Startproblem pga för högt(?) styrtryck
Posted: 2013-09-30 11:13:11
I helgen som gick har jag försökt få fart på Matsens rallybil.
Tyvärr utan framgång.
Motorn flyttades från fungerande silverpilen till rallybilen i somras. När vi skulle starta den då hade vi diverse bränsleläckage och tiden rann ut så vi fick fortsätta vid senare tillfälle (nu i helgen alltså).
Med ny koppling mot bränslefiltret så tänkte jag att nu borde den starta på ett kick. Men icke.
Efter felsökning kom jag fram till att bränslevågen rör sig inte öht när motorn går runt. Vågen går för tungt helt enkelt. Frågan blev varför den gör det.
När man lättar på styrtryckets ledning in i bränslehuvudet så rör sig vågen av luftflödet. Så det verkar alltså som att styrtrycket är för högt.
Tanken blev då att det kanske är stop i returen (hela bränslesystemet är ju bytt mellan tanke och bränslehuvud). Vi provade att lossa returslangen nära bränslehuvudet och stoppa den direkt i en bränsledunk. Det komen lite soppa där men inte så högt flödet som väntat kanske. Konstaterade också att det gick lätt att blåsa i returen och få det att bubbla bak i tanken så den vägen var fri iaf.
Även den slangen från bränslehuvudet till dunken konstaterades vara öppen utan stopp.
Funderade på om systemtrycket kan vara för högt och därmed ge för högt styrtryck på något sätt. Så vi bytte till den gamla bränslepumpen. Utan resultat dock.
Wurren togs också bort och rengjordes (såg väldigt fin ut innan också, bara lite avlagringar som täckte en mycket liten del av styrtrycksledningens utgång). Inte heller det gjorde någon skillnad.
Det känns som att det bara kan vara något stop i bränslehuvudet kvar att kolla, men bilen gick ju bra ner till Kalmar i våras (silverpilen alltså, motorn har ju bytt kaross). Kan det vara så illa så det fanns någon skit i ledningarna som fastnat i bränslehuvudet? Man vill ju ogärna öppna huvudet i onödan då man risker att membranet pajjar. Så nu behöver jag forumets hjälp med idéer om det kan vara något annat!
Tyvärr hade vi inte möjlighet att konstatera exakta hur mycket styrtryck och systemtryck vi har, men att vågen inte vill röra sig öht beror så vitt jag kan säga till 99% säkerhet på för högt styrtryck. Tar man bort stytrycket helt så kan man t.om genom att blåsa med munnen få vågen att röra sig. Nästa gång bilen skall undersökas så måste vi se till att det finns tillgång till mätare förstås.
Tyvärr utan framgång.
Motorn flyttades från fungerande silverpilen till rallybilen i somras. När vi skulle starta den då hade vi diverse bränsleläckage och tiden rann ut så vi fick fortsätta vid senare tillfälle (nu i helgen alltså).
Med ny koppling mot bränslefiltret så tänkte jag att nu borde den starta på ett kick. Men icke.
Efter felsökning kom jag fram till att bränslevågen rör sig inte öht när motorn går runt. Vågen går för tungt helt enkelt. Frågan blev varför den gör det.
När man lättar på styrtryckets ledning in i bränslehuvudet så rör sig vågen av luftflödet. Så det verkar alltså som att styrtrycket är för högt.
Tanken blev då att det kanske är stop i returen (hela bränslesystemet är ju bytt mellan tanke och bränslehuvud). Vi provade att lossa returslangen nära bränslehuvudet och stoppa den direkt i en bränsledunk. Det komen lite soppa där men inte så högt flödet som väntat kanske. Konstaterade också att det gick lätt att blåsa i returen och få det att bubbla bak i tanken så den vägen var fri iaf.
Även den slangen från bränslehuvudet till dunken konstaterades vara öppen utan stopp.
Funderade på om systemtrycket kan vara för högt och därmed ge för högt styrtryck på något sätt. Så vi bytte till den gamla bränslepumpen. Utan resultat dock.
Wurren togs också bort och rengjordes (såg väldigt fin ut innan också, bara lite avlagringar som täckte en mycket liten del av styrtrycksledningens utgång). Inte heller det gjorde någon skillnad.
Det känns som att det bara kan vara något stop i bränslehuvudet kvar att kolla, men bilen gick ju bra ner till Kalmar i våras (silverpilen alltså, motorn har ju bytt kaross). Kan det vara så illa så det fanns någon skit i ledningarna som fastnat i bränslehuvudet? Man vill ju ogärna öppna huvudet i onödan då man risker att membranet pajjar. Så nu behöver jag forumets hjälp med idéer om det kan vara något annat!
Tyvärr hade vi inte möjlighet att konstatera exakta hur mycket styrtryck och systemtryck vi har, men att vågen inte vill röra sig öht beror så vitt jag kan säga till 99% säkerhet på för högt styrtryck. Tar man bort stytrycket helt så kan man t.om genom att blåsa med munnen få vågen att röra sig. Nästa gång bilen skall undersökas så måste vi se till att det finns tillgång till mätare förstås.