Bytte termostaten nu ikväll, och satt dit allt så fint med den enorma låsringen.
Upptäckte dock när jag kände på den, att det är ett litet glapp nu i den nya termostaten där den sitter inne i "huset".
Inte i sidleds utan in och ut kanske 1mm.
Låsringen ligger i spåret som den ska, och jag glömde inte metallringen som också satt mellan termostat och låsring.
Efter att ha granskat den gamla termostaten så är den svarta packningen runtom lite tjockare än den var på den nya, och jag antar att det är det som skapar glappet.
Har detta glappet någon betydelse eller e det lugnt?
Och angående termokontakten till kylfläkten jag tänkte byta samtidigt.
När jag väl hade letat upp den upptäckte jag att den som sitter på är 2-polig, medans den nya jag fått hem är 3-polig.
Efter lite forskande på utzon verkar ju denna vara till S2 och Turbo, så vet inte varför jag fått hem denna, om det är jag som varit ouppmärksam vid beställningen, eller om man kan använda den 3-poliga till min också och skippa stiftet i mitten?
944 -82'a det handlar om.
Termostat och Termokontakt-fråga
-
- S-Poster
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1982
- Jinnarp
- Turbo-Poster
- Bilmodell: N/A 944
- Årsmodell: 1985
Termostat och Termokontakt-fråga
Sitter allt bara på rätt plats och låsringen ligger ordentligt i sitt spår så är det inga problem.
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!
-
- S-Poster
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1982
Re: Termostat och Termokontakt-fråga
Tack Jinnarp, då känner jag mig trygg på den biten 
Någon som har koll på termokontakten, om man kan ersätta 2-stift kontakten med en 3-stiftare?, och isåfall använda sig av vilka två stift?
Det kanske är en jättedum fråga, jag har inte velat demontera den som sitter där än, för att jämföra gängorna, som skulle vara en bra början, för då måste jag vänta ytterligare en vecka på att få hem en ny.
Egentligen inget akut att byta den.
Mest att jag bytte termostaten och ändå har vattnet ur för tillfället som jag tänkte ta den samtidigt när jag hade en ny liggandes (trodde jag).

Någon som har koll på termokontakten, om man kan ersätta 2-stift kontakten med en 3-stiftare?, och isåfall använda sig av vilka två stift?
Det kanske är en jättedum fråga, jag har inte velat demontera den som sitter där än, för att jämföra gängorna, som skulle vara en bra början, för då måste jag vänta ytterligare en vecka på att få hem en ny.
Egentligen inget akut att byta den.
Mest att jag bytte termostaten och ändå har vattnet ur för tillfället som jag tänkte ta den samtidigt när jag hade en ny liggandes (trodde jag).