Page 1 of 1

Startproblem pga för högt(?) styrtryck

Posted: 2013-09-30 11:13:11
by patand
I helgen som gick har jag försökt få fart på Matsens rallybil.

Tyvärr utan framgång.

Motorn flyttades från fungerande silverpilen till rallybilen i somras. När vi skulle starta den då hade vi diverse bränsleläckage och tiden rann ut så vi fick fortsätta vid senare tillfälle (nu i helgen alltså).

Med ny koppling mot bränslefiltret så tänkte jag att nu borde den starta på ett kick. Men icke.

Efter felsökning kom jag fram till att bränslevågen rör sig inte öht när motorn går runt. Vågen går för tungt helt enkelt. Frågan blev varför den gör det.

När man lättar på styrtryckets ledning in i bränslehuvudet så rör sig vågen av luftflödet. Så det verkar alltså som att styrtrycket är för högt.

Tanken blev då att det kanske är stop i returen (hela bränslesystemet är ju bytt mellan tanke och bränslehuvud). Vi provade att lossa returslangen nära bränslehuvudet och stoppa den direkt i en bränsledunk. Det komen lite soppa där men inte så högt flödet som väntat kanske. Konstaterade också att det gick lätt att blåsa i returen och få det att bubbla bak i tanken så den vägen var fri iaf.

Även den slangen från bränslehuvudet till dunken konstaterades vara öppen utan stopp.

Funderade på om systemtrycket kan vara för högt och därmed ge för högt styrtryck på något sätt. Så vi bytte till den gamla bränslepumpen. Utan resultat dock.

Wurren togs också bort och rengjordes (såg väldigt fin ut innan också, bara lite avlagringar som täckte en mycket liten del av styrtrycksledningens utgång). Inte heller det gjorde någon skillnad.

Det känns som att det bara kan vara något stop i bränslehuvudet kvar att kolla, men bilen gick ju bra ner till Kalmar i våras (silverpilen alltså, motorn har ju bytt kaross). Kan det vara så illa så det fanns någon skit i ledningarna som fastnat i bränslehuvudet? Man vill ju ogärna öppna huvudet i onödan då man risker att membranet pajjar. Så nu behöver jag forumets hjälp med idéer om det kan vara något annat!

Tyvärr hade vi inte möjlighet att konstatera exakta hur mycket styrtryck och systemtryck vi har, men att vågen inte vill röra sig öht beror så vitt jag kan säga till 99% säkerhet på för högt styrtryck. Tar man bort stytrycket helt så kan man t.om genom att blåsa med munnen få vågen att röra sig. Nästa gång bilen skall undersökas så måste vi se till att det finns tillgång till mätare förstås.

Posted: 2013-09-30 12:17:33
by Freddie_81
På 924 jag hämtade så var fjädern till returventilen som sitter i bränslehuvudet för hård. Vilket gjorde att de inte flödade tillbaka som de skulle. Väldigt enkelt att kolla då ventilen sitter bakom "blind" bulten bredvid där returen går ut från bränslehuvudet.
Värt att kolla iaf.

Re: Startproblem pga för högt(?) styrtryck

Posted: 2013-09-30 12:34:29
by patand
Tack Freddie.

Problemet är väl i detta fallet att bränslehuvudet följde med motorn från Silverpilen till rallybilen och silverpilen gick ju fin fint.

Men det kan ju ha kommit in skit där vid returventilen kanske? (Jag visste inte ens att det fanns en sådan ventil att kolla på... hade ju varit lätt gjort när man var nära bilen!)

Posted: 2013-09-30 12:43:48
by Freddie_81
Vet ju inte om den heter riktigt så... Men den fungerar som en ventil. Ju högre trycket är på den ju mer släpper den tillbaka. Om motorn tar en del soppa för att drivas sjunker trycket på ventilen och mindre soppa släpps förbi. Så en avslagen motor med "jumprat" bränsle relä släpper tillbaka mycket. Borde ju höras på pumpen om den jobbar tungt när den tvångskörs. Så var de för mig iaf.

Re: Startproblem pga för högt(?) styrtryck

Posted: 2013-09-30 13:15:30
by patand
Om den ventilen inte öppnar så borde ju då kontrolltrycket bli alldeles för högt pga pumpen kör bara på?

Vet inte hur pumpen brukar låta eftersom den är helt ny och bilen nybyggd. Tänkte inte då på om den gick tungt eller inte.

Fasen... detta skulle man ju haft koll på igår. Nu är jag 15 mil från bilen och bilen dessutom flyttad till ogästvänligare mekytor. :roll: Men kul att man lär sig något nytt iaf! :d=:

Jag måste leta reda på min CIS bok... :oops:

Posted: 2013-09-30 13:41:09
by Freddie_81
Funkar inte den ventilen alls är det tvärstopp. Då laddar pumpen på tills den inte orkar. I mitt fall släppte den förbi lite grann. Som sagt på grund av att fjädern ventilen jobbar mot var modifierad och hårdare. Men bilen i sig fick väldigt fett och på 3 burkar till och från, men att den gick på 3 berodde nog på dåliga spridare.

Re: Startproblem pga för högt(?) styrtryck

Posted: 2013-09-30 18:30:02
by matsen
Det finns en risk att det kommer metallspån när man kapar metallomspunna slangar. Eller hur. Jag sågade av dom men var noga med att blåsa ur slangarna.
Kan det vara något som sätter stopp för nåt?

Känner mig som en oerhört bra mekaniker just nu... : (

En fråga till:
Om ni tryckte ner vågen. Startade bilen då?

: )

Re: Startproblem pga för högt(?) styrtryck

Posted: 2013-09-30 19:00:51
by patand
matsen wrote:Om ni tryckte ner vågen. Startade bilen då?
Den tände till lite då iaf. Även om vi använde oss av att tvångsköra kallstartsventilen så tände den till ibland.

Dock blir ju bränsleblandningen inte rätt om man för hand trycker ner vågen eller kör med kallstartsventilen så att den inte ville fortsätta gå ser jag inte som konstigt.

Re: Startproblem pga för högt(?) styrtryck

Posted: 2013-10-02 19:41:48
by QV_
I Bosch boken så kollar man fel på systemtrycket genom att lossa på returen.
Sjunker systemtrycket då så är det fel på returen.

Systemtrycksregulatorn sitter under nämnda "blindmutter"

/Janne

Re: Startproblem pga för högt(?) styrtryck

Posted: 2013-10-18 06:15:24
by patand
Hittade en video som bland annat talar om hur man justerar systemtrycket:

http://www.youtube.com/watch?v=58I2Cd1kszA" onclick="window.open(this.href);return false;

Helt klart är det vad vi bör göra på Rallybilen... dvs mäta systemtrycket och justera in det.

Re: Startproblem pga för högt(?) styrtryck

Posted: 2013-10-19 19:18:26
by QV_
Mäta är bra men justera?

Det fungerade innan och du har fått indikeringar på att det kommer att fungera om du tar bort returen. Du borde felsöka returen istället.

Det är väl som du säger. Det fungerade innan bytet. så antingen har du ett fel i nya karossen eller så är något trasigt.

/Janne

Jag har parkerat 924 för vintern så det blir inget gjort på den förens i vår. Jag jobbar i Nyköping nästa vecka om du vill låna kittet igen