Hej,
Vid val av Redlineolja till växellådan har jag varit inne på Redlines svenska och amerikanska hemsida och fått olika rekommendationer. MT-90 på den amerikanska och 75W90 ns på den svenska hemsidan. Efter diskussion med teknisks support hos Reline Sverige så rekommenderade även de MT-90. Det hängde dock delvis på att det är mässing i synkningarna på 944. Är det så? Jag har en 944S från -87.
/Staffan
Mässing i synkningarna
-
- Turbo-Poster
- Bilmodell: porsche 944s
- Mattias 924
- Addict
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
Re: Mässing i synkningarna
Redline skriver: MTL, MT-85 & MT-90 are not for use in differentials with hypoid gears
Audi´s verkstadshandbok specificerar "Hypoid Gear Oil GL-4"
Ställ Audis specifikation mot Redlines datablad och gör din egen bedömning.
På det här forumet är MT-90 höjt till skyarna.
Audi´s verkstadshandbok specificerar "Hypoid Gear Oil GL-4"
Ställ Audis specifikation mot Redlines datablad och gör din egen bedömning.
På det här forumet är MT-90 höjt till skyarna.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
-
- S-Poster
- Bilmodell: 968 clubsport
- Årsmodell: 1994
-
- Turbo-Poster
Tja, rätt olja enligt vem då? Vet inte varför de skulle vara mer att lita på än Volkswagen eller redline.
När det gäller hypotidväxel så tog jag upp problemet (utan att veta vad en hypoidväxel är) med redlines tekniska expert. Han menade att det rör sig om olika typer av hypoidväxlar som jag förstår det och menade att 944ans är att likna vid hypoidväxellådor i framhjulsdrivna bilar där man ofta kör med denna olja, så det borde inte vara något problem enligt honom. Men sedan väger ju vws egna rekommendationer tungt.
/Staffan
När det gäller hypotidväxel så tog jag upp problemet (utan att veta vad en hypoidväxel är) med redlines tekniska expert. Han menade att det rör sig om olika typer av hypoidväxlar som jag förstår det och menade att 944ans är att likna vid hypoidväxellådor i framhjulsdrivna bilar där man ofta kör med denna olja, så det borde inte vara något problem enligt honom. Men sedan väger ju vws egna rekommendationer tungt.
/Staffan
- daza
- NA-Poster
- Bilmodell: 924 S
- Årsmodell: 1986
Hypoidväxelfrågan har det skrivits om i denna tråd också: forum/viewtopic.php?f=3&t=22787" onclick="window.open(this.href);return false;
/Daniel
Man ska alltså inte använda oljan i differentialväxlar, men att använda den i en transaxel är inga problem.Thank you for contacting Red Line Oil, in most Porsche 944 transaxles a GL-4 is called for and our recommendation is the MT-90, you didn’t say what year your car is, the GL-5 transaxles would take the 75W90NS. Being Audi derived units, they originally called for an 80W or 80W-90 GL-4. The note on the MTL and MT-90 refers to rear differential use, the 944 transaxle doesn’t contain a high off set hypoid ring and pinion so doesn’t require a GL-5 EP gear oil.
/Daniel
-
- Turbo-Poster
Mattias har en poäng. Redline vill sälja och framhåller den olja i deras sortiment som passar bäst, men det kanske finns andra oljor som passar specifikationerna bättre. Mattias, något exempel på en GL 4 hypoidolja som är bra?
/STaffan
/STaffan