Page 1 of 1

Laddtryck som ligger högt konstant

Posted: 2013-09-23 17:10:07
by Jacko
Har lite problem med följande...
Har precis installerat chip från Bengt med tillhörande pysventil.
Med stängd pysventil för att justera till rätt nivå så ligger mitt laddtryck på ca 1,2 vid 3000 varv (3:ans växel) som senare skenar till 1,4-1,5 vid vidare gas påtryck. Vilket inte känns helt ok. Jag har inte vågar hålla längre än att jag noterat laddtrycket. Samma sak händer om jag öppnar pysventilen är öppen lite grann, så ingen skillnad där.
Jag har tryckt satt WG för att kontrollera funktion, den öppnar vid ca 0,5-0,6. Vilket känns bra. (Förstärkt av Sandén).
Alla vakuum anslutningar är utbytta + slangar. (allt tätt) Jag har trycksatt IC (med ca 0,6 bar) för att kontrollera detta. Dock så pös det under insuget vid tempventilen. Inte vid slangarna utan ett håll i mellan de två anslutningarna där vakuumslangarna går in. Kolla bild.
Ska det vara så här? Att det pyser ut luft därifrån?
Är tempventilen paj?
Kan det vara därför laddtrycket skenar eller inte kan justeras?

Önskar lite hjälp/ synpunkter om detta.

Re: Laddtryck som ligger högt konstant

Posted: 2013-09-23 20:28:35
by Jacko
Hur mäter man insugstryck och Waste gate tryck samtidigt?

Sv: Laddtryck som ligger högt konstant

Posted: 2013-09-24 10:23:29
by Erol
Låter spontant att slangen till WG har släppt, med originalfjäder får man då ca 1 bar, så 1,2-1,4 är nog inte orimligt med en förstärkt fjäder.

Re: Sv: Laddtryck som ligger högt konstant

Posted: 2013-09-24 11:46:50
by Jacko
Erol wrote:Låter spontant att slangen till WG har släppt, med originalfjäder får man då ca 1 bar, så 1,2-1,4 är nog inte orimligt med en förstärkt fjäder.
Nja, rätt säker på att den sitter som den ska. Har demonterat den samt monterat den, den såg ok ut. Anslutningarna sitter som det ska med nya fräscha slangklämmor.
Har du nån aning angående tempventilen?

Re: Laddtryck som ligger högt konstant

Posted: 2013-09-24 19:10:41
by Nahpets
Är de två vakuumslangarna tillgängliga för dig?
Om ja, koppla ihop dem med en skarvnippel och testkör.

Tempventilen ska vara tät. Men jag tror inte det är varför laddet skenar.
En bild från google (skippa röda markeringen...)
Image
Taktventilen får sitt styrtryck direkt efter turbon, så förlusterna (avsaknad av styrtryck till WG) borde vara mycket liten.


Har tyvärr haft fel förut men du kan ju enkelt kontrollera...

Re: Laddtryck som ligger högt konstant

Posted: 2013-09-24 20:22:36
by Jacko
Nahpets wrote:Är de två vakuumslangarna tillgängliga för dig?
Om ja, koppla ihop dem med en skarvnippel och testkör.

Tempventilen ska vara tät. Men jag tror inte det är varför laddet skenar.
En bild från google (skippa röda markeringen...)
Image
Taktventilen får sitt styrtryck direkt efter turbon, så förlusterna (avsaknad av styrtryck till WG) borde vara mycket liten.


Har tyvärr haft fel förut men du kan ju enkelt kontrollera...
Har inte bilen tillgänglig, men vill du visa på denna bild, vilka slangar du menar?

Re: Sv: Laddtryck som ligger högt konstant

Posted: 2013-09-24 20:34:18
by Jacko
Erol wrote:Låter spontant att slangen till WG har släppt, med originalfjäder får man då ca 1 bar, så 1,2-1,4 är nog inte orimligt med en förstärkt fjäder.
Kan det vara så att taktventilen kan vara paj och att det kanske ligger nått ivägen i taktventilen som skickar vidare till WG?

Re: Sv: Laddtryck som ligger högt konstant

Posted: 2013-09-24 20:59:08
by Erol
Jacko wrote:
Erol wrote:Låter spontant att slangen till WG har släppt, med originalfjäder får man då ca 1 bar, så 1,2-1,4 är nog inte orimligt med en förstärkt fjäder.
Kan det vara så att taktventilen kan vara paj och att det kanske ligger nått ivägen i taktventilen som skickar vidare till WG?
Helt klart kan det vara så, att ventilen fastnat i stängt läge. Inte helt ovanligt att dessa taktventiler pajar med åren.

Re: Sv: Laddtryck som ligger högt konstant

Posted: 2013-09-25 06:43:39
by Jacko
Erol wrote:
Jacko wrote: Kan det vara så att taktventilen kan vara paj och att det kanske ligger nått ivägen i taktventilen som skickar vidare till WG?
Helt klart kan det vara så, att ventilen fastnat i stängt läge. Inte helt ovanligt att dessa taktventiler pajar med åren.
För att byta taktventilen, måste insug o fuelrail bort då eller?