Jag försöker förstå hur kylsystemet fungerar på dessa bilar. Har inte tänkt på det förut, men det ser inte optimalt ut. Jag stör mig mest på stumpen ut i bakkant på toppen, där det lilla röret går till värmepaketet och den ännu mindre står för returen på cirkulationen. Bara där borde det vara tvärtom.
OK, ett försök:
Kylaren: varmt vatten i ovankant och kallt längst ner, alltså är tillvatten i botten kopplad till vattenpumpen.
Vattenpumpen: Den har tre ingångar, kylaren, termostat/topp fram och topp bak. Utgång i blocket.
Blocket: kallt invatten från baksidan på vattenpumpen och stiger varefter det blir varmt upp i toppen.
Toppen: varmt vatten underifrån med utgångar i framkant till termostat och bakkant till värmepaket.
När termostaten är stängd och värmepaket är stängt cirkulerar vatten i huvudsak från blocket upp till toppens framkant. Med öppet värmepaket kommer det mer från bakre delen av toppen. Med termostaten öppen är pumpflödet så pass stort med lite motorvarv att vatten pressas ut i kylaren. Men fortfarande är termostatreturen ner från toppen till vattenpumpen öppen så varmvatten går tillbaka in i blocket.
Tycker att vattenpumpen helst skulle arbeta med kallt vatten från kylaren, alltså koppla bort bägge returer från toppen in i vattenpumpen. Returen från bakkanten från toppen borde vara lika stor som returen i framkant. Tanken skulle kunna vara att koppla returen från bakkanten på toppen till underdelen på termostaten. Dvs framkant och bakkant på toppen är ihopkopplade innan termostat. Vattenflödet i motorn står stilla med stängd termostat. Det varmaste vattnet stiger till termostaten som öppnar. Vattenpumpen är av centrifugaltyp så trycket borde vara begränsat. Med öppen termostat är flödet från toppen lika från främre och bakre delen då termodynamiken ger bäst flöde på den varmaste vattnet.
Nu har jag en trimmad högkompad 924 med komfort och värmepaket och en turbo som behöver maximal kylning utan värmepaket. Spikningar och värmerelaterade problem lär dyka upp. Vill inte reversera flödet eller ha elvattenpump. Bägge har större kylare, oljekyl och lågtemps termostat.
Kylsystemet på 924 & 931
- gegge
- Addict
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
Kylsystemet på 924 & 931
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- Addict
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
Re: Kylsystemet på 924 & 931
Rent praktiskt
Elvattenpump är något för dragsters. För övriga bilar är det skit!
Värmepaketet är inte gjort för att kyla motorn.
Eftersom jag nästan alltid har full värme på (men inte full fläkt) så kan jag intyga att mängden värme som kommer ifrån värmepaketet är fullt tillräckligt för att grilla fötterna. Bilen är konstruerad att fungera utmärkt med stängd ventil när det är varmt ute.
Lättast är väll ändock för dig att öka flödet genom att montera en mindre remskiva OM problem skulle uppstå.
För högt varv kan ge kavitering vilket du inte vill ha men det kan vara värt ett försök ifall praktiskt värmeproblem uppstår.
/Janne
Elvattenpump är något för dragsters. För övriga bilar är det skit!
Värmepaketet är inte gjort för att kyla motorn.
Eftersom jag nästan alltid har full värme på (men inte full fläkt) så kan jag intyga att mängden värme som kommer ifrån värmepaketet är fullt tillräckligt för att grilla fötterna. Bilen är konstruerad att fungera utmärkt med stängd ventil när det är varmt ute.
Lättast är väll ändock för dig att öka flödet genom att montera en mindre remskiva OM problem skulle uppstå.
För högt varv kan ge kavitering vilket du inte vill ha men det kan vara värt ett försök ifall praktiskt värmeproblem uppstår.
/Janne
- gegge
- Addict
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
Re: Kylsystemet på 924 & 931
Jag har faktiskt drevat ner vattenpumpen på sugmotorbilen. Dels för att den tar effekt, dels för att den sannolikt inte är speciellt effektiv över 5000varv just pga kavitation som du nämner. Det är en kompromiss som ska ge kylning från tomgång hela vägen upp till maxvarv.
Jag tror också att bilen är konstruerad för att kunna gå i värme med stängd ventil. Men på en turbo är det inte en bra lösning att strypa vattenflödet till de bakre cylindrarna. Samma sak med en högkompad sugmotor. Den finns en väldigt tydligt koppling mellan tempen i toppen och spikbenägenheten.
Jag tror också att bilen är konstruerad för att kunna gå i värme med stängd ventil. Men på en turbo är det inte en bra lösning att strypa vattenflödet till de bakre cylindrarna. Samma sak med en högkompad sugmotor. Den finns en väldigt tydligt koppling mellan tempen i toppen och spikbenägenheten.
Fredrik Torkildsen