Page 1 of 1
Bränsletryck 924:79
Posted: 2013-09-24 07:03:09
by Freddie_81
Hallå. Har lite varmstarporoblem med min senaste 924. Kan tänka mig att det är tryckfall på bränslesidan om de nu kan vara det när man byglat relät? Vad är det som ser till att trycket hålla uppe? Bilen går perfekt när den väl är igång. Vad kan de annars bero på? Har kollat WUR, kallstarten, och tjuvluft, även bytt till tändspole med motstånd på ( dock är kabeln för extra spänning från startmotorn inte kopplad)
Har gjort allmän kabelstädning i bilen för att kunna koppla in bränslerelä igen, men vetkar vara glapp i det jag har.
Men matar man på starten tillräkligt länge och gärna med fullgas hoppar den igång för att snabbt gå fint och rent.
Med vänlig hälsning, Fredde
Re: Bränsletryck 924:79
Posted: 2013-09-24 07:07:53
by makkanftw
Precis efter pumpen bak vid tanken har du en bränsletrycksackumulator. Med åren blir membranet i denna kasst och den klarar inte längre av att hålla trycket och bensinen rinner istället tillbaka mot tanken vilket lämnar ett "ånglås" efter sig. Det är detta man får mata bort med startmotorns hjälp som du beskriver med fullgas.
Tror att när jag kikade på nya tryckackumulatorer kostade dessa ca 2800 riksdaler.
Patand brukar föreslå att man kopplar en knapp till kallstartsventilen då det är en elektrisk spridare så kan man tvinga den att stanna öppen och får då bort ånglåset fortare än de mekaniska spridarna.
Re: Bränsletryck 924:79
Posted: 2013-09-24 07:23:00
by Freddie_81
Tackar, nu när du nämner de så bytte jag just denna på min första 924. Bytte då bara till bättre begagnad och de funkade bra efter det. Är de inte 2 st liknande saker där bak?
Re: Bränsletryck 924:79
Posted: 2013-09-24 07:39:05
by makkanftw
Finns både med en och två, tror det beror på årsmodell.
Re: Bränsletryck 924:79
Posted: 2013-09-24 09:26:45
by patand
makkanftw wrote:Finns både med en och två, tror det beror på årsmodell.
Finns även två olika storlekar på tryckackumulatorn. De tidiga bilarna har en mindre ackumulator än de senare.
Re: Bränsletryck 924:79
Posted: 2013-09-24 09:54:08
by Freddie_81
Spelar de någon roll vilken storlek man kör? När jag gjorde detta sisst tog jag nog bara någon random från golf har jag för mig.
Re: Bränsletryck 924:79
Posted: 2013-09-24 10:30:16
by makkanftw
patand wrote:makkanftw wrote:Finns både med en och två, tror det beror på årsmodell.
Finns även två olika storlekar på tryckackumulatorn. De tidiga bilarna har en mindre ackumulator än de senare.
Sedärja, trodde det var 40cc antingen i en stor eller i 2st 20cc men var ett tag sen jag kikade.
Skulle gissa att ungefär vilken som helst från en bil med K-jet bör göra det den ska.
Re: Bränsletryck 924:79
Posted: 2013-09-24 10:47:18
by patand
makkanftw wrote:Sedärja, trodde det var 40cc antingen i en stor eller i 2st 20cc men var ett tag sen jag kikade.
Skulle gissa att ungefär vilken som helst från en bil med K-jet bör göra det den ska.
Nu blir jag lite osäker... kanske är det som du säger men på min 76:a sitter bara en ackumulator och jag TROR den är liten.
Det är nog som du säger, en fungerande oavsett storlek och var den kommer ifrån är bättre än en trasig.

Re: Bränsletryck 924:79
Posted: 2013-09-24 11:19:53
by Freddie_81
Tackar. Blir till att prova med en från 82:an jag har, som jag ännu inte bestämt ödet för. Kan msn testa dessa accar på något sätt innan montering? Kan tänka mig att de kan samlas lite skit i dom för de sitter ju innan filtret. De kanske också kan påverka?
Re: Bränsletryck 924:79
Posted: 2013-09-24 12:04:58
by Harpin
Freddie_81 wrote:Tackar. Blir till att prova med en från 82:an jag har, som jag ännu inte bestämt ödet för. Kan msn testa dessa accar på något sätt innan montering? Kan tänka mig att de kan samlas lite skit i dom för de sitter ju innan filtret. De kanske också kan påverka?
Fast du har ju ett förfilter i tanken som tar bort väldigt mycket innan pumpen.
Re: Bränsletryck 924:79
Posted: 2013-09-24 16:52:42
by Freddie_81
Ok förfilter alltså. Men ånglåset borde då innebära att såfort bilen stått ett tag borde de bildas "ånglås" varm som kall? Detta stämmer nog hyggligt på min men aningen lättare kall kanske?
Re: Bränsletryck 924:79
Posted: 2013-09-25 07:56:04
by patand
Ånglås bildas så vitt jag vet (och erfarit) bara då bilen är varm. Bränslet förångas i ledningarna pga värmen från motorn?

Re: Bränsletryck 924:79
Posted: 2013-09-25 20:35:00
by QV_
det finns både med en och två accumulatorer bak.
Skall man ha "originalstucket" på tanken så var UTZON billigast när jag byte.
Slangarna som man då gärna byter samtidigt fixar man på lämplig slanggrossist.
Varmstartbekymmret uppkommer av att motorvärmen förångar bensinen i rören mellan bränslehuvudet och spridarna.
Har man en fungerande accumulator så håller den bensintrycket uppe och då förångas inte bensinen lika lätt.
I teorin passar alla tankar men en 40cc är att föredra framför en 20cc.
Tanken har två uppgifter
1 ta bort ljud och jämna ut tryckpulser ifrån pumpen
2 förhindra varmstartsbekymmret
Ett fulmeck är att köra motorn en stund på kalstartsventilen som man då byglar med en extra(ful) knapp på instrumentpanelen. Patand har märkt vad jag anser om en sådan lösning.
/Janne
En varmkörd motor som får stå 40 minuter och sedan har startbekymmer men fungerar direkt kall har detta fel med accumulatortanken
Re: Bränsletryck 924:79
Posted: 2013-09-25 20:43:40
by Freddie_81
Tack för all input! Har löst problemet nu. Visade sig att de var för snålt ställt på co-skruven. En och enkvarts varv upp så gick det bättre. Och så var de ju strul med tändspolen. Men nu sitter ju en Biltema spole på med motsånd. Verkar fungera bra!