Page 1 of 1
Problem att frikoppla
Posted: 2013-11-12 22:48:25
by MatsMikael
Hej!
Har såklart kikat en hel del på formumet, men får ingen direkt rätsida på mitt bekymmer.
Sakta men säkert har kopplingen tagit tidigare och tidigare, och således har det blivit svårare att koppla ur / frikoppla. Inget missljud från urtrampningslager, kopplingswire ser hel och fin ut. Det enda jag kan tänka mig är att staget roterat runt axeln som går tvärs genom kopplingen.
Någon som upplevt något liknande på sin 924:a?
Re: Problem att frikoppla
Posted: 2013-11-13 06:59:26
by [Bobo]
Är inte riktigt med på vad du menar...
Har du dragläget närmare golvet?
Bobo
Re: Problem att frikoppla
Posted: 2013-11-13 08:19:41
by Mattias 924
Jag tror du menar att det är svårt att få i ettan och backen när bilen står stilla.
I så fall är det stödlagret i svänghjulet som är slut. Delen är billig men är tar några timmar att byta..
Re: Problem att frikoppla
Posted: 2013-11-13 08:21:22
by patand
Kopplingspedalen går att justera, kanske något som släppt där? Iaf på de bilar som har hydralisk koppling är det justerbart, men jag gissar att även 924 med mekanisk koppling bör gå att justera.
Problem att frikoppla
Posted: 2013-11-13 11:57:45
by MatsMikael
Tack för alla svar!
För att tydliggöra, så går "dragläget" succesivt närmare och närmare golvet, till den punkt då man helt enkelt inte kan frikoppla tillräckligt för att slå i växlarna (oavsett växel). Jag har justerat kopplingen vid två tillfällen då det tillfälligt blir bättre (tar mitt på så att säga), men sen kommer det tillbaks.
Ska tillägga att jag försökt se om själva staget kuggar över på armen som kommer ut ur kopplingen, men ser inget.
Inga missljud överhuvudtaget - förutom när man tillslut får cross-växla såklart. :-/
Svänghjulslagret? På vilket sätt skulle det kunna ge efter för att åstadkomma det "spel" som uppstår?
Problem att frikoppla
Posted: 2013-11-13 12:04:40
by MatsMikael
Mattias 924 wrote:Jag tror du menar att det är svårt att få i ettan och backen när bilen står stilla.
I så fall är det stödlagret i svänghjulet som är slut. Delen är billig men är tar några timmar att byta..
Stödlagret, sorry. Om du orkar, hur går din teori? Verkar det för att hålla emot på något vis?
Re: Problem att frikoppla
Posted: 2013-11-13 12:28:15
by patand
Kan det vara kopplingsvajern som är dålig och "töjjer" sig? Kanske snart går av helt i så fall.
Problem att frikoppla
Posted: 2013-11-13 13:09:43
by MatsMikael
Tyvärr ser det inte ut så, utan staget som ansluter mot wiren närmar sig snarare infästningen, som att något "ger efter" i själva kopplingen. Därför misstanken om att det kuggar över, men så ser det inte ut heller.
Ska lyfta kärran i helgen och kolla närmare, så det också kan uteslutas helt.
Re: Problem att frikoppla
Posted: 2013-11-13 14:13:02
by Mattias 924
MatsMikael wrote:Mattias 924 wrote:Jag tror du menar att det är svårt att få i ettan och backen när bilen står stilla.
I så fall är det stödlagret i svänghjulet som är slut. Delen är billig men är tar några timmar att byta..
Stödlagret, sorry. Om du orkar, hur går din teori? Verkar det för att hålla emot på något vis?
Med din utökade förklaring så utgår min teori. Det är inte stödlagret som är felet.
Problem att frikoppla
Posted: 2013-11-14 10:27:59
by MatsMikael
Då har jag justerat staget, bulten som satt hade båda brickorna på ovansidan (nån av de 15 tidigare ägarna var inte lika hysterisk som jag...) och satt jävligt sladdrigt. Förhoppningen är ju att problemet ska vara löst.
Tack för all respons!
Re: Problem att frikoppla
Posted: 2013-11-14 10:58:20
by patand
Jasså är det så det ser ut på bilarna som inte har hydralisk kopplingsmekanik.
Tack för bilden, bra att veta!
Återkom gärna med hur pedalen kändes efter justeringen.
Problem att frikoppla
Posted: 2013-11-14 17:58:25
by MatsMikael
Tog en kortare tur nu i eftermiddags, med den justerade kopplingen var det ju åter en fröjd att köra bilen! Tyvärr är det snart dags för vintervila på den.
Så lösningen på mitt bekymmer den här gången var det enkla (och rätt uppenbara såhär i efterhand). Skönt så.