944 T Smäller och blir orkeslös
Posted: 2014-04-28 09:29:24
Pangeli BANG
I söndags var det äntligen dags för årets först banträff för mig och nya familjemedlemmen 944 Turbon.
Vintern har jag tillbringat med att småpyssla lite såsom Kamrem/Balansrem. Bytt bränsleslang från hjulhus och upp, bränslefilter samt några slang därbak. Bytt olja i växellådan, motorolja + filter + stift. Har även bytt bakre delen av avgassystemet mot nytt då det gamla var ”håligt”. Har även stoppat i en 6-polig huvudströmbrytare (målet är någon typ av tävlig), samt lite karosseri arbete.
Eftersom att det var första träffen så valde jag av feghet att dra 944án på kärra från Örebro till Mantorp. Visste ju inte riktigt hur det skulle gå men har ju provat ”lite” hemma och bilen har känts hur stabil som helst och inte uppvisat några konstigheter på nått sätt.
Lite nervös inför första repan i R1 med 944án som härligt nog inte har ABS eller antisladd åkte jag sakta ut på banan. Värmde däcken och övriga bilen i ca 2varv, kände mig för helt enkelt.
När jag sedan skulle gå upp i tempo 90-100% så börjar bilen konstra. Jag upplever att bilen blir helt orkeslös precis som om man stängde av den helt på nyckel Böööööööööööö, eller inte får något bränsle. Efter Böööö så smäller det rejält (Om någon härinne var på Mantorp i söndags så kan väl han/hon ”intyga” att det hördes långt.) Smällarna följs av ett ordentligt moln med SVART rök, bilen rycker till lite och får full effekt igen. För att börja om med Bööö igen. Jag upplevde att det kom i samband med kurvor och G krafter, kanske någon glappkontakt men det kanske har med att man kliver på/av gasen ganska snabbt vid bankörning.
Efter första omgången så plockade jag isär bränslepumpskontakten (den bakom höger bakhjul) och smörjde upp den med kontaktfett, om det va så att bränslepumpen var glapp men det hjälpte inte. Hade även bort bränslerelä i säkringsboxen för att få bort ev oxid på stiften. Tanken ¾ fylld
Efter andra omgången på banan där jag tycker att problemen kom oftare och tätare, eg helt okörbar så åkte jag ut i depå där bilen stannade av sig själv från låga varv. Startade bilen efter 15sek inga problem men värmemätaren visa max temp (expantionskärlet visar mellan min-max märket). Jag åker då ut på vägen utanför Mantorp för att kyla av bilen i ca 5km. Inga problem med Bööööö alls under lugn vägkörning. Testar att accelerera 2-3-4 till 6500rpm inga problem, inga Bööö.
Väljer att lasta upp bilen på trailer och lunka hem. Hemma startar bilen vid avlastning lugnt och fint! Väl hemma ser jag att bilen tagit ca 4mm på oilstickan.
Det knepar till sig vid bankörning. Älskar bilens uppförande på banan (det lilla jag hann känna) och vill verkligen få detta att funka.
Bilen är inte helt original
Omslipad kam samt kamhus. Area951 chip KX400 turbo.
För att inte börja med hysterisk felsökning rådfrågar jag nu ER, kunniga Porsche 944 människor om hjälp att få ut denna fina bil på banan igen !!
Har ni några tips idéer, glad tillrop vore jag YTTERST tacksam.
Med vänliga hälsningar
Henrik
I söndags var det äntligen dags för årets först banträff för mig och nya familjemedlemmen 944 Turbon.
Vintern har jag tillbringat med att småpyssla lite såsom Kamrem/Balansrem. Bytt bränsleslang från hjulhus och upp, bränslefilter samt några slang därbak. Bytt olja i växellådan, motorolja + filter + stift. Har även bytt bakre delen av avgassystemet mot nytt då det gamla var ”håligt”. Har även stoppat i en 6-polig huvudströmbrytare (målet är någon typ av tävlig), samt lite karosseri arbete.
Eftersom att det var första träffen så valde jag av feghet att dra 944án på kärra från Örebro till Mantorp. Visste ju inte riktigt hur det skulle gå men har ju provat ”lite” hemma och bilen har känts hur stabil som helst och inte uppvisat några konstigheter på nått sätt.
Lite nervös inför första repan i R1 med 944án som härligt nog inte har ABS eller antisladd åkte jag sakta ut på banan. Värmde däcken och övriga bilen i ca 2varv, kände mig för helt enkelt.
När jag sedan skulle gå upp i tempo 90-100% så börjar bilen konstra. Jag upplever att bilen blir helt orkeslös precis som om man stängde av den helt på nyckel Böööööööööööö, eller inte får något bränsle. Efter Böööö så smäller det rejält (Om någon härinne var på Mantorp i söndags så kan väl han/hon ”intyga” att det hördes långt.) Smällarna följs av ett ordentligt moln med SVART rök, bilen rycker till lite och får full effekt igen. För att börja om med Bööö igen. Jag upplevde att det kom i samband med kurvor och G krafter, kanske någon glappkontakt men det kanske har med att man kliver på/av gasen ganska snabbt vid bankörning.
Efter första omgången så plockade jag isär bränslepumpskontakten (den bakom höger bakhjul) och smörjde upp den med kontaktfett, om det va så att bränslepumpen var glapp men det hjälpte inte. Hade även bort bränslerelä i säkringsboxen för att få bort ev oxid på stiften. Tanken ¾ fylld
Efter andra omgången på banan där jag tycker att problemen kom oftare och tätare, eg helt okörbar så åkte jag ut i depå där bilen stannade av sig själv från låga varv. Startade bilen efter 15sek inga problem men värmemätaren visa max temp (expantionskärlet visar mellan min-max märket). Jag åker då ut på vägen utanför Mantorp för att kyla av bilen i ca 5km. Inga problem med Bööööö alls under lugn vägkörning. Testar att accelerera 2-3-4 till 6500rpm inga problem, inga Bööö.
Väljer att lasta upp bilen på trailer och lunka hem. Hemma startar bilen vid avlastning lugnt och fint! Väl hemma ser jag att bilen tagit ca 4mm på oilstickan.
Det knepar till sig vid bankörning. Älskar bilens uppförande på banan (det lilla jag hann känna) och vill verkligen få detta att funka.
Bilen är inte helt original
Omslipad kam samt kamhus. Area951 chip KX400 turbo.
För att inte börja med hysterisk felsökning rådfrågar jag nu ER, kunniga Porsche 944 människor om hjälp att få ut denna fina bil på banan igen !!
Har ni några tips idéer, glad tillrop vore jag YTTERST tacksam.
Med vänliga hälsningar
Henrik