ABS problem...

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
MichaelM
NA-Poster
Telefon: 0706222096
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1991

ABS problem...

#1 Post by MichaelM »

Skulle glad i hågen "bara svänga förbi och besiktiga" min nyinförskaffade 944, besiktningsmannen lyrisk, "faan, hela bilen är ju som i nyskick", "snyggt med bur lackad i samma färg som bilen". -Lätt som en plätt tänkte jag när en imponerad bes. gubbe åkte ur hallen för en provtur runt huset.
När jag får bes. pappret säger han "Superfin bil, kom bara tillbaka när du fixat ABS lampan som tänds efter 10-20 meters körning så ska vi nog godkänna den här bilen!
Abs sensorerna har samma motstånd när hjulen står still, vad göra mer? Kan man felsöka motorn som ska sitta i höger hjulhus? Kan man lura systemet så att lampjäveln släcks? -för min del behöver inte abs fungera, bromok, skivor o hela bromseriet är sprillans nytt och jag är ingen F-n av hjälpsystem.

Alltså, felsökningstips eller hur man får lampan att slockna? Har varit på ombesiktning och försökt snacka igenom bilen och skyllt på att det inte sitter slitagevarnare på racebeläggen.

Riktigt tacksam för tips! Med vänlig hälsning, Michael Malmgren
Ringennörd...

flatfour56
S-Poster
Telefon: 0739772278
Bilmodell: 944 Turbo

Re: ABS problem...

#2 Post by flatfour56 »

Om lampan tänds efter 10-20 meter så är det nästan garanterat nåt med sensorerna eller kablage, alt kransarna ute vid hjulen , bästa tipset till att börja med är att mäta upp sensorerna från ABS enheten då får du med hela kablaget .

flatfour56
S-Poster
Telefon: 0739772278
Bilmodell: 944 Turbo

#3 Post by flatfour56 »

ABS systemet funkar så här : när tändningen vrids på så gör systemet en fel check på styrenheten , tänds inte lampan då så funkar styrenhet relän osv , när bilen sen börjar rulla så görs en andra check för att kolla att givarna funkar , får nu inte styrenheten in hastighets pulser från alla fyra givarna så kommer lampan att tändas och abs´en blir satt ur funktion .

MichaelM
NA-Poster
Telefon: 0706222096
Bilmodell: 944 S2

#4 Post by MichaelM »

Yes, fungerar nu. Lite konstigt dock, hade bilen inne för uppmätning av sensorerna i fredags, alla visade samma
Och abs lampan lyste, idag gjorde jag rent och blåste rent med tryckluft i höger framskärm ( sitter inga innerskärmar...) knackade även lite lätt med en hammare. Vid provkörning fungerade allt som sig bör!
Besiktning måndag morgon och eventuellt mantorp på måndag också, de har trackdays första måndagen i månaden i år! Ska bli riktigt kul att se vad den går för på bana! Tack för tipsen om hur det fungerar!
Ringennörd...

QV_
Addict
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980

#5 Post by QV_ »

Om givarna har för mycket metallspån på sig (eller rost) så fungerar de inte "praktiskt" även om de är hela.

/Jan

Post Reply