Page 1 of 3

944 T Smäller och blir orkeslös

Posted: 2014-04-28 09:29:24
by Henrik68
Pangeli BANG
I söndags var det äntligen dags för årets först banträff för mig och nya familjemedlemmen 944 Turbon.
Vintern har jag tillbringat med att småpyssla lite såsom Kamrem/Balansrem. Bytt bränsleslang från hjulhus och upp, bränslefilter samt några slang därbak. Bytt olja i växellådan, motorolja + filter + stift. Har även bytt bakre delen av avgassystemet mot nytt då det gamla var ”håligt”. Har även stoppat i en 6-polig huvudströmbrytare (målet är någon typ av tävlig), samt lite karosseri arbete.

Eftersom att det var första träffen så valde jag av feghet att dra 944án på kärra från Örebro till Mantorp. Visste ju inte riktigt hur det skulle gå men har ju provat ”lite” hemma och bilen har känts hur stabil som helst och inte uppvisat några konstigheter på nått sätt.

Lite nervös inför första repan i R1 med 944án som härligt nog inte har ABS eller antisladd åkte jag sakta ut på banan. Värmde däcken och övriga bilen i ca 2varv, kände mig för helt enkelt.

När jag sedan skulle gå upp i tempo 90-100% så börjar bilen konstra. Jag upplever att bilen blir helt orkeslös precis som om man stängde av den helt på nyckel Böööööööööööö, eller inte får något bränsle. Efter Böööö så smäller det rejält (Om någon härinne var på Mantorp i söndags så kan väl han/hon ”intyga” att det hördes långt.) Smällarna följs av ett ordentligt moln med SVART rök, bilen rycker till lite och får full effekt igen. För att börja om med Bööö igen. Jag upplevde att det kom i samband med kurvor och G krafter, kanske någon glappkontakt men det kanske har med att man kliver på/av gasen ganska snabbt vid bankörning.
Efter första omgången så plockade jag isär bränslepumpskontakten (den bakom höger bakhjul) och smörjde upp den med kontaktfett, om det va så att bränslepumpen var glapp men det hjälpte inte. Hade även bort bränslerelä i säkringsboxen för att få bort ev oxid på stiften. Tanken ¾ fylld
Efter andra omgången på banan där jag tycker att problemen kom oftare och tätare, eg helt okörbar så åkte jag ut i depå där bilen stannade av sig själv från låga varv. Startade bilen efter 15sek inga problem men värmemätaren visa max temp (expantionskärlet visar mellan min-max märket). Jag åker då ut på vägen utanför Mantorp för att kyla av bilen i ca 5km. Inga problem med Bööööö alls under lugn vägkörning. Testar att accelerera 2-3-4 till 6500rpm inga problem, inga Bööö.
Väljer att lasta upp bilen på trailer och lunka hem. Hemma startar bilen vid avlastning lugnt och fint! Väl hemma ser jag att bilen tagit ca 4mm på oilstickan.
Det knepar till sig vid bankörning. Älskar bilens uppförande på banan (det lilla jag hann känna) och vill verkligen få detta att funka.
Bilen är inte helt original
Omslipad kam samt kamhus. Area951 chip KX400 turbo.
För att inte börja med hysterisk felsökning rådfrågar jag nu ER, kunniga Porsche 944 människor om hjälp att få ut denna fina bil på banan igen !!
Har ni några tips idéer, glad tillrop vore jag YTTERST tacksam.
Med vänliga hälsningar
Henrik

944 T Smäller och blir orkeslös

Posted: 2014-04-28 12:30:46
by Jinnarp
Se över tändspole och tändkablar till att börja med. Även nya tändstift kan vara defekta!

Nu tog jag det lätta, sen får mer turbo vant folk fylla på med tips

Re: 944 T Smäller och blir orkeslös

Posted: 2014-04-28 15:02:06
by Olofsson
Precis som Jinnarp skriver, kolla upp de uppenbara delarna som har med tändningen att göra.
Försäkra dig om att det inte är nåt krux med strömbrytaren.
Ett vanligt fel verkar också vara att vevaxellägesgivarna går sönder.

