt upp dom och där den ena skall ge ca 1,5 volt och den andra ca 1 volt när svänghjulet roterar,den som skall ge 1 volt ger inget på sin plats "närmast motorn" men flyttar jag den och sätter den i placeringen närmast torpedväggen så ger den ca 1,5 volt.
När jag började så hade jag ca 2,3 mm ner till skruven som skall ge puls ihop med givaren har provat att sänka denna till successivt utan resultat och nu är jag så nära att skruven i stort sett tangerar mot givaren,men jag får inte min volt :O(

Vafasen får jag ingen kontakt för???? känns som att ledningsförmågan i skruven som sitter i svänghjulet är dålig??

nån som varit utsatt för liknande problem ?? eller nåt annat vettigt tips

Re: Bilen startar inte ,jag är felet på spåret

Posted: 2014-05-15 18:54:35
by Erol
Har du provat att mäta resistensen på givarna? Brukar avslöja om någon är dålig.

Re: Bilen startar inte ,jag är felet på spåret

Posted: 2014-05-15 19:11:29
by Tjabba
Har mätt upp givarna och dom visar inget galet, har även kört dom i bänk och simulerat med hastig rörelse av metallföremål framför och då får jag minsann ca 1 volt och som sagt även på "fel" plats i bilen , symptomet är precis som att skruven inte klarar av att pulsa givaren.

Re: Bilen startar inte ,jag är felet på spåret

Posted: 2014-05-15 20:05:14
by QV_
och givaren är blank (ingen rost) samt "ren" inget metalspån alltså?

/Janne

Re: Bilen startar inte ,jag är felet på spåret

Posted: 2014-05-15 20:19:14
by Tjabba
Jepp blank och fin bara ett år gammal,sen funkar den ju i givarehålet jämte skumt nog.

Re: Bilen startar inte ,jag är felet på spåret

Posted: 2014-05-30 19:52:49
by Tjabba
Letat som en liten blå och även bytt dme box som jag misstänkte var kaputt,men lika dö ändå när man bytt boxen :O( fast idag kom vänd punkten när jag direktmatade 18+ 35 med 12 volt och hips vips så startade skönheten :O) .nu gäller bara ta reda på var jag tappar 12 volt som skall till boxen.. men det finns en kopplingspunkt benämnd T21 som ligger risigt till bara jag hittar den.

Re: Bilen startar inte ,jag är felet på spåret (Nu löst) :O)

Posted: 2014-06-01 20:41:42
by Tjabba
Så nu är felsökningen färdig(tror jag är bäst att tillägga) :O) och bilen rullar.Efter mkt huvudbry byglingar m,m har ju hela tiden mätt upp 12volt till DME reläet men det sista jag gjorde var att lägga en kabel direkt fram till 30 på DME och då gick den,felet visade sig vara 4 kvadrats kabeln vid batteriets pluspol som var dåligt dragen och låg och glappade, vi har nog haft tur att vi lyckats köra med bilen så mkt som vi gjort sedan vi köpte den, bilen har bytt ägare flera ggr innan vi tog över den pga startproblem, tidigare ägare påstod sig ha fixat detta felet när vi köpte bilen men med facit i hand så har den varit med samma symptom sedan vi köpte den.