8-ventilsmotorn drar ju enligt instruktionsboken 1.5 l olja per 100 mil, vet dock inte hur mycket 4 mm på stickan är, men nu har du ju chansen att mäta upp det. Ifall nåt gick sönder så bör det ju märkas i avgaserna, kylarvattnet eller på marken ganska omgående, ifall den drar ungefär 4 stickmillimeter per mil.

Re: 944 T Smäller och blir orkeslös

Posted: 2014-04-28 15:05:30
by patand
Olofsson wrote:8-ventilsmotorn drar ju enligt instruktionsboken 1.5 l olja per 100 mil
Naje... lite missuppfattning där. Porsche tycker det är OK om den drar upp till 1,5 liter per 100 mil.

Dock är det ju så att en riktigt frisk motor drar knappt märkbart med olja på 100 mil. :)

Re: 944 T Smäller och blir orkeslös

Posted: 2014-04-28 16:54:36
by Olofsson
Aa just de, det låter vettigt, måste ju vara en typ utav övre gränsvärde iallafall, det kan ju inte vara så att motorn drar lika mycket olja i alla driftspunkter. Tycker också att det är konstigt att det är samma värde för turbomotorn och den utan turbo, men oljeförbrukning kanske inte har något att göra med högre last och andra effekter som överladdningen innebär..

En alternativ teori är att det är ett övre gränsvärde för vad en motor i normalt skick kan dra vid sämsta tänkbara förhållanden. Typ den driftspunkt vid vilken motorn drar mest olja och med den av de olika specificerade oljorna som ger högst oljeförbrukning och så vidare.

Nu blev det ytterst orelevant info för felsökningen.. men för framtida funderingar om oljeförbrukning kanske det kan användas :D

Re: 944 T Smäller och blir orkeslös

Posted: 2014-04-28 17:22:01
by Henrik68
Tack för en bra start!
Hur tänker ni när ni anger tändspole och kablar som "skurken" i detta när motorn "bara" går dåligt vid inspirerad bankörning men fullt ok vid ordinär gatkörning.
Har det med den förhöjda värmeutveckling som blir eller därtill vibrationer?
Kan det förklara smällarna och puffarna?
Mvh
Henrik

944 T Smäller och blir orkeslös

Posted: 2014-04-28 17:48:26
by Jinnarp
Smällar och puffarna känns som misständning. Har du ett bra batteri? Det kan oxå orsaka att du inte får korrekt tändspänning (tror dock inte det är så vanligt).
Tändstift har en tendens att kunna fungera vid lågvarv, men misständer vid höga varv och när dom blir påfrestade om dom är dåliga eller sönder.
Tändspole och kablar har lite samma fenomen som tändstift när de inte fungerar som det ska.

Hoppas du blev klokare av min utläggning. Svårt att förklara i text

Re: 944 T Smäller och blir orkeslös

Posted: 2014-04-28 18:17:15
by Henrik68
Tack för förklaringen (vill ju passa på att bli lite klokare oxå när man försöker fixa bilen ...)
Tändspolen är en
Bosch 0 221 118 322
tändkablarna är av märke
BERU
Vad rekommenderar ni för ersättare?
mvh
Henrik

Re: 944 T Smäller och blir orkeslös

Posted: 2014-04-28 19:21:36
by flatfour56
Låter som om den går in i overboostläge, går den bra efter en stund ?
overboost visar sej precis som du beskriver , råkade ut för detta på min , det är som att vrida av tändningen tills laddrycket sjunker under 0,3-0,4 sen vaknar den vålsamt igen och för att klippa av när laddet ökar igen , när detta händer går det inte att ha högre ladd än ca 0,4 under ett antal minuter tills systemet resetar igen och bilen går bra igen..
Kan tillägga att för mej uppstod detta endast under hög last på 4 och 5 när jag ger fullt från ca 3000 rpm , det verkar som om laddtrycket peakar och blir som högst då , inga problem på lägre växlar eller högre varvtal.

Re: 944 T Smäller och blir orkeslös

Posted: 2014-04-28 19:39:27
by Henrik68
Hej flatfour56
Hmmm Du är kanske någonting på spåret för det är lite så som du skriver som jag upplevde det!
Dock tog det inte någon minut att få full effekt igen utan några sekunder. Med en ljudlig knall efter ....
För mig var det på bana så jag låg på mellan 5-6500rpm på alla växlar
Hur löste du ditt problem?
Smällde (knallade/pangade) din bil också ?
overboostläge ... hmmmm

Re: 944 T Smäller och blir orkeslös

Posted: 2014-04-28 19:51:24
by flatfour56
Nja felsökning pågår... funkar fint med orginalchippen så i mitt fall verkar det ligga i laddtryckstyrningen i chippen , verkar som om spärren inte är höjd i programvaran och att jag då kommer in i "fel zonen" med trimchippen monterade..men detta är bara en teori från min sida. hur som helst så tar det några minuter innan systemet återgår till normalläge igen,så det verkar inte vara problemet hos dej.
Jag läste nånstans på rennlist att gränsen original är runt 1,2 bar , rätta mej om jag har fel ärade forum..
// Peter

Re: 944 T Smäller och blir orkeslös

Posted: 2014-04-28 19:54:42
by flatfour56
flatfour56 wrote:Nja felsökning pågår... funkar fint med orginalchippen så i mitt fall verkar det ligga i laddtryckstyrningen i chippen , verkar som om spärren inte är höjd i programvaran och att jag då kommer in i "fel zonen" med trimchippen monterade..men detta är bara en teori från min sida. hur som helst så tar det några minuter innan systemet återgår till normalläge igen,så det verkar inte vara problemet hos dej.
Jag läste nånstans på rennlist att gränsen original är runt 1,2 bar , rätta mej om jag har fel ärade forum..
// Peter
Kan inte säga att den smäller eller skjuter, men den klipper av helt så man nästa slår näsan i ratten..

Re: 944 T Smäller och blir orkeslös

Posted: 2014-04-29 06:38:19
by Henrik68
Pratade med den förra ägaren och enligt honom så gick bilen bra under hela hans tid.
Det som jag har gjort med bilen då jag haft den som kan vara kopplat till detta är inkoppling av huvudströmbrytare. Där har jag kopplat in HSB på plus till tändspolen så att jag bryter den vid avslagen HSB. Detta ger ca 3m totalt 2,5mm2 kabel, fram och tillbaka.
Jag har bytt bränslefilter och bränsleslangar fram och bak på bilen.
Utöver det hmmm ingenting.
Kan det vara glappkontakt någonstans?
Varför slog värmemätaren i ”taket”?
Jag upplevde inte att man slog näsan i ratten (sitter förvisso stadigt i en skalstol och 6 pkt bälte) när den slog av, utan mer Böööö
mvh
Henrik

Re: 944 T Smäller och blir orkeslös

Posted: 2014-04-29 08:46:07
by Henrik68
Hej igen
Efter lite faktasamling kommer jag att börja med:

1. Ny tändspole samt kablar och stift (Någon som kan tips om något bra märke och inköpsställe?)
2. Rengörning av samtliga elkontakter (funkar CRC ELECTRONIC CLEANER ??)
3. Se över vevaxellägesgivarna ( får konsulta Clarks-garage.com)

Någon som har några mer handfasta tips?

Mvh
Henrik

944 T Smäller och blir orkeslös

Posted: 2014-04-29 10:34:07
by Jinnarp
Bosch org tändspole. Och kablar och stift rekomenderar Porsche Beru.

Dock är dom ganska dyra, tror tändkablarna kostar 1700kr för en sats.
Kolla på utzon.se vad grejerna du ska ha heter